Research Article
BibTex RIS Cite

Ebeveynleri Boşanmış ve Boşanmamış Ergenlerin Yılmazlık Düzeyleri ile Algıladıkları Sosyal Destek Düzeyleri

Year 2020, Volume: 2 Issue: 2, 217 - 229, 29.12.2020
https://doi.org/10.51119/ereegf.2020.7

Abstract

Bu betimsel araştırmada anne babası birlikte ve boşanmış lise öğrencilerinin yılmazlık düzeyleri ve algıladıkları sosyal destek düzeyleri incelenmiş ve karşılaştırılmıştır. Bu araştırma genel tarama modelinin alt türü olan ilişkisel tarama modeli ile yapılmıştır. Araştırmaya 262’si ailesi boşanmış, 322’si ailesi birlikte yaşayan olmak üzere toplam 584 lise öğrencisi (345 kız, 239 erkek) katılmıştır. Veri toplama aracı olarak katılımcıların demografik özelliklerini içeren Kişisel Bilgi Formu, Gürgan’ ın 2006 yılında geliştirdiği Yılmazlık Ölçeği ve Russel (1984) ve arkadaşları tarafından geliştirilen Sosyal Provizyon Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma sonuçları Korelasyon analizi ve T testi SPSS programı kullanılarak analiz edilmiştir. Bu araştırmadan elde edilen bulgular sonucunda hem ebeveynleri boşanmış hem de birlikte yaşayan ergenlerde yılmazlık ve algılanan sosyal destek arasında orta düzeyde pozitif yönlü anlamlı ilişki bulunmuştur. Anne babası birlikte olan lise öğrencilerinin anne babası ayrı olanlara göre daha iyimser oldukları görülmüştür. Ayrıca anne babası birlikte ve boşanmış lise öğrencileri arasında güçlü olma, girişimci olma, ilişki kurma, öngörülü olma, amaca ulaşma, lider olma ve araştırıcı olma boyutlarında anlamlı bir fark bulunmamıştır.

Supporting Institution

YOK

Project Number

YOK

Thanks

YOK

References

  • Akman, Y., Abaslı, K., Polat, Ş. (2018). Duygusal Özerklik, Öğrenci Yılmazlığı, Öğretmene Güven ve Problem Çözme Becerilerine Yönelik Algı Arasındaki İlişkilerin Öğrenci Görüşlerine Göre İncelenmesi [Students Views on The Relationships Among Emotional Autonomy, Student Resiliency, Student Trust in Teacher and Problem Solving Skills of Students]. GEFAD / GUJGEF 38(3): 987-1012. https://www.researchgate.net/publication/330026077
  • Arı, F. A., & Çarkıt, E. (2020). Investigation of resilience in terms of gender: A meta-analysis study. Research on Education and Psychology (REP), 4(Special Issue), 34-52. https://dergipark.org.tr/tr/pub/rep/issue/54042/696166
  • Arastaman, G., Balcı, A. (2013). Lise öğrencilerinin yılmazlık algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi [Investigation of High School Students’ Resiliency Perception in terms of Some Variables]. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri [Educational Sciences: Theory & Practice], 13(2), 915-928. https://dergipark.org.tr/tr/pub/hunefd/issue/49803/638735
  • Arman, N. (2009). Zihinsel engelli çocuğa sahip anne ve babaların algıladıkları sosyal destek düzeyleri ile tükenmişlik ve kaygı düzeylerinin incelenmesi. [The examination of the anxiety and burnout levels with social supportlevels perceived by mothers and fathers having mentally handicapped children]. (Unpublished Master Thesis), Atatürk University, Institute of Social Sciences, Educational Sciences, Erzurum. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Arslan, Y. (2009). Lise öğrencilerinin algıladıkları sosyal destek ile sosyal problem çözme arasındaki ilişkinin incelenmesi. [The examination of the relationship between high school students perceived social support and their social problem solving levels]. (Unpublished Master Thesis), Selçuk University, Institute of Social Sciences, Educational Sciences, Psychological Counseling and Guidance, Konya. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Boran, E., Sürücü, A., Yılmaz, E. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Kendini Toparlama Güçleri ile Mükemmeliyetçilik Algıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. 2nd International Social and Educational Sciences Symposium – 22-24 October 2018 – Konyahttps://www.researchgate.net/publication/329916712
  • Cohn, M. A., Fredrickson B, L., Brown S.L., Mikels J.A., Conway, A. (2009). Happiness unpacked: Positive emotions increase life satisfaction by building resilience. American Psychological Association. 9 (3), 361–368. https://doi.org/10.1037/a0015952
  • Çiftçi Arıdağ, N, & Ünsal Seydooğulları, S. (2019). Lise Öğrencilerinin Yaşam Doyum ve Yılmazlık Düzeylerinin Anne-Baba Tutumlarıyla İlişkisi Açısından İncelenmesi [Investigating life satisfaction and resiliency levels of high school students based on the relation with parental attitudes]. Hacettepe University Journal of Education, 34(4), 1037-1060. https://doi.org/10.16986/HUJE.2018038527
  • Dayıoğlu, B. (2008). Resilience in university entrance examination applicants: The role of learned resourcefulness, perceived social support, and gender. (Unpublished Master Thesis), Orta Doğu Teknik University, Institute of Social Sciences, Educational Sciences, Ankara. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Demir, Ö.O. & Aliyev, R., (2019). Resilience among Syrian university students in Turkey. Turkish Journal of Education. 8(1), 33-51. https://dergipark.org.tr/tr/pub/turje/issue/41530/454138
  • Demirbaş, N. (2010). Yaşamda anlam ve yılmazlık. [Meaning in life and ego-resilience] . (Unpublished Master Thesis), Hacettepe University, Institute of Social Sciences, Educational Sciences, Psychological Counseling and Guidance, Ankara. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Dunst, C.J., Trivette, C.M., Cross, A. H.(1986). Mediating influences of social support: personal, family, child outcomes. American Journal on Mental Deficiency. Jan;90(4):403-17. https://psycnet.apa.org/record/1986-14300-001
  • Duru, E., Balkıs, M. (2007). Sosyal provizyon ölçeğinin psikometrik özellikleri: geçerlik ve güvenirlik çalışması [Psychometric characteristics of social provision scale: validity and reliability study]. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 3(27), 79-90. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/200164
  • Dülger, Ö. (2009). Ergenlerde algılanan sosyal destek ile karar verme davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Correlation between perceived social support and decision making behavior of adolescents]. (Unpublished Master Thesis), Marmara University, Institute of Educational Sciences, Educational Sciences, Psychological Counseling and Guidance, İstanbul. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Fagg, J., Curtis, S., Stansfeld, S., Cattell, V., Tupuola, C., Aephin, A. (2008). Area social fragmentation, social support for individuals and psychosocial health in young adults: Evidence from a national survey in England. Social Science & Medicine 66(2), 242-254. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2007.07.032
  • Gizir, C. A. (2004). Akademik sağlamlık: Yoksulluk içinde sekizinci sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına katkıda bulunan koruyucu faktörlerin incelenmesi [Academic resilience: an investigation of protective factors contributing to the academic achievement of eight grade students in poverty]. (Unpublished Doctoral Disseration), Middle East Technical University, Institute of Social Sciences, Educational Sciences, Ankara. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Gürgan, U. (2006). Grupla psikolojik danışmanın üniversite öğrencilerinin yılmazlık düzeylerine etkisi. [The Effect of the group program of resiliency level of university students]. (Unpublished Doctoral Disseration), Institute of Educational Sciences, Educational Sciences, Psychological Counseling and Guidance, Ankara. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Karaırmak, Ö. (2007). Deprem yaşamış bireylerde psikolojik sağlamlığa etki eden kişisel faktörlerin incelenmesi: Bir model test etme çalışması. [ Investigation of personal qualities contributing to psyhological resilience among earthquake survivors: A model testing study]. (Unpublished Doctoral Disseration), Middle East Technical University, Institute of Social Sciences, Educational Sciences, Ankara. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Kırkıncıoğlu, M. (2003). Çocuk ruh sağlığı [child psyche health]. Yapa Press.
  • Kong, F., Zhao, J., You, X. (2012). Emotional intelligence and life satisfaction in Chinese university students: The mediating role of self-esteem and social support. Personality and Individual Differences, 53(8),1039-1043. https://doi.org/10.1016/j.paid.2012.07.032
  • Köse, E. (2009). Yurtta kalan ve ailesiyle birlikte yaşayan lise öğrencilerinin yalnızlık ve sosyal destek düzeylerinin incelenmesi. [A study of the loneliness and social support levels of the high school students living in dormitories and those living with their families]. (Unpublished Master Thesis), Dokuz Eylül University, Institute of Educational Sciences, Educational Sciences, Psychological Counseling and Guidance, İzmir. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Olsson, C., Bond, L., Burns, J., Brodrick, D., Sawyer, S. (2003). Adolescent resilience: a concept analysis. Journal of Adolescence, 26(1), 1-11. https://doi.org/10.1016/S0140-1971(02)00118-5
  • Onat, G. (2010). Demokratik ve otoriter olarak algılanan ana-baba tutumlarının lise birinci sınıf öğrencilerinin yılmazlık düzeyine etkilerinin araştırılması. [The effects of parental attitudes-which are perceived as democratic and authoritarian-on first class of highschool students resiliency level investigated]. (Unpublished Master Thesis), Maltepe University, Institute of Social Sciences, Psychology, Development Psychology, İstanbul. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Öğülmüş, S.(2001). Bir kişilik özelliği olarak yılmazlık. I. Ulusal Çocuk ve Suç Sempozyumu: Nedenler ve Önleme Çalışmaları, Ankara (29-30 Mart).
  • Özcan, B. (2005). Anne-babaları boşanmış ve anne-babaları birlikte olan lise öğrencilerinin yılmazlık özellikleri ve koruyucu faktörler açısından karşılaştırılması. [Comparison of high school students whose parents are divorced and whose parents are together in terms of resilience and protective factors]. (Unpublished Master Thesis), Ankara University, Institute of Educational Sciences, Educational Sciences, , Ankara. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Özer, E., Deniz, M. E. (2014). Üniversite Öğrencilerinin Psikolojik Sağlamlık Düzeylerinin Duygusal Zeka Açısından İncelenmesi [An Investigation of University Students’ Resilience Level on The View of Trait Emotional EQ ]. Elementary Education Online, 13(4), 1240-1248, 2014. https://doi.org/10.17051/io.2014.74855
  • Peng,L., Zhang, J., Li, M., Li, P., Zhang, Y., Zuo, X., Miao, Y., Xu, Y. (2011). Negative life events and mental health of Chinese medical students: The effect of resilience, personality and social support. Psychiatry Research, 196(1), 138-41. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2011.12.006
  • Shor, E., Roelfs, D., Yogev, T. (2013). The strength of family ties: A meta-analysis and meta-regression of self-reported social support and mortality. Social Networks,5(4), 626-638. https://doi.org/10.1016/j.socnet.2013.08.004
  • Terzi, Ş. (2008). Üniversite öğrencilerinin yılmazlıkları ve algıladıkları sosyal destek arasındaki ilişki [the relationship between psychological hardiness and perceived social support of university students]. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal,3(29), 1-11. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tpdrd/issue/21449/229847
  • Ünüvar, A. (2012). Gerçeklik kuramına dayalı psiko-eğitim programının lise öğrencilerinin denetim odağı ve yılmazlık düzeyi üzerindeki etkisinin incelenmesi. [The effect of psychoeducational program based on reality approach on locus of control and resilience of high school students] (Unpublished Doctoral Thesis), Dokuz Eylül University, Institute of Educational Sciences, Educational Sciences, Psychological Counseling and Guidance, İzmir. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/

The Resilience Levels and Perceived Social Support Levels of Adolescents whose Parents Are Divorced and Not Divorced

Year 2020, Volume: 2 Issue: 2, 217 - 229, 29.12.2020
https://doi.org/10.51119/ereegf.2020.7

Abstract

In this descriptive study, we compared the resilience levels of high schools whose parents are divorced to those whose parents together and examined their perceived social support levels. This study has been carried out with relational screening model which is a submodel of general screening model. In total, 584 students (345female, 239male) participated the study and 262 of them have divorced parents and 322 of them have family which lives together. Students study in 9th, 10th, 11th and 12th grades, the age range varies between 14-21, their average age is 16.53. As a data collection tool, resilience scale which is developed by Gurgan in 2006 and social provision scale which is developed by Russel et al. (1984) have been used. In consequence of the findings which have been obtained from this study, a medium-level, positive and meaningful relation between the resilienece and social support both in adolescents whose parents are divorced and in adolescents whose parents are together has been founded out. It has been seen that the high school students whose parents are together are more optimistic than the ones whose parents are divorced. Also, it is not found significant difference between the high school students whose parents are together and divorced in terms of being strong, entrepreneurial, establishing relationships, being predictive, reaching the goal, being a leader and being a researcher.

Project Number

YOK

References

  • Akman, Y., Abaslı, K., Polat, Ş. (2018). Duygusal Özerklik, Öğrenci Yılmazlığı, Öğretmene Güven ve Problem Çözme Becerilerine Yönelik Algı Arasındaki İlişkilerin Öğrenci Görüşlerine Göre İncelenmesi [Students Views on The Relationships Among Emotional Autonomy, Student Resiliency, Student Trust in Teacher and Problem Solving Skills of Students]. GEFAD / GUJGEF 38(3): 987-1012. https://www.researchgate.net/publication/330026077
  • Arı, F. A., & Çarkıt, E. (2020). Investigation of resilience in terms of gender: A meta-analysis study. Research on Education and Psychology (REP), 4(Special Issue), 34-52. https://dergipark.org.tr/tr/pub/rep/issue/54042/696166
  • Arastaman, G., Balcı, A. (2013). Lise öğrencilerinin yılmazlık algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi [Investigation of High School Students’ Resiliency Perception in terms of Some Variables]. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri [Educational Sciences: Theory & Practice], 13(2), 915-928. https://dergipark.org.tr/tr/pub/hunefd/issue/49803/638735
  • Arman, N. (2009). Zihinsel engelli çocuğa sahip anne ve babaların algıladıkları sosyal destek düzeyleri ile tükenmişlik ve kaygı düzeylerinin incelenmesi. [The examination of the anxiety and burnout levels with social supportlevels perceived by mothers and fathers having mentally handicapped children]. (Unpublished Master Thesis), Atatürk University, Institute of Social Sciences, Educational Sciences, Erzurum. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Arslan, Y. (2009). Lise öğrencilerinin algıladıkları sosyal destek ile sosyal problem çözme arasındaki ilişkinin incelenmesi. [The examination of the relationship between high school students perceived social support and their social problem solving levels]. (Unpublished Master Thesis), Selçuk University, Institute of Social Sciences, Educational Sciences, Psychological Counseling and Guidance, Konya. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Boran, E., Sürücü, A., Yılmaz, E. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Kendini Toparlama Güçleri ile Mükemmeliyetçilik Algıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. 2nd International Social and Educational Sciences Symposium – 22-24 October 2018 – Konyahttps://www.researchgate.net/publication/329916712
  • Cohn, M. A., Fredrickson B, L., Brown S.L., Mikels J.A., Conway, A. (2009). Happiness unpacked: Positive emotions increase life satisfaction by building resilience. American Psychological Association. 9 (3), 361–368. https://doi.org/10.1037/a0015952
  • Çiftçi Arıdağ, N, & Ünsal Seydooğulları, S. (2019). Lise Öğrencilerinin Yaşam Doyum ve Yılmazlık Düzeylerinin Anne-Baba Tutumlarıyla İlişkisi Açısından İncelenmesi [Investigating life satisfaction and resiliency levels of high school students based on the relation with parental attitudes]. Hacettepe University Journal of Education, 34(4), 1037-1060. https://doi.org/10.16986/HUJE.2018038527
  • Dayıoğlu, B. (2008). Resilience in university entrance examination applicants: The role of learned resourcefulness, perceived social support, and gender. (Unpublished Master Thesis), Orta Doğu Teknik University, Institute of Social Sciences, Educational Sciences, Ankara. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Demir, Ö.O. & Aliyev, R., (2019). Resilience among Syrian university students in Turkey. Turkish Journal of Education. 8(1), 33-51. https://dergipark.org.tr/tr/pub/turje/issue/41530/454138
  • Demirbaş, N. (2010). Yaşamda anlam ve yılmazlık. [Meaning in life and ego-resilience] . (Unpublished Master Thesis), Hacettepe University, Institute of Social Sciences, Educational Sciences, Psychological Counseling and Guidance, Ankara. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Dunst, C.J., Trivette, C.M., Cross, A. H.(1986). Mediating influences of social support: personal, family, child outcomes. American Journal on Mental Deficiency. Jan;90(4):403-17. https://psycnet.apa.org/record/1986-14300-001
  • Duru, E., Balkıs, M. (2007). Sosyal provizyon ölçeğinin psikometrik özellikleri: geçerlik ve güvenirlik çalışması [Psychometric characteristics of social provision scale: validity and reliability study]. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 3(27), 79-90. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/200164
  • Dülger, Ö. (2009). Ergenlerde algılanan sosyal destek ile karar verme davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Correlation between perceived social support and decision making behavior of adolescents]. (Unpublished Master Thesis), Marmara University, Institute of Educational Sciences, Educational Sciences, Psychological Counseling and Guidance, İstanbul. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Fagg, J., Curtis, S., Stansfeld, S., Cattell, V., Tupuola, C., Aephin, A. (2008). Area social fragmentation, social support for individuals and psychosocial health in young adults: Evidence from a national survey in England. Social Science & Medicine 66(2), 242-254. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2007.07.032
  • Gizir, C. A. (2004). Akademik sağlamlık: Yoksulluk içinde sekizinci sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına katkıda bulunan koruyucu faktörlerin incelenmesi [Academic resilience: an investigation of protective factors contributing to the academic achievement of eight grade students in poverty]. (Unpublished Doctoral Disseration), Middle East Technical University, Institute of Social Sciences, Educational Sciences, Ankara. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Gürgan, U. (2006). Grupla psikolojik danışmanın üniversite öğrencilerinin yılmazlık düzeylerine etkisi. [The Effect of the group program of resiliency level of university students]. (Unpublished Doctoral Disseration), Institute of Educational Sciences, Educational Sciences, Psychological Counseling and Guidance, Ankara. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Karaırmak, Ö. (2007). Deprem yaşamış bireylerde psikolojik sağlamlığa etki eden kişisel faktörlerin incelenmesi: Bir model test etme çalışması. [ Investigation of personal qualities contributing to psyhological resilience among earthquake survivors: A model testing study]. (Unpublished Doctoral Disseration), Middle East Technical University, Institute of Social Sciences, Educational Sciences, Ankara. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Kırkıncıoğlu, M. (2003). Çocuk ruh sağlığı [child psyche health]. Yapa Press.
  • Kong, F., Zhao, J., You, X. (2012). Emotional intelligence and life satisfaction in Chinese university students: The mediating role of self-esteem and social support. Personality and Individual Differences, 53(8),1039-1043. https://doi.org/10.1016/j.paid.2012.07.032
  • Köse, E. (2009). Yurtta kalan ve ailesiyle birlikte yaşayan lise öğrencilerinin yalnızlık ve sosyal destek düzeylerinin incelenmesi. [A study of the loneliness and social support levels of the high school students living in dormitories and those living with their families]. (Unpublished Master Thesis), Dokuz Eylül University, Institute of Educational Sciences, Educational Sciences, Psychological Counseling and Guidance, İzmir. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Olsson, C., Bond, L., Burns, J., Brodrick, D., Sawyer, S. (2003). Adolescent resilience: a concept analysis. Journal of Adolescence, 26(1), 1-11. https://doi.org/10.1016/S0140-1971(02)00118-5
  • Onat, G. (2010). Demokratik ve otoriter olarak algılanan ana-baba tutumlarının lise birinci sınıf öğrencilerinin yılmazlık düzeyine etkilerinin araştırılması. [The effects of parental attitudes-which are perceived as democratic and authoritarian-on first class of highschool students resiliency level investigated]. (Unpublished Master Thesis), Maltepe University, Institute of Social Sciences, Psychology, Development Psychology, İstanbul. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Öğülmüş, S.(2001). Bir kişilik özelliği olarak yılmazlık. I. Ulusal Çocuk ve Suç Sempozyumu: Nedenler ve Önleme Çalışmaları, Ankara (29-30 Mart).
  • Özcan, B. (2005). Anne-babaları boşanmış ve anne-babaları birlikte olan lise öğrencilerinin yılmazlık özellikleri ve koruyucu faktörler açısından karşılaştırılması. [Comparison of high school students whose parents are divorced and whose parents are together in terms of resilience and protective factors]. (Unpublished Master Thesis), Ankara University, Institute of Educational Sciences, Educational Sciences, , Ankara. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Özer, E., Deniz, M. E. (2014). Üniversite Öğrencilerinin Psikolojik Sağlamlık Düzeylerinin Duygusal Zeka Açısından İncelenmesi [An Investigation of University Students’ Resilience Level on The View of Trait Emotional EQ ]. Elementary Education Online, 13(4), 1240-1248, 2014. https://doi.org/10.17051/io.2014.74855
  • Peng,L., Zhang, J., Li, M., Li, P., Zhang, Y., Zuo, X., Miao, Y., Xu, Y. (2011). Negative life events and mental health of Chinese medical students: The effect of resilience, personality and social support. Psychiatry Research, 196(1), 138-41. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2011.12.006
  • Shor, E., Roelfs, D., Yogev, T. (2013). The strength of family ties: A meta-analysis and meta-regression of self-reported social support and mortality. Social Networks,5(4), 626-638. https://doi.org/10.1016/j.socnet.2013.08.004
  • Terzi, Ş. (2008). Üniversite öğrencilerinin yılmazlıkları ve algıladıkları sosyal destek arasındaki ilişki [the relationship between psychological hardiness and perceived social support of university students]. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal,3(29), 1-11. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tpdrd/issue/21449/229847
  • Ünüvar, A. (2012). Gerçeklik kuramına dayalı psiko-eğitim programının lise öğrencilerinin denetim odağı ve yılmazlık düzeyi üzerindeki etkisinin incelenmesi. [The effect of psychoeducational program based on reality approach on locus of control and resilience of high school students] (Unpublished Doctoral Thesis), Dokuz Eylül University, Institute of Educational Sciences, Educational Sciences, Psychological Counseling and Guidance, İzmir. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education, Special Education and Disabled Education, Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Enes Güney 0000-0003-3075-2310

Süleyman Barbaros Yalçın 0000-0001-8818-8252

Project Number YOK
Publication Date December 29, 2020
Submission Date September 30, 2020
Acceptance Date December 7, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 2 Issue: 2

Cite

APA Güney, E., & Yalçın, S. B. (2020). Ebeveynleri Boşanmış ve Boşanmamış Ergenlerin Yılmazlık Düzeyleri ile Algıladıkları Sosyal Destek Düzeyleri. Necmettin Erbakan Üniversitesi Ereğli Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 217-229. https://doi.org/10.51119/ereegf.2020.7