Research Article
BibTex RIS Cite

Sinema ve Mekân İlişkisi Açısından Bilim kurgu Filmlerine Bir Bakış

Year 2017, Volume: 2 Issue: 2, 201 - 218, 31.12.2017
https://doi.org/10.26835/my.315168

Abstract

Sinema günümüzde yedinci sanat dalı
olarak bilinmektedir. Var olmayan mekanları izleyiciyle buluşturabilmesi veya
var olan mekanları farklı bir şekilde yansıtabilmesi tasarımcı kimliği altında
bulunan insanların dikkatini çekmektedir. Mimarlık disiplini ile en iç içe
olduğu sinema türü bilim kurgu olarak göze çarpmaktadır. Bu çalışmada sinema ve
mekân ilişkisi bilim kurgu filmleri incelenerek irdelenmiştir. Seçilen filmler
farklı hipotezlere cevap veren senaryolar üzerinden seçilmiştir. Konu ile
ilgili literatür taramaları yapıldıktan sonra filmler izlenmiş ve üç başlık altında
incelenmiştir.

References

  • Ayyıldız,Sonay, Sinema-Mimarlık Arakesitinde Cyberpunk (Siberpunk) ve “Ada” Filmi Üzerinden Eleştirel Bir Yaklaşım, Mimarlık ve Yaşam Dergisi Cilt: 1, No: 1, 2016.
  • Abisel, Nilgün, Popüler sinema ve Türler, Alan Yayıncılık,1.basım 1995.
  • Babaoğlu, Fatih, Bilim Kurgu Sineması’nın mimari ütopya kavramı bağlamında bir temsiliyet aracı olarak kullanılması, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi,2004.
  • Beşışık,Gökçe, Sinema Ve Mimarlıkta Mekan Kurgusu Ve Kavrayışı ,Dokuz Eylül Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü , Yüksek Lisans Tezi,2013. Betton,Gerard,Sinema Tarihi,İletişim yayınları,1.basım,1986.
  • Boyar Nihan, Sinemada Fütürist Yaklaşım: Mınorıty Report Filminin İncelenmesi, The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication Dergisi, Sayı 6,2016.
  • Çalışkan, Özgür, Bilim-Kurgu Film Türünde İdeoloji Örneği: Tron Efsanesi, 4. Uluslararası İmaj/İmge Konferansı’nda “An Example of Ideology and Representation in Science Fiction Cinema: TRON and TRON: Legacy” başlığıyla sunulan sözlü bildirinin genişletilmiş hali,2013.
  • Kellner, Douglas, Sinema Savaşları,1.baskı, Çev.: Koca, Güral Metis yayıncılık İstanbul,2013.
  • Lefebvre, Henri, Mekânın Üretimi,4.baskı, Çev: Ergüden Işık, Sel Yayıncılık, İstanbul, 2016.
  • Özbanazı,Ozan, Çağdaş Hollywood Bilim Kurgu Sinemasında Görsel Etkiler İle Yaratılan Sinemasal Gerçeklik, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Radyo Televizyon Sinema Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi,2004.
  • Özön, Nijat, Sinema Sanatına Giriş, Agora Kitaplığı,1.Basım,2008.
  • Özen, Gökberk, Bilim Kurgu Ve Etki Alanı Üzerinden Geleceğin Yapay Çevrelerinin Değerlendirilmesi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi,2006.
  • Yardım,Sevcan,Bilim Kurgu Filmlerinde Mekan ve Öğelerinin Biçimlenişiyle Gelecek Algısının Oluşturulması Üzerine Bir Araştırma,Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İç Mimari ve Çevre Tasarımı Anasanat Dalı Yüksek Lisans Tezi,2012.
  • [URL-1] https://www.dezeen.com/2010/12/02/tron-chair-by-dror/ Erişim Tarihi:11.05.2017
  • [URL-2] http://www.designboom.com/design/tron-designs-corian/ Erişim Tarihi:11.05.2017
  • [URL-3] https://www.dezeen.com/2015/11/05/david-adjaye-aishti-foundation-gallery-shopping-centre-nears-completion-beirut-lebanon/ Erişim Tarihi:11.05.2017
  • [URL-4] http://www.plan.london/the-aesthetics-of-the-autonomous-driverless-cars-are-coming-but-what-style-will-triumph/ Erişim Tarihi:11.05.2017

A Look at Science Fiction Movies in Terms of Cinema Space

Year 2017, Volume: 2 Issue: 2, 201 - 218, 31.12.2017
https://doi.org/10.26835/my.315168

