Research Article
BibTex RIS Cite

Nikomedya-311 Hoşgörü Fermanı ve Art Carnuntum Projesinin Kolektif Bellek Açısından Değerlendirilmesi

Year 2016, Volume: 1 Issue: 1, 23 - 35, 31.12.2016
https://doi.org/10.26835/my.258520

Abstract

Kolektif bellek,
toplumsal hatırlama araçlarından birisidir. Kolektif belleği yaşatmak için
kültür ile sürekli bağlantılı tutmak gerekir. Düzenli olarak hatırlanması ve
toplum içinde nesiller arasında öğrenilmesi gereklidir. Bu makalede İzmit
kentinin tarihinde Roma İmparatorluğu’ nda Nikomedya olarak başkentlik yaptığı
dönemde MS. 311 yılında açıklanan
“Hoşgörü Fermanı” ve bu
fermanı hatırlamak amacıyla Viyana’da başlatılan ve İzmit’in de içinde olduğu
12 kenti kapsayan “Art Carnuntum” projesi incelenmiş ve
kolektif bellek
açısından değerlendirilmiştir. Makalede yöntem olarak, Art Carnuntum Projesi’
nin Viyana ve İzmit temsilcileri ile görüşmeler yapılmış ve arşiv belgelerinden
yararlanılmıştır. Ayrıca, Roma İmparatorluğu’nun bahsi geçen dönem ile ilgili
literatür araştırması ve bu konuda çalışma yapan araştırmacılar ile görüşmeler
yapılmıştır.
Elde edilen bulgular; projenin, yerel boyutta
toplumun kolektif belleğini geliştirici önemli bir araç olduğunu, aynı zamanda
evrensel boyutta, kentin tarihi ve kültürel zenginlikleri aracılığıyla
tanıtımını ve dolayısıyla kalkınmasını destekleyecek potansiyele sahip olduğunu
göstermektedir.
Bu çalışmanın kolektif belleğin gelişimine ve
kentin kalkınmasına katkı sağlaması beklenmektedir.

References

  • Assmann, Jan, Kültürel Bellek, Eski Yüksek Kültürlerde Yazı, Hatırlama ve Politik Kimlik, Çeviren: Ayşe Tekin, İstanbul, Ayrıntı Yayınevi, 2001, s.43-46.
  • Coşkun, Lale Seval Biltekin, Kamusal Mekân ve Kolektif Bellek Bağlamında İstasyon Binalarının İncelenmesi ve Hızlı Tren İstasyonlarına Dönüşümü, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara, 2013.
  • Çalak, Işıl Ekin, Kentsel Ve Kolektif Belleğin Sürekliliği Bağlamında Kamusal Mekânlar: ULAP Platz Örneğİ, Almanya, Tasarım+Kuram Dergisi, Sayı:13, 2012, s:34-47.
  • Dikici, Radi, Bizans İmparatorluğu Tarihi, Remzi Kitabevi, İstanbul,2013,s.18.
  • Foss, Clive, Anadolu’daki Ortaçağ Kalelerinin İncelenmesi: Nikomedya, Çeviren: F. Yavuz Ulugün, Kocaeli Gazetecilik ve Yayın Aş.,Kocaeli,2002,s:3,4.
  • Huyssen, Andreas, (1995). Twilight Memories, Making Time in a Culture of Amnesia. Routledge. New York, s. 35.
  • Milano 313 Hoşgörü Fermanı, Çeviren: Akın Ülkü Sevinç, İzmit Art Nikomedya Derneği Arşivi.
  • Nikomedya 311 Hoşgörü Fermanı, Çeviren: Akın Ülkü Sevinç, İzmit Art Nikomedya Derneği Arşivi.
  • İnternet Kaynakları
  • http://www.artcarnuntum.at/English.html, Erişim Tarihi:14.04.2016.
  • http://www.artnicomedia.org.tr/index.php/70-tanitim-katagorisi/duyurular/93-art-carnuntum-proje- koordinasyonu.html, Erişim Tarihi:14.04.2016.
  • http://tdk.gov.tr/index.php?option=com_bilimsanat&view=bilimsanat&kategoriget=terim&kelimeget=bellek&hngget=md, Erişim Tarihi: 21.04.2016.

