Research Article
BibTex RIS Cite

RUH SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ DERSİNİN ÖĞRENCİ HEMŞİRELERİN ELEKTROKONVÜLSİF TEDAVİYE YÖNELİK BİLGİ VE GÖRÜŞLERİ ÜZERİNE ETKİSİ

Year 2022, Volume: 5 Issue: 1, 1 - 11, 29.06.2022

Abstract

Amaç: Araştırma ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliği dersinin öğrenci hemşirelerin elektrokonvülsif tedaviye (EKT) yönelik bilgi ve görüşlerine etkisini belirlemek amacı ile yarı deneysel kontrol gruplu ön test son test uygulamalı desen olarak yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Araştırmanın evrenini Türkiye’nin batısında bir devlet üniversitesinin 2017-2018 öğretim yılında hemşirelik bölümünde öğrenim gören son sınıf öğrencileri oluşturmuştur. Araştırmada örneklem hesabına gidilmemiş güz döneminde “Ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliği” dersini alan (n=67) ve “Ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliği” dersini almayan (n=54) öğrencilerden araştırmaya katılmaya gönüllü olanlar örneklemi (n=121) oluşturmuştur. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistiksel yöntemlerin (Yüzdelik, Ortalama, Standart sapma) yanı sıra bağımsız gruplarda t testi kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin %81.2’si kadın olup yaş ortalamaları 22±1.62’dir. Ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliği dersini alan öğrencilerin sırayla; EKT’nin endikasyonları ve etki mekanizması ile ilgili yan etkilerine, EKT bilgisine ve EKT’ye yönelik görüşlerine olumlu etki yaptığı belirlenmiş (Sırasıyla: t=-3.276, p=.001; t=-1.940, p=.05; t=-3.636, p=.000; t=-3.101, p=.002) olup dersi almayan öğrencilerde ise adı geçen bilgi ve görüşlerde herhangi bir değişiklik (p>0.05) olmamıştır.
Sonuçlar: Ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliği dersinin öğrenci hemşirelerin EKT’ye yönelik bilgi ve görüşlerine olumlu etkisi olduğu belirlenmiş olup EKT uygulamasına yönelik damgalamanın azaltılmasında eğitimin etkili olduğu saptanmıştır. Bu sonuçlar doğrultusunda derslerin özellikle vaka uygulamalarını da içeren şekilde verilmesinin uygun olacağı düşünülmüştür.

