This article questions whether literary studies of animals can rely on a single perspective or must embrace multiple methods. McHugh argues that the rise of animal studies has pushed literary criticism beyond viewing animals merely as metaphors for humans, toward examining their historical, cultural, and ethical contexts. She traces how animal metaphors, from Romantic poetry to contemporary literature, have served aesthetic, sentimental, and political functions. Writers like T.S. Eliot and Marianne Moore have used animal imagery to challenge human knowledge structures or call for moral reform. Poststructuralist and deconstructive approaches further critique the reduction of animals to fixed meanings, highlighting how animal narratives complicate notions of species boundaries, human identity, and disciplinary authority. McHugh emphasizes that the lack of a unified method or consensus within literary animal studies is itself productive: it enables diverse critiques and enriches interdisciplinary scholarship. Rather than resolve the political and ethical challenges of human-animal relations, this plurality of approaches exposes the deep entanglements of language, representation, and power. Ultimately, literary animal studies open new possibilities for understanding how animals shape—and unsettle—the frameworks of literary and cultural knowledge.
Animal Representations metaphor poststructuralism literary criticism animal studies human-animal relations
Bu makale, edebiyatta hayvan temsillerinin tekil bir bakış açısından mı, yoksa çoğul yöntemlerle mi incelenmesi gerektiğini sorgular. McHugh, hayvan çalışmalarının yükselişiyle edebiyat eleştirisinin hayvanları yalnızca insanın metaforu olarak görmekten çıkıp, onların tarihsel, kültürel ve etik bağlamlarını araştırmaya yöneldiğini vurgular. Yazar, romantik dönemden günümüze kadar hayvan metaforlarının estetik, duygusal ve politik işlevlerini örneklerle tartışır. T.S. Eliot’tan Marianne Moore’a kadar farklı şair ve yazarların eserlerinde hayvan metaforu kimi zaman insanın bilgisini sorgulamak, kimi zaman ahlaki dönüşüm çağrısı yapmak için kullanılmıştır. Bununla birlikte postyapısalcı ve dekonstrüktif yaklaşımlar, hayvan temsillerinin sabit anlamlara indirgenmesini eleştirerek, hayvan anlatılarının insan kimliği, türler arası sınırlar ve disipliner bilgi biçimleri üzerindeki etkilerini görünür kılar. McHugh’a göre edebiyat alanında tek bir yöntem veya ortak bir yaklaşımın olmayışı, hayvan temsillerinin çok yönlü biçimlerde ele alınmasına ve disiplinler arası eleştirinin zenginleşmesine olanak tanır. Bu çeşitlilik, hem edebiyat tarihini hem de insan-hayvan ilişkilerine dair kavrayışları dönüştürmektedir.
Hayvan Temsilleri metafor postyapısalcılık edebiyat eleştirisi hayvan çalışmaları insan-hayvan ilişkileri
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Comparative and Transnational Literature, Literary Studies (Other) |
| Journal Section | Translated Article |
| Authors | |
| Translators | |
| Publication Date | October 28, 2021 |
| Published in Issue | Year 2021 Issue: 1 |
Authors retain copyright of the works they submit to Nesir: Journal of Literary Studies, while agreeing to distribute their work under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0). Under this license, others may share, reproduce, distribute, and reuse the work, provided that appropriate credit is given to the author(s), the title of the work, and the name of the journal. Nesir holds only the first publishing rights; all copyright remains with the author(s).