Evaluation of Nicomedia 311 Edict of Tolerance and Art Carnuntum Project in terms of Collective Memory

Year 2016, Volume: 1 Issue: 1, 23 - 35, 31.12.2016
https://doi.org/10.26835/my.258520

Abstract

Collective memory is one of social remembering tools. Culture must constantly
connect with collective memory to keep alive it. Generations should learn and remember
their memory. This paper investgates “Edict of Tolerance” launched in 311 A.D.
in Nicomedia when it was capital of Roman Imperior and Art Carnuntum Project
started in Vienna including 12 cities to remember edict of tolerance. Art
Carnuntum Project is evaluated in terms of collective memory. Interviews were made
with there presentatives of İzmit and Vienna and their archieve documents were examined.
Moreover, books, papers and documents about Roman Imperior were scanned and interviews
were made with some researchers. Findings show Art Carnuntum Project is a
crucial developer tool of collective memory at local scale. Moreover, the
Project has a potential to promote social, economic and environmental developments
through introduction of İzmit’s historical and cultural richness at global
scale. This paper will contribute to improve collective memory and city introduction.

References

  • Assmann, Jan, Kültürel Bellek, Eski Yüksek Kültürlerde Yazı, Hatırlama ve Politik Kimlik, Çeviren: Ayşe Tekin, İstanbul, Ayrıntı Yayınevi, 2001, s.43-46.
  • Coşkun, Lale Seval Biltekin, Kamusal Mekân ve Kolektif Bellek Bağlamında İstasyon Binalarının İncelenmesi ve Hızlı Tren İstasyonlarına Dönüşümü, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara, 2013.
  • Çalak, Işıl Ekin, Kentsel Ve Kolektif Belleğin Sürekliliği Bağlamında Kamusal Mekânlar: ULAP Platz Örneğİ, Almanya, Tasarım+Kuram Dergisi, Sayı:13, 2012, s:34-47.
  • Dikici, Radi, Bizans İmparatorluğu Tarihi, Remzi Kitabevi, İstanbul,2013,s.18.
  • Foss, Clive, Anadolu’daki Ortaçağ Kalelerinin İncelenmesi: Nikomedya, Çeviren: F. Yavuz Ulugün, Kocaeli Gazetecilik ve Yayın Aş.,Kocaeli,2002,s:3,4.
  • Huyssen, Andreas, (1995). Twilight Memories, Making Time in a Culture of Amnesia. Routledge. New York, s. 35.
  • Milano 313 Hoşgörü Fermanı, Çeviren: Akın Ülkü Sevinç, İzmit Art Nikomedya Derneği Arşivi.
  • Nikomedya 311 Hoşgörü Fermanı, Çeviren: Akın Ülkü Sevinç, İzmit Art Nikomedya Derneği Arşivi.
  • İnternet Kaynakları
  • http://www.artcarnuntum.at/English.html, Erişim Tarihi:14.04.2016.
  • http://www.artnicomedia.org.tr/index.php/70-tanitim-katagorisi/duyurular/93-art-carnuntum-proje- koordinasyonu.html, Erişim Tarihi:14.04.2016.
  • http://tdk.gov.tr/index.php?option=com_bilimsanat&view=bilimsanat&kategoriget=terim&kelimeget=bellek&hngget=md, Erişim Tarihi: 21.04.2016.
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Architecture
Journal Section Makaleler
Authors

Zeynep Gamze Mert

Filiz Ertürk This is me

Publication Date December 31, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Mert, Z. G., & Ertürk, F. (2016). Nikomedya-311 Hoşgörü Fermanı ve Art Carnuntum Projesinin Kolektif Bellek Açısından Değerlendirilmesi. Mimarlık Ve Yaşam, 1(1), 23-35. https://doi.org/10.26835/my.258520