This study was conducted to examine the digital literacy self-efficacy levels of candidates social studies teachers (SSTs) in terms of some variables. In order to achieve the determined purpose, the gender, age, grade level, purpose of using the internet, following technological innovations and being interested in digital literacy variables and digital literacy self-efficacy skills of candidates SSTs were examined whether there is a significant difference. The research was conducted with the participation of pre-service social studies teachers studying at Necmettin Erbakan University Ahmet Keleşoğlu Faculty of Education in the 2023-2024 academic year. The study group of the research consisted of 204 pre-service teachers, 151 female and 53 male. The study was conducted using a descriptive survey model from quantitative research methods. The data of the study were obtained through “Personal Information Form” and “Digital Literacy Self-Efficacy Scale” developed by Çocuk (2020). Statistical package program was used to analyze the data obtained. In order to test the problems determined for the study, descriptive analysis, independent samples t-test and ANOVA test analysis were used. According to the data obtained as a result of the study, it was concluded that the digital literacy self-efficacy levels of the SSTs candidates were “high”. It was determined that there was a significant difference between the age and grade level variables and digital literacy self-efficacy skills of the SSTs candidates (p<0.05). However, it was determined that the difference between the variables of gender, purpose of using the internet, following technological innovations and being interested in digital literacy and digital literacy self-efficacy skills was not significant (p>0.05). At the end of the study, various suggestions were presented in line with the data obtained in the study.
Bu araştırma sosyal bilgiler öğretmen (SBÖ) adaylarının dijital okuryazarlık öz-yeterlik düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi amacıyla yürütülmüştür. Belirlenen amaca ulaşabilmek için, SBÖ adaylarının cinsiyet, yaş, sınıf düzeyi, interneti kullanma amacı, teknolojik yenilikleri takip etme ve dijital okuryazarlığa ilgi duyma değişkenleri ile dijital okuryazarlık öz-yeterlik becerileri anlamlı bir olup olmadığı incelenmiştir. Araştırma, 2023-2024 eğitim öğretim yılında Necmettin Erbakan Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesinde öğrenim gören sosyal bilgiler öğretmen adaylarının katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 151 kadın, 53 erkek olmak üzere toplam 204 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Çalışma nicel araştırma yöntemlerinden betimsel tarama model kullanılarak desenlenmiştir. Araştırmanın verileri “Kişisel Bilgi Formu” ve Çocuk (2020) tarafından geliştirilen “Dijital Okuryazarlık Öz-Yeterlik Ölçeği” ile elde edilmiştir. Elde edilen verilerin analizinde istatistiki paket programı kullanılmıştır. Çalışma için belirlenen problemleri test etmek amacıyla, betimsel analiz, bağımsız örneklemler t-testi ve ANOVA testi analizinden yararlanılmıştır. Araştırmanın sonucunda elde edilen verilere göre SBÖ adaylarının dijital okuryazarlık öz-yeterlik seviyelerinin “yüksek” olduğu sonucuna ulaşılmıştır. SBÖ adaylarının yaş ve sınıf düzeyi değişkenleri ile dijital okuryazarlık öz-yeterlik becerileri arasında anlamlı bir farklılık olduğu belirlenmiştir (p<0,05). Ancak SBÖ adaylarının cinsiyet, interneti kullanma amacı, teknolojik yenilikleri takip etme durumu ve dijital okuryazarlığa ilgi duyma değişkenleri ile DO öz-yeterlik becerileri arasındaki farklılığın önemli (p>0,05) olmadığı belirlenmiştir. Çalışmanın sonucunda ise araştırmada elde edilen veriler doğrultusunda çeşitli öneriler sunulmuştur.
Çalışmanın tüm süreçlerinin araştırma ve yayın etiğine uygun olduğunu, etik kurallara ve bilimsel atıf gösterme ilkelerine uyduğumu beyan ederiz.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Social and Humanities Education (Excluding Economics, Business and Management) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | November 4, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | August 27, 2024 |
Acceptance Date | October 18, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 6 Issue: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License.