Research Article
BibTex RIS Cite

SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK RAPORLAMASI

Year 2012, Volume: 5 Issue: 1, 41 - 68, 01.03.2012

Abstract

Sürdürülebilirlik, son yıllarda başta iş dünyası olmak üzere geniş kitleler tarafından
artan bir ilgiyle takip edilmektedir. Sürdürülebilirlik anlayışı, işletme
faaliyetlerinin çevresel ve sosyal sonuçlarına ilişkin bilgilerin raporlanmasını
gerektirmektedir. Sürdürülebilirlik raporları günümüzün hissedarları
ve yatırımcıları için kurumsal şeffaflığın, sosyal ve çevresel performansın
ve yönetim kalitesinin bir göstergesi olarak kabul edilmektedir. Paydaşlar
için işletme faaliyetlerinin sonuçlarına ilişkin önemli bir bilgi kaynağı olarak
görülen bu raporlar, üçlü sorumluluk raporlaması, sosyal ve çevresel
raporlama, kurumsal sosyal sorumluluk raporlaması, finansal olmayan
raporlama gibi farklı isimlerle de anılmaktadır. Bu çalışmanın amacı, kurumsal
sürdürülebilirlik raporlamasının işletmeler ve paydaşları açısından
anlamını ve önemini ortaya koymaktır. Bu amaçla, kurumsal sürdürülebilirlik
raporlamasının ortaya çıkışı ve gelişimi, amaçları ve faydaları literatür
taraması ile incelenmiştir.

References

  • Sridhar, K. 2011. “Is the Triple Bottom Line a restrictive framework for non-financial reporting?”, Asian Journal of Business Ethics, doi: 10.1007/ s13520-011-0010-4.
  • Wagner, T., R. J. Lutz ve B. A. Weitz. 2009. « Corporate Hypocrisy: Overcoming the Threat of Inconsistent Corporate Social Responsibility Perceptions”, Journal of Marketing, 73:77-91.

SUSTAINABILITY REPORTING

Year 2012, Volume: 5 Issue: 1, 41 - 68, 01.03.2012

Abstract

There is an increased interest in sustainability from business world and
society in recent years. Sustainability concept necessitates reporting the
information about environmental and social impacts of corporate activities.
Sustainability reports are regarded as indicators of corporate transparency,
social and environmental performance and quality of management
by shareholders and investors. The reports considered as an important sources of information by stakeholders are named as triple bottom line, social
and environmental reporting, corporate social responsibility reporting,
non-financial reporting etc. The paper aims to reveal the meaning and
importance of corporate sustainability reporting in terms of business and
its stakeholders. For this purpose, development, purposes and benefits
of sustainability reporting were analyzed by an in-depth literature review

References

  • Sridhar, K. 2011. “Is the Triple Bottom Line a restrictive framework for non-financial reporting?”, Asian Journal of Business Ethics, doi: 10.1007/ s13520-011-0010-4.
  • Wagner, T., R. J. Lutz ve B. A. Weitz. 2009. « Corporate Hypocrisy: Overcoming the Threat of Inconsistent Corporate Social Responsibility Perceptions”, Journal of Marketing, 73:77-91.
There are 2 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Issue
Authors

Arzu Özsözgün Çalışkan

Publication Date March 1, 2012
Submission Date October 1, 2011
Acceptance Date January 1, 2012
Published in Issue Year 2012 Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Özsözgün Çalışkan, A. (2012). SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK RAPORLAMASI. Journal of Accounting and Taxation Studies, 5(1), 41-68.

Creative Commons Lisansı
This Journal Licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

This license allows reusers to distribute, remix, adapt, and build upon the material in any medium or format for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.