A company’s reputation is shaped by its position in the market, its continuity in the competitive environment, the perceptions it creates among stakeholders, and the impressions it leaves on the public. In this context, corporate reputation is key in realizing a company’s future goals. It is becoming increasingly important for businesses to enhance and protect their reputation. The importance of businesses maintaining their reputation gives rise to reputation management. Effective reputation management can elevate a company’s status and defend against unforeseen crises. Good reputation management can be equated to effective crisis management. Crisis management refers to businesses being prepared for potential crises and managing the crisis process well by creating crisis management plans. With these plans, the damage a business might sustain from a crisis can be minimized. The study addresses the concept of reputation for businesses, the management of reputation, and the methods businesses might employ in the face of potential crises, examining the case of the Kodak Company crisis. An analysis of the Kodak Company crisis is conducted, and the impact of this crisis on its corporate reputation is assessed. Although the Kodak Company established a strong corporate reputation identity with products, it produced at the end of the 19th century, its inability to adapt to the changes of the digital world and its inadequacy in the field of innovation led to a crisis. Ultimately, it was observed that Kodak Company, failing to manage the crisis properly, lost its reputation and experienced rapid declines in company profits.
Corporate reputation corporate reputation management crisis crisis management kodak company crisis
İşletmenin itibarı; pazardaki konumu, rekabet ortamındaki sürekliliği, paydaşlarında oluşturduğu algılar, kamuoyunda yarattığı izlenimler ile şekillenmektedir. Bu durumda kurumsal itibar, işletmenin gelecek dönemdeki hedeflerinin gerçekleşmesinde kilit rol oynamaktadır. Buna bağlı olarak da işletmeler için itibarlarını iyi yönde geliştirmek ve itibarını korumak her geçen gün önemli hale gelmektedir. İşletmelerin, itibarlarını korumasının önemi itibar yönetimini de ortaya çıkarmaktadır. Etkili bir itibar yönetimi, işletmenin mevcut durumunu daha ileriye taşıyabilecek, aynı zamanda beklenmedik krizler karşısında savunma mekanizması olarak kendini gösterebilecektir. İyi bir itibar yönetimi, iyi bir kriz yönetimi olarak ifade edilebilmektedir. Kriz yönetimi ise işletmelerin olası krizler karşısında hazır olması ve kriz yönetim planı oluşturması yoluyla kriz sürecini iyi yönetmesini ifade etmektedir. Kriz yönetim planları sayesinde, işletmelerin krizden alacağı zarar minimum seviyeye düşebilmektedir. Bu çalışmada işletmeler için itibar kavramı, itibarın yönetilmesi ve işletmelerin olası krizler karşısında uygulayacağı yöntemler ele alınmış ve Kodak Company krizi üzerinden incelenmiştir. Kodak Company krizinin analizi yapılmakta ve bu krizin kurumsal itibarına etkisi değerlendirilmektedir. Kodak Company 19. yüzyıl sonlarında üretmiş olduğu ürünler ile güçlü bir kurumsal itibar kimliği oluşturmuş olsa da dijital dünyanın değişimlerine uyum sağlayamayışı ve inovasyon alanındaki yetersizliği kriz yaşamasına neden olmuştur. Sonuçta, bu kriz sürecini doğru yönetemeyen Kodak Company’nin, itibarını zamanla kaybettiği ve şirket karında hızlı düşüşler yaşandığı görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration, Public Sector Organisation and Management, International Business |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2023 |
Submission Date | September 26, 2023 |
Acceptance Date | November 27, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 5 Issue: 2 |
Journal of Necmettin Erbakan University Faculty of Political Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).