Özet
Okulların nitelik bakımından farklılaşması, nitelikli olarak adlandırılan okullara öğrenci seçimine neden olmaktadır. Belirtilen okullara öğrenci seçimi ise merkezi sınavlarla yapılmaktadır. Ortaokul son sınıf kademesi olan 8.sınıf öğrencileri, bir üst eğitim basamağı olan liselerin nitelikli okullarına girebilmek için ‘LGS’ olarak kısaltılan liselere geçiş sınavına katılma zorunluluğu ile karşılaşmaktadır. 8. sınıf öğrencilerinin LGS’ye ilişkin algılarının belirlenmesinin eğitim sistemini olumlu etkilemesi beklenmektedir. Bu nedenle çalışma kapsamında 8. sınıf öğrencilerinin LGS’ye ilişkin algıları incelenmiş, belirtilen algıların somut örneklerle açıklanabilmesi için metaforlardan yararlanılmıştır. Çalışmada, nitel araştırma yöntemi kullanılmış olup metaforlar aracılığıyla veriler toplanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu; amaçlı örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilir durum örneklemesi/ uygun örnekleme yöntemi ile belirlenen 175 8. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırma kapsamındaki 175 öğrencinin 86’sı kadın, 89’u erkektir.
Çalışma grubundan “LGS” kavramını tek bir metafor aracılığıyla ifade etmeleri ve kullandıkları metaforların gerekçesini belirtmeleri istenmiştir. Bu amaçla veriler ‘LGS…gibidir, çünkü…” ifadesinin yer aldığı etkinlik formu ile toplanmıştır. Veri toplama aracının çözümlenmesinde içerik analizinden yararlanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, çalışmaya katılan öğrencilerin 77 adet metafor ürettikleri görülmüştür. Üretilen bu metaforlar; ‘Rahatsızlık/ zorluk veren durum olarak LGS (% 38.96), mücadele/ çaba/ emek olarak LGS (% 23.38), başlangıç / önemli/ dönüm noktası olarak LGS (% 15.57), gelecek/ yol gösterici olarak LGS (% 14.29), başarısızlık olarak LGS (% 3.90) ve belirsizlik/ gereksizlik olarak LGS (% 3.90)’ olmak üzere toplam altı kavramsal kategori altında toplanmıştır. LGS’ye ilişkin metaforların en çok ‘Rahatsızlık/ zorluk veren durum olarak LGS kategorisi altında toplandığı görülmektedir. Elde edilen bulgular LGS’nin öğrencilerin hayatındaki önemini ortaya koymakla birlikte LGS’ye ilişkin olumsuz algılarının daha fazla olduğunu göstermektedir. Genel olarak LGS, öğrencileri rahatsız etmekte ve zorluk veren bir durum olarak algılanmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2020 |
Submission Date | June 14, 2020 |
Acceptance Date | October 8, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License.