Article History
Received:29/10/2023
Accepted:22/05/2024
Published:30/06/2024
Through qualitative study, the article addresses the implication of the educational policies in Liberia, Southern Rhodesia and South Africa during the colonial periods in Africa. The study shows that the trio, besides their policies, had racial problems defining the interrelationship among various groups of people within the countries. The dependency theory of development explains the reason why the countries pursued segregated education systems. Despite half-hearted attempted measures to address the problems caused by the discriminatory policies, the political will to implement the policies was lacking in all the countries. During the period under review, the Organization of African Unity waged an unrelenting war against the Apartheid colonial authorities in Southern Africa while neglecting the same discriminatory practices in Liberia, a revered member state. The findings show that the OAU was duplicitous in addressing the problem of discrimination in colonial Africa. In conclusion, it shows that in which ever form discrimination is enforced or condoned, it impeded the development of indigenous African societies.
Makale Geçmişi
Geliş: 29/10/2023
Kabul: 22/05/2024
Yayın: 30/06/2024
Makale, Afrika'daki sömürge döneminde Liberya, Güney Rodezya ve Güney Afrika'daki eğitim politikalarının etkilerini nitel bir çalışma aracılığıyla ele