References

  • Arkan, B. (2007). Elektrokonvülsif Tedavi (EKT)’ye yönelik verilen eğitimin hemşirelik uygulamalarına ve hasta memnuniyetine etkisinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Asoğlu, M., Akıl, Ö., Fedai, Ü., Beğinoğlu, Ö., Çelik, H., ve Kılıçarslan, F. (2018). Bir Üniversite Hastanesinde Elektrokonvülsif Tedavi Uygulanan Hastaların Sosyodemografik ve Klinik özellikleri. Akd Tıp D, 2, 123-129.
  • Aştı, N. (1994). Elektrokonvülsif tedavi uygulanacak psikiyatri hastalarında gözlenen korku ve anksiyetenin giderilmesinde terapötik hemşirelik yaklaşımının etkisini araştırmak. Düşünen Adam, 7, 59-64.
  • Aştı, N. (2004). Hemşirelerin ruh sağlığı bozuk olan bireylere karşı tutum ve davranışlarının değerlendirilmesi. Düşünen Adam, 17, 87-93.
  • Bashir, A., Lutchman, D. R., Orrell, M., ve Stevens, T. (2001). Mental health professionals attitudes towards and knowledge of electroconvulsive therapy. Journal of Mental Health, 10(2), 141-150.
  • Benbow, S. ve Crenstil, J. (2004). Subjective experience of electroconvulsive therapy. Psychiatric Bulletin, 28, 289-291.
  • Byrne, P., Cassidy, B., ve Higgins, P. (2006) knowledge and attitudes toward electroconvulsive therapy among health are professionals and students. Journal of ECT, 22(2), 133-138.
  • Cita, B. (2012). A nurse’s guide to electroconvulsive therapy. Nursing, 42(10), 41-44.
  • Dawood, E., Selim, A., ve Khalil, A. (2013). Electroconvulsive therapy: Effect of an educational experience on nursing students’ knowledge and attitudes. Journal of Nursing Education and Practice, 3(9), 123-130.
  • Dönmez Ç. F. ve Yılmaz M. (2011). Elektrokonvülsif tedavi ve hemşirelik bakımı. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi 2(2), 80-89.
  • Fink, P. J. ve Tasman, A. (1992). Stigma and mental illness. Washington: American Psychiatric Pres.
  • Guimaraes, J. C. S, Santos, B. L., Aperibense, P. G. G. S., Martins, G. C. S., Peres, M. A. A., ve Santos, T. C. F. (2018). Electroconvulsive therapy: historical construction of nursing care (1989-2002). Rev Bras Enferm [Internet], 71(Suppl 6), 2743-2750.
  • Igwe M. N., Ndukuba, A. C. Attama, C. M. Ogbonna, P. N. ve Igwe, C. (2014). Electroconvulsive therapy in the eyes of undergraduate nursing students. Open Journal of Nursing, 4, 818-823.
  • Jaffe, R. (2001). The Practice of Electroconvulsive Therapy: Recommendations for Treatment, Training, and Privileging: A Task Force Report of the American Psychiatric Association. 2nd ed. Washington, APA, 355.
  • Kavanagh A, McLoughlin D. M. (2009). Electroconvulsive therapy and nursing care. Br J Nurs, 18(22), 1370, 1372, 1374-1377.
  • Kho, K. H., van Vreeswijk, M. F., Simpson, S., ve Zwinderman, A. H. (2003). A meta-analysis of electroconvulsive therapy efficacy in depression. J.ECT, 19, 139-147.
  • Kinnair, D., Dawson, S., ve Perera, R. (2010). Electroconvulsive therapy: medical students’ attitudes and knowledge. The Psychiatrist, 34, 54-57.
  • Li, D. J., Wang, F. C., Chu, C. S., Chen, T. Y., Tang, C. H., Yang, W. C., et al. (2017). Significant treatment effect of add-on ketamine anesthesia in electroconvulsive therapy in depressive patients: A meta-analysis. Eur Neuropsychopharmacol, 27(1), 29-41.
  • Navidian, A., Ebrahimi, H., Keykha, R. (2015). Supportive nursing care and satisfaction of patients receiving electroconvulsive therapy: a randomized controlled clinical trial. Iran Red Crescent Med J, September; 17(9), e27492.
  • Oldewening, K., Lange, R. T., Willan, S., Strangway, C., Kang, N., ve Iverson, G. L. (2007). Effects of an education training program on attitudes to electroconvulsive therapy. The Journal of ECT, 23, 82-88.
  • Öztürk, O. (2008). Ruh sağlığı ve bozuklukları II. Ankara: Tuna Matbaası.
  • Sharma, N., Ghai, S., ve Grover, S. (2017). Knowledge and attitude of nursing students toward electroconvulsive therapy. J Neurosci Rural Pract, 8, 7-12. Scott, A. F. (2010). Electroconvulsive therapy, practice and evidence. Br J Psychiatry, 196, 171-172.
  • Tomruk, N. B., ve Oral, T. (2007). Elektrokonvulsif tedavinin klinik kullanımı: Bir gözden geçirme. Anatolian Journal of Psychiatry, 8, 302-309.
  • Wood, J. H., ve Chambers, M., White, S. J. (2007). Nurses’ knowledge of and attitude to electroconvulsive therapy. The Journal of ECT, 23, 251-254.

THE EFFECT of MENTAL HEALTH and DISORDERS NURSING LESSON on the NURSING STUDENTS’ KNOWLEDGE and OPINIONS towards ELEKTROCONVULSIVE THERAPY

Year 2022, Volume: 5 Issue: 1, 1 - 11, 29.06.2022

Abstract

Aim: The study was designed as semi-experimental with control group with the aim of determining the effect of mental health and disorders nursing lesson on the nursing students’ knowledge and opinions towards electroconvulsive therapy (ECT).
Material and Methods: The population of the research was composed of the senior students studying at the Department of Nursing in 2017-2018 academic year at a university in a western province of the country. In the research, no sampling calculation was made and of the students taking the course of “Mental health and disorders nursing” (n=67) and no taking the course “Mental health and disorders nursing” (n=54) in the fall semester, those who volunteered to participate in the survey formed the sample of the research. In the evaluation of the data, Independent Groups t test was used as well as descriptive statistical methods (Percentage, Mean, Standard deviation).
Results: 82.2% of the students who participated in the research was female, 18.8% was male, and their average age was 22±1.62. It was determined that mental health and disorders nursing lesson given to nursing students had a positive effect on ECT indications, action mechanism and their adverse effects, ECT knowledge and the opinions towards ECT, respectively (t=-3.276, p=.001; t=-1.940, p=.05; t=-3.636, p=.000; t=-3.101, p=.002) and it was revealed that it made no change in the mentioned knowledge and opinions of the students no taking mental health and disorders lesson (p>0.05).
Conclusion: It was determined that mental health and disorders nursing lesson given to nursing students had a positive effect on the knowledge and opinions of nursing students towards ECT and it was revealed that training was effective on reducing the stigmatization in terms of ECT. In accordance with these findings, it was thought to be appropriate that the lessons could be given by including especially case applications.

