Research Article
BibTex RIS Cite

SANAYİ İŞLETMELERİNDE STRATEJİK MALİYET YÖNETİMİ

Year 2011, Volume: 4 Issue: 2, 107 - 124, 01.07.2011

Abstract

Günümüzün küresel ve rekabetçi iş dünyasında, özellikle sanayi işletmeleri
için faaliyetlerinde sürekliliği sağlamalarının temel anahtarlarından biri
maliyet yönetimidir. Bu nedenle işletmeler maliyetlerini etkin bir şekilde
yönetmenin yeni yollarını aramaktadırlar. Stratejik maliyet yönetimi; bu
amaca ulaşmak için işletmelerin izleyebilecekleri yeni yaklaşımlardan bir
tanesi olarak görülmektedir. Stratejik maliyet yönetiminin odak noktasını,
maliyet yönetiminin kapsamının işletme sınırları dışına çıkartılması ve maliyetlerin
düşürülürken aynı zamanda işletmenin rekabetçi pozisyonunun
güçlendirilmesi oluşturmaktadır. Bu çalışmanın temel amacı, sanayi işletmeleri
açısından stratejik maliyet yönetiminin öneminin ortaya konmasıdır.
Bu kapsamda stratejik maliyet yönetimi yaklaşımının tarihsel gelişimi,
tanımı, ayırt edici özellikleri ve temel unsurları incelenmiştir.

References

  • Walters, D. ve M. Rainbird 2004. “The Demand Chain as an Integral Component of The Value Chain”. Journal of Consumer Marketing. Volume 21, Issue 7: 465-475.
  • Yüzbaşıoğlu, N. 2006. “İşletmelerde Strateji Yönetim ve Planlama Açısından Stratejik Maliyet Yönetimi ve Enstrümanları”. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 15: 387-410.

STRATEGIC COST MANAGEMENT IN INDUSTRIAL COMPANIES

Year 2011, Volume: 4 Issue: 2, 107 - 124, 01.07.2011

Abstract

In today’s global and competitive business world, especially for the industrial
companies one of the fundamental keys of achieving the sustainability
of their operations is cost management. Therefore, the companies have
been seeking the new ways of managing costs effectively. Strategic cost
management is seen as one of the new approaches that can be pursued
in order to reach this aim. The focus of strategic cost management is to
extend the scope of cost management beyond the boundaries of the firm
and to strengthen the strategic position of firm while reducing costs. The main purpose of this study is to present the importance of strategic cost
management for the industrial companies. In this context, the historical
development, definition, distinctive features and fundamental elements
of strategic cost management approach were analyzed.

References

  • Walters, D. ve M. Rainbird 2004. “The Demand Chain as an Integral Component of The Value Chain”. Journal of Consumer Marketing. Volume 21, Issue 7: 465-475.
  • Yüzbaşıoğlu, N. 2006. “İşletmelerde Strateji Yönetim ve Planlama Açısından Stratejik Maliyet Yönetimi ve Enstrümanları”. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 15: 387-410.
There are 2 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Issue
Authors

Halil Akbaş This is me

Publication Date July 1, 2011
Submission Date January 1, 2011
Acceptance Date May 1, 2011
Published in Issue Year 2011 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Akbaş, H. (2011). SANAYİ İŞLETMELERİNDE STRATEJİK MALİYET YÖNETİMİ. Journal of Accounting and Taxation Studies, 4(2), 107-124.

Creative Commons Lisansı
This Journal Licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

This license allows reusers to distribute, remix, adapt, and build upon the material in any medium or format for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.