School gardens are the spaces that affect the
growth and development of children and the teenagers with their recreational,
social, ecological and psychological importance. Since the children and the teenagers
spend the majority of their daily lives at schools and in school gardens, the
design of these gardens is as important as the indoor designs.
The objective of this study is to evaluate the
current status of the landscape of the school gardens considering the sample
schools located in İzmit, central district of Kocaeli province. For this
purpose, a total of 49 school gardens, 30 of which belong to primary schools
and 19 to high schools and their equivalents, have been studied and evaluated
in terms of space use profiles, landscape design components and vegetal
components. While proportional range method has been used in the analysis of
the space use at schools, frequency analysis method has been utilised in the
analysis of the data relating the landscape components and the vegetal
components. According to the results
derived from the study it has been determined that landscape design of the
school gardens is ignored. It has also been determined that the rates related
to space use are far below the standards when compared with the developed countries.
Green space use has been observed only in 43.33 % of the primary schools and
57.89 % of high schools and their equivalents. When considered in terms of
green space use, it has been specified that the difference between the school
with the largest green area and the school with the least green area is 313
times higher in primary schools and 57 times higher in high schools and their
equivalents. Plant diversity, on the other hand, on existing green spaces has
been determined to be quite poor. Grass areas and flower beds are scarcely
used. 93.34 % of the primary schools, where children at play age are trained,
do not have playgroups. Similarly, 47 % of the high
schools and their equivalents do not have multifunctional playgrounds suitable for basketball
and volleyball games.
As a result of the study, it has been suggested
that the school gardens should be regarded as a part of education and training;
a uniform standard should be adopted in the organisation of spaces and
components in order to ensure that all students have equal access to education
and training opportunities.
Çalışma sonucunda, okul
bahçelerinin eğitim ve öğretimin bir parçası olarak ele alınması gerektiği, tüm
öğrencilerin eğitim ve öğretim imkanlarından eşit olarak yararlanabilmesi için
donatı alanları ve donatı elemanları organizasyonunda eşitcil bir standartın
getirilmesi önerilmektedir.
Okul
bahçeleri; rekreasyonel, sosyal, ekolojik, psikolojik, öneme sahip olup, çocuk ve gençlerin yetişmesini, gelişmesini
etkileyen alanlardır. Çocuk ve gençlerin günlük
yaşamlarının büyük bir bölümü de okulda ve okul bahçelerinde geçtiğinden, okul bahçelerinin
düzenlenmesi iç mekanlar kadar önemli alanlardır.
Bu
çalışmanın amacı; Kocaeli ili İzmit merkez ilçesinde bulunan okullar örneğinde,
okul bahçelerinin peyzajına ilişkin durum değerlendirmesi yapmaktır. Bu amaçla; İzmit’te yer alan 30 ilköğretim okulu ve 19
lise-dengi okul olmak üzere toplam 49 adet okul bahçesi, alan kullanım biçimleri, donatı elemanları ve
bitki materyali yönünden incelenerek değerlendirmeler yapılmıştir. Okulların alan kullanımlarına ilişkin analizlerde oransal dağılım,
donatı elemanları ve bitki materyali verilerinin analizinde ise frekans
dağılımı yöntemleri kullanılmıştır. Çalışmadan elde
edilen sonuçlara göre; okul bahçelerinin peyzajına yeteri kadar önem
verilmediği belirlenmiştir. Alan
kullanımı yönünden mevcut değerlerin, gelismis ülkelerdeki standartların çok altında olduğu
tespit edilmiş, ilköğretim okullarının sadece % 43,33’ünde, lise ve dengi okullarında ise %57,89’unda
yeşil alanların bulunduğu tespit edilmiştir. Yeşil alan varlığı yönünden; en fazla yeşil alana sahip olan okul ile en
az yeşil alana sahip olan okul arasında ilköğretim okullarında 313 kat
fark, lise ve dengi okullarda ise 57 kat
fark olduğu belirlenmiştir. Mevcut yesil alanlarda ise bitki tür çeşitliliği çok
azdır. Çim alanlar ile çiçeklikler yok denecek düzeydedir. Oyun çağındaki çocukların eğitim
gördüğü ilköğretim okullarının %93,34’ünde oyun grubu bulunmamaktadır. Lise ve
dengi okulların %47’sinde basketbol ve
voleybol için uygun çok amaçlı spor alanı bulunmaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Architecture |
Journal Section | Kapak |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 2 Issue: 1 |