References

  • Arkan, B. (2007). Elektrokonvülsif Tedavi (EKT)’ye yönelik verilen eğitimin hemşirelik uygulamalarına ve hasta memnuniyetine etkisinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Asoğlu, M., Akıl, Ö., Fedai, Ü., Beğinoğlu, Ö., Çelik, H., ve Kılıçarslan, F. (2018). Bir Üniversite Hastanesinde Elektrokonvülsif Tedavi Uygulanan Hastaların Sosyodemografik ve Klinik özellikleri. Akd Tıp D, 2, 123-129.
  • Aştı, N. (1994). Elektrokonvülsif tedavi uygulanacak psikiyatri hastalarında gözlenen korku ve anksiyetenin giderilmesinde terapötik hemşirelik yaklaşımının etkisini araştırmak. Düşünen Adam, 7, 59-64.
  • Aştı, N. (2004). Hemşirelerin ruh sağlığı bozuk olan bireylere karşı tutum ve davranışlarının değerlendirilmesi. Düşünen Adam, 17, 87-93.
  • Bashir, A., Lutchman, D. R., Orrell, M., ve Stevens, T. (2001). Mental health professionals attitudes towards and knowledge of electroconvulsive therapy. Journal of Mental Health, 10(2), 141-150.
  • Benbow, S. ve Crenstil, J. (2004). Subjective experience of electroconvulsive therapy. Psychiatric Bulletin, 28, 289-291.
  • Byrne, P., Cassidy, B., ve Higgins, P. (2006) knowledge and attitudes toward electroconvulsive therapy among health are professionals and students. Journal of ECT, 22(2), 133-138.
  • Cita, B. (2012). A nurse’s guide to electroconvulsive therapy. Nursing, 42(10), 41-44.
  • Dawood, E., Selim, A., ve Khalil, A. (2013). Electroconvulsive therapy: Effect of an educational experience on nursing students’ knowledge and attitudes. Journal of Nursing Education and Practice, 3(9), 123-130.
  • Dönmez Ç. F. ve Yılmaz M. (2011). Elektrokonvülsif tedavi ve hemşirelik bakımı. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi 2(2), 80-89.
  • Fink, P. J. ve Tasman, A. (1992). Stigma and mental illness. Washington: American Psychiatric Pres.
  • Guimaraes, J. C. S, Santos, B. L., Aperibense, P. G. G. S., Martins, G. C. S., Peres, M. A. A., ve Santos, T. C. F. (2018). Electroconvulsive therapy: historical construction of nursing care (1989-2002). Rev Bras Enferm [Internet], 71(Suppl 6), 2743-2750.
  • Igwe M. N., Ndukuba, A. C. Attama, C. M. Ogbonna, P. N. ve Igwe, C. (2014). Electroconvulsive therapy in the eyes of undergraduate nursing students. Open Journal of Nursing, 4, 818-823.
  • Jaffe, R. (2001). The Practice of Electroconvulsive Therapy: Recommendations for Treatment, Training, and Privileging: A Task Force Report of the American Psychiatric Association. 2nd ed. Washington, APA, 355.
  • Kavanagh A, McLoughlin D. M. (2009). Electroconvulsive therapy and nursing care. Br J Nurs, 18(22), 1370, 1372, 1374-1377.
  • Kho, K. H., van Vreeswijk, M. F., Simpson, S., ve Zwinderman, A. H. (2003). A meta-analysis of electroconvulsive therapy efficacy in depression. J.ECT, 19, 139-147.
  • Kinnair, D., Dawson, S., ve Perera, R. (2010). Electroconvulsive therapy: medical students’ attitudes and knowledge. The Psychiatrist, 34, 54-57.
  • Li, D. J., Wang, F. C., Chu, C. S., Chen, T. Y., Tang, C. H., Yang, W. C., et al. (2017). Significant treatment effect of add-on ketamine anesthesia in electroconvulsive therapy in depressive patients: A meta-analysis. Eur Neuropsychopharmacol, 27(1), 29-41.
  • Navidian, A., Ebrahimi, H., Keykha, R. (2015). Supportive nursing care and satisfaction of patients receiving electroconvulsive therapy: a randomized controlled clinical trial. Iran Red Crescent Med J, September; 17(9), e27492.
  • Oldewening, K., Lange, R. T., Willan, S., Strangway, C., Kang, N., ve Iverson, G. L. (2007). Effects of an education training program on attitudes to electroconvulsive therapy. The Journal of ECT, 23, 82-88.
  • Öztürk, O. (2008). Ruh sağlığı ve bozuklukları II. Ankara: Tuna Matbaası.
  • Sharma, N., Ghai, S., ve Grover, S. (2017). Knowledge and attitude of nursing students toward electroconvulsive therapy. J Neurosci Rural Pract, 8, 7-12. Scott, A. F. (2010). Electroconvulsive therapy, practice and evidence. Br J Psychiatry, 196, 171-172.
  • Tomruk, N. B., ve Oral, T. (2007). Elektrokonvulsif tedavinin klinik kullanımı: Bir gözden geçirme. Anatolian Journal of Psychiatry, 8, 302-309.
  • Wood, J. H., ve Chambers, M., White, S. J. (2007). Nurses’ knowledge of and attitude to electroconvulsive therapy. The Journal of ECT, 23, 251-254.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Primary Health Care
Journal Section Original Research
Authors

