Hazar imparatorluğu döneminde karailer
tarafından gerçekleştirilen misyonerlik etkinlikleri sonucu Musevilik ile tanışan
Hazar Türkleri, devletlerinin yıkılışının ardından Orta Avrupaya yayılmışlar ya
da Kırım yarımadasında kalmışlardır. Hazar Türk museviliğinin devamı olan
Karaylar varlıklarını günümüzde sürdürmektedirler. Bu yazıda, Büyük Litvanya
Düklüğü topraklarına yerleştirilen Karay Türkleri ve Trakai kentinde bulunan
ibadetevi ele alınmaktadır. Ancak öncelikli olarak İstanbul’da içinde olmak
üzere Trakai, Vilnius kenesaları, Kudüs’te bulunan Karai Sinagogu, Kiev’de
bulunan ancak kullanılmayan kenesa yerinde ziyaret edilmiştir. Böylece Trakai
Karay kenesasını yorumlamak amacıyla veriler elde toplanmıştır.
Khazar Turks, who had been converted to judaism as a result of
missionary campaigns by the Byzantion Karais, spread through the middle Europe
territories or remained in the Crimea peninsula after the collapse of Khazar
Empire. Karais resident today in Lithuania, Poland and Crimea are thought to be
the successor of Khazars. Even though this society seen as a part of jewish
history, their huge effort to differ themselves from jewish society and to
accentuate their turkish identity can be seen in the symbolic content of the
temple. The struggle to differentiation from judaism lead to rejection of
symbols can be clearly seen on the building of kenesa which is later decorated
with the symbols belong to turkish identity
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Architecture |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 7, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 3 Issue: 1 |