Aim: This study examines dental faculty students' ethical sensitivity and attitudes toward ethical decision-making in healthcare. Despite frequent ethical dilemmas among dentists, there's limited research on dental students' experiences. This study aims to fill this gap by assessing dental students’ ethical sensitivity.
Methods: Conducted between June and July 2021 with 436 voluntary participants from 1st to 5th grade students at a Faculty of Dentistry. Data were collected using a sociodemographic form and "Moral Sensitivity Questionnaire" (MSQ), 30-item tool with six sub-dimensions: autonomy, benefit, holistic approach, conflict, implementation, and orientation. Reliability analysis used Cronbach's Alpha, statistical analyses were performed.
Results: Study found that 61.9% of participants were women, with an average age of 21.64 years. The overall reliability value of the MSQ scale was 0.920. The highest agreement among survey items was with "I often experience contradictions about how to approach the patient" (4.49±1.69). Significant differences were found in autonomy and application sub-dimensions based on students' grade levels (p=0.002). There was no significant gender difference in moral sensitivity (p>0.05), and no significant correlation was found between age and moral sensitivity.
Conclusion: Findings highlight the importance of developing and protecting dental students' moral and ethical sensitivities for their professional success and public health. They underscore the need for enhanced ethics education in dental curricula and stronger hospital ethics committees to support healthcare professionals in ethical decision-making. This research offers valuable insights into the ethical challenges faced by dental students and emphasizes the necessity for further studies in this area.
The ethical approval for this study was received by the Necmettin Erbakan University Non-Pharmaceutical and Medical Device Ethics Committee (2021/06-69).
Amaç: Bu çalışma, diş hekimliği fakültesi öğrencilerinin ahlaki duyarlılıklarını ve sağlık hizmeti sunumu sırasında etik karar verme konusundaki tutumlarını incelemektedir. Diş hekimleri arasında sıkça karşılaşılan etik ikilemler olmasına rağmen, diş hekimliği öğrencilerinin deneyimlerine yönelik araştırmalar yetersizdir. Çalışmamız, diş hekimliği öğrencilerinin etik duyarlılıklarını değerlendirerek bu boşluğu doldurmayı amaçlamaktadır.
Gereç ve Yöntem: Araştırma Haziran-Temmuz 2021 tarihleri arasında gerçekleştirilmiştir. Araştırma, Diş Hekimliği Fakültesi'nde 1. ve 5. sınıf öğrencileri arasından gönüllü olarak katılan 436 öğrenciyi içermektedir. Veriler, sosyodemografik bilgi formu ve "Ahlaki Duyarlılık Anketi" (ADA) kullanılarak toplanmıştır. Anket; otonomi, yarar, bütüncül yaklaşım, çatışma, uygulama ve yönelim olmak üzere altı alt boyuta sahip 30 maddeden oluşmaktadır. Güvenilirlik analizi Cronbach's Alpha kullanılarak yapılmış ve istatistiksel analizler gerçekleştirilmiştir.
Bulgular: Katılımcıların %61,9'u kadındı ve ortalama yaş 21,64 idi. ADA ölçeğinin genel güvenilirlik değeri 0,920 olarak belirlenmiştir. Anket maddeleri arasında en yüksek katılım "Hasta yaklaşımı konusunda sık sık çelişkiler yaşıyorum" (4,49±1,69) olmuştur. Öğrencilerin sınıf düzeylerine göre otonomi ve uygulama alt boyutları değerlendirmelerinde anlamlı farklılıklar bulunmuştur (p=0,002). Cinsiyetler arasında ahlaki duyarlılık açısından anlamlı fark bulunmamış (p>0,05) ve yaş ile ahlaki duyarlılık arasında anlamlı korelasyon tespit edilmemiştir.
Sonuçlar: Çalışmanın bulguları, diş hekimliği öğrencilerinin mesleki başarıları ve halk sağlığı için etik duyarlılıklarının geliştirilmesinin önemli olduğunu vurgulamaktadır. Ayrıca, diş hekimliği müfredatında etik eğitiminin artırılması gerektiğini belirtmektedir. Araştırma, sağlık hizmeti sunumunda etik karar verme süreçlerini desteklemek için daha güçlü hastane etik komitelerine ihtiyaç olduğunu göstermektedir. Bu araştırma, diş hekimliği öğrencilerinin karşılaştıkları etik zorluklara dair önemli bilgiler sunmakta ve bu alanda daha fazla çalışma yapılması gerektiğini ortaya koymaktadır.
Bu çalışma için etik onay Necmettin Erbakan Üniversitesi İlaç ve Tıbbi Cihaz Dışı Etik Kurul tarafından alınmıştır (2021/06-69).
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Dentistry (Other) |
Journal Section | RESEARCH ARTICLE |
Authors | |
Publication Date | August 30, 2024 |
Submission Date | May 17, 2024 |
Acceptance Date | July 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 6 Issue: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.