Amaç: Bu araştırmanın amacı para sevgisinin vergi ahlakı üzerindeki
etkisini belirlemektir.
Metodoloji/Yaklaşım: Para sevgisinin vergi ahlakı üzerindeki etkisini
belirlemek amacıyla Giresun ilinde faaliyet gösteren 42 Serbest Muhasebeci
ve Serbest Muhasebeci Mali Müşavir üzerinde anket uygulanmıştır. Para
sevgisi dört faktörle ölçülmüş ve bu dört faktörün vergi ahlakı üzerindeki
etkisi yapısal eşitlik modeli vasıtasıyla değerlendirilmiştir.
Bulgular: Para sevgisini ölçen dört faktörün (zenginlik, motivasyon, başarı
ve önem) vergi ahlakı üzerinde olumsuz etkisi olduğu tespit edilmiştir.
Bu faktörlerden en önemlisi motivasyon faktörüdür. Diğerleri ise önem
sırasına göre zenginlik, başarı ve önem faktörleridir.
Orjinallik/Değer: Bu araştırma vasıtasıyla vergi kaçırmanın nedenlerinden
biri olan vergi ahlaksızlığının temellerinden biri olan para sevgisi
irdelenmeye çalışılmıştır.
Purpose: This paper examines the effect of the love of money on tax
morale.
Methodology/Approach: The study is including a survey developed from
Du and Tang (2005) and World Values Survey (2007). We applied the
survey to 42 Certified Public Accountants in Giresun province of Turkiye to
measure their perception(s) of the effect of tax-payers’ love of money on
tax morale. We used Structural Equation Modeling.
Findings: The results of this study suggest that 4 factors (Rich, Motivator,
Success and Important) of the love of money have negative effect on
tax morale. The motivator has the most significant effect on tax morale
where rich, success and important have also significant negative effects
respectively.
Originality/value: The paper provides useful information on one of the
reasons of tax evasion.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Issue |
Authors | |
Publication Date | November 1, 2009 |
Submission Date | May 1, 2009 |
Acceptance Date | August 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 2 Issue: 3 |
This Journal Licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This license allows reusers to distribute, remix, adapt, and build upon the material in any medium or format for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.