Abstract

Cinema
is now known as the seventh art branch. The ability to meet non-existent venues
with spectators, or to reflect existing spaces in a different way, attracts the
attention of people under the identity of the designers. The type of cinema
that is the most intertwined with architecture discipline is striking as a
science fiction. In this study, cinema and space relation were studied through
science fiction films. Scope of work; Tron myths, Beginning, Minority Report,
Hunger Games. Selected films were selected through scenarios that responded to
different hypotheses. After a literature searches on the subject,  films have been watched and  have been analysed under three headings.
Later on, the influence of the cinema on the interior design was discussed
through two of the examined films. The purpose of this study will be the source
for studies investigating the relationship between disciplines for the design
of cinema and space, which is defined as seventh art.

References

  • Ayyıldız,Sonay, Sinema-Mimarlık Arakesitinde Cyberpunk (Siberpunk) ve “Ada” Filmi Üzerinden Eleştirel Bir Yaklaşım, Mimarlık ve Yaşam Dergisi Cilt: 1, No: 1, 2016.
  • Abisel, Nilgün, Popüler sinema ve Türler, Alan Yayıncılık,1.basım 1995.
  • Babaoğlu, Fatih, Bilim Kurgu Sineması’nın mimari ütopya kavramı bağlamında bir temsiliyet aracı olarak kullanılması, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi,2004.
  • Beşışık,Gökçe, Sinema Ve Mimarlıkta Mekan Kurgusu Ve Kavrayışı ,Dokuz Eylül Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü , Yüksek Lisans Tezi,2013. Betton,Gerard,Sinema Tarihi,İletişim yayınları,1.basım,1986.
  • Boyar Nihan, Sinemada Fütürist Yaklaşım: Mınorıty Report Filminin İncelenmesi, The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication Dergisi, Sayı 6,2016.
  • Çalışkan, Özgür, Bilim-Kurgu Film Türünde İdeoloji Örneği: Tron Efsanesi, 4. Uluslararası İmaj/İmge Konferansı’nda “An Example of Ideology and Representation in Science Fiction Cinema: TRON and TRON: Legacy” başlığıyla sunulan sözlü bildirinin genişletilmiş hali,2013.
  • Kellner, Douglas, Sinema Savaşları,1.baskı, Çev.: Koca, Güral Metis yayıncılık İstanbul,2013.
  • Lefebvre, Henri, Mekânın Üretimi,4.baskı, Çev: Ergüden Işık, Sel Yayıncılık, İstanbul, 2016.
  • Özbanazı,Ozan, Çağdaş Hollywood Bilim Kurgu Sinemasında Görsel Etkiler İle Yaratılan Sinemasal Gerçeklik, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Radyo Televizyon Sinema Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi,2004.
  • Özön, Nijat, Sinema Sanatına Giriş, Agora Kitaplığı,1.Basım,2008.
  • Özen, Gökberk, Bilim Kurgu Ve Etki Alanı Üzerinden Geleceğin Yapay Çevrelerinin Değerlendirilmesi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi,2006.
  • Yardım,Sevcan,Bilim Kurgu Filmlerinde Mekan ve Öğelerinin Biçimlenişiyle Gelecek Algısının Oluşturulması Üzerine Bir Araştırma,Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İç Mimari ve Çevre Tasarımı Anasanat Dalı Yüksek Lisans Tezi,2012.
  • [URL-1] https://www.dezeen.com/2010/12/02/tron-chair-by-dror/ Erişim Tarihi:11.05.2017
  • [URL-2] http://www.designboom.com/design/tron-designs-corian/ Erişim Tarihi:11.05.2017
  • [URL-3] https://www.dezeen.com/2015/11/05/david-adjaye-aishti-foundation-gallery-shopping-centre-nears-completion-beirut-lebanon/ Erişim Tarihi:11.05.2017
  • [URL-4] http://www.plan.london/the-aesthetics-of-the-autonomous-driverless-cars-are-coming-but-what-style-will-triumph/ Erişim Tarihi:11.05.2017
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Architecture
Journal Section Makaleler
Authors

Elif Hicret Ek Bektaş

Publication Date December 31, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 2 Issue: 2

Cite

APA Ek Bektaş, E. H. (2017). Sinema ve Mekân İlişkisi Açısından Bilim kurgu Filmlerine Bir Bakış. Mimarlık Ve Yaşam, 2(2), 201-218. https://doi.org/10.26835/my.315168