Rüveyda Yüksel 0000-0002-5997-4155

Hülya Arslantaş 0000-0002-3018-2314

Publication Date June 29, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Yüksel, R., & Arslantaş, H. (2022). RUH SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ DERSİNİN ÖĞRENCİ HEMŞİRELERİN ELEKTROKONVÜLSİF TEDAVİYE YÖNELİK BİLGİ VE GÖRÜŞLERİ ÜZERİNE ETKİSİ. Necmettin Erbakan Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(1), 1-11.
AMA Yüksel R, Arslantaş H. RUH SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ DERSİNİN ÖĞRENCİ HEMŞİRELERİN ELEKTROKONVÜLSİF TEDAVİYE YÖNELİK BİLGİ VE GÖRÜŞLERİ ÜZERİNE ETKİSİ. NEÜFHSJ. June 2022;5(1):1-11.
Chicago Yüksel, Rüveyda, and Hülya Arslantaş. “RUH SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ DERSİNİN ÖĞRENCİ HEMŞİRELERİN ELEKTROKONVÜLSİF TEDAVİYE YÖNELİK BİLGİ VE GÖRÜŞLERİ ÜZERİNE ETKİSİ”. Necmettin Erbakan Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 5, no. 1 (June 2022): 1-11.
EndNote Yüksel R, Arslantaş H (June 1, 2022) RUH SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ DERSİNİN ÖĞRENCİ HEMŞİRELERİN ELEKTROKONVÜLSİF TEDAVİYE YÖNELİK BİLGİ VE GÖRÜŞLERİ ÜZERİNE ETKİSİ. Necmettin Erbakan Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 5 1 1–11.
IEEE R. Yüksel and H. Arslantaş, “RUH SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ DERSİNİN ÖĞRENCİ HEMŞİRELERİN ELEKTROKONVÜLSİF TEDAVİYE YÖNELİK BİLGİ VE GÖRÜŞLERİ ÜZERİNE ETKİSİ”, NEÜFHSJ, vol. 5, no. 1, pp. 1–11, 2022.
ISNAD Yüksel, Rüveyda - Arslantaş, Hülya. “RUH SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ DERSİNİN ÖĞRENCİ HEMŞİRELERİN ELEKTROKONVÜLSİF TEDAVİYE YÖNELİK BİLGİ VE GÖRÜŞLERİ ÜZERİNE ETKİSİ”. Necmettin Erbakan Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 5/1 (June 2022), 1-11.
JAMA Yüksel R, Arslantaş H. RUH SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ DERSİNİN ÖĞRENCİ HEMŞİRELERİN ELEKTROKONVÜLSİF TEDAVİYE YÖNELİK BİLGİ VE GÖRÜŞLERİ ÜZERİNE ETKİSİ. NEÜFHSJ. 2022;5:1–11.
MLA Yüksel, Rüveyda and Hülya Arslantaş. “RUH SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ DERSİNİN ÖĞRENCİ HEMŞİRELERİN ELEKTROKONVÜLSİF TEDAVİYE YÖNELİK BİLGİ VE GÖRÜŞLERİ ÜZERİNE ETKİSİ”. Necmettin Erbakan Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, vol. 5, no. 1, 2022, pp. 1-11.
Vancouver Yüksel R, Arslantaş H. RUH SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ DERSİNİN ÖĞRENCİ HEMŞİRELERİN ELEKTROKONVÜLSİF TEDAVİYE YÖNELİK BİLGİ VE GÖRÜŞLERİ ÜZERİNE ETKİSİ. NEÜFHSJ. 2022;5(1):1-11.