Bu çalışma İngilizce’yi yabancı dil olarak öğrenen üniversite düzeyindeki öğrencilerin, İngilizce öğrenme sürecinde mobil araç kullanımına dair tutumlarını belirlemek için yapılmıştır. Çalışmaya toplamda 170 İngilizce hazırlık sınıfı öğrencisi katılmıştır. Çalışmanın verileri demografik bilgi formu, yetişkin öğrencilere yönelik İngilizce mobil öğrenme tutum ölçeği, açık uçlu anket ve öğretmen-araştırmacı ve öğrenciler arasındaki resmi olmayan konuşmalardan elde edilen araştırmacı notları yoluyla toplanmıştır. Araştırmanın niceliksel bulguları, öğrencilerin İngilizce mobil öğrenmeye yönelik olumlu tutumlara sahip olduğunu gösterdi. Öğrencilerin çoğu, İngilizce öğrenme amacıyla mobil cihaz kullanımın dil öğrenme süreci için yararlı ve destekleyici olduğunu belirtti. Benzer şekilde, nitel analiz sonuçları, mobil cihaz uygulamalarının İngilizce’yi yabancı dil olarak öğrenen öğrencilerin öğrenme sürecine olumlu katkısının olduğunu ortaya koydu. Ayrıca, mobil cihazların dil öğrenme sürecine olumlu katkısının olmasının yanı sıra bazı dezavantajlarının da olduğu belirlendi. Öğrenci görüşlerine dayalı olarak elde edilen bulgular ışığında, mobil cihazların dil öğrenme sürecindeki rolüne ilişkin bazı önerilerde bulunulmuştur.
This study was conducted to determine the attitudes of university level EFL learners toward the use of mobile devices in the process of learning English. A total of 170 English preparatory class students participated in the study. The data of the study were collected through a demographic information form, an English Mobile Learning Attitude Scale for Adult Learners, an open-ended survey, and researcher notes from informal conversations between the teacher-researcher and students. The quantitative findings of the study showed that the students had positive attitudes toward mobile learning in English. Most of the students reported that the use of mobile devices for learning English was beneficial and supportive of their language learning process. Similarly, the results of the qualitative analyses revealed that mobile device applications had a positive effect on students' EFL learning process. It was also determined that mobile devices have some disadvantages as well as positive contributions to the language learning process. In light of the findings based on the students' opinions, some suggestions were made regarding the role of mobile devices in the language learning process.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 20, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | May 23, 2024 |
Acceptance Date | August 21, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 6 Issue: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License.