Renkler; sahip oldukları anlam
ve temsiliyet güçleriyle, mekân tasarımında anlatım dili oluşturmak için kullanılan en etkili araçlardan biridir.
Renklerin anlam ve temsiliyet gücü, insanların fiziksel, psikolojik ve
sosyolojik algılarına dayanmaktadır. İnsanlar üzerinde yarattığı etkiler ve
uyandırdığı çağrışımlar sonucunda
renklere anlam yüklenmektedir. Renklerin bu rolü sinema sanatında da
kullanılmaktadır. Yönetmenler anlatım dili yaratırken renklerin kendine özgü
kavramsal gücüne bir yöntem olarak başvurmaktadır. Renkleri öznel algılayış
biçimine göre tasarlayarak izleyiciye sunan ve bu renklerden kendine özgü
kurgusal mekânlar yaratan yönetmenlerden biri Wes Anderson’dır. Bu çalışmada
amaçlanan; renk, renk algısı ve renk dili gibi kavramların kuramsal bağlamda
araştırılması, renk kullanımının mekân ve anlatım diliyle olan ilişkisinin
sinemekân özelinde incelenmesidir. Sinemekânsal renk incelemelerinde, Wes
Anderson'ın seçilen filmleri çalışma
kapsamına alınmaktadır. Bu filmlerden seçilen sinemekânların renk skalaları
oluşturularak, renk-mekân-anlatım ilişkisi disiplinlerarası bir düzlemde
irdelenmektedir. Çalışmanın iç mimarlık alanına katkısı, mekân atmosferi ve
anatım dili oluşturmada rengin, psikolojik, resimsel, sembolik ve tarihsel verilerinin
tasarımcılara ve literatüre kaynak oluşturmasıdır.
Colors
are one of the most impressive tools used to create a narrative language in the
design of space with their meaning and representation powers. The meaning and
representation power of colors is a product of the physical, physiological and
sociological perceptions of the people. As a result of their effects on people
and the associations they create, colors are given meaning. This role of colors
is also used in the cinema art. When creating a narrative language, directors
use the unique conceptual power of colors as a method. One of the directors who
present colors to the audience after designing them according to the subjective
perception and create unique fictional spaces from these colors is Wes
Anderson. The aim of this study is to examine the concepts such as color, color
perception and color language in a theoretical context and to analyze the
relationship between the use of colors and space and a narrative language in
cinema-spaces. In the cine-spatial color analysis, Wes Anderson’s films that
selected are included in the study. The color scales of the cine-spaces
selected from these films are created and the color-space-narrative
relationship is studied on an interdisciplinary level. Contribution of the
study to the field of interior architecture is that the colour’s pyschological,
pictorial, symbolic and historical data is a source for designers and
literature in creating spatial mood and expression language of color.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Architecture |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 4 Issue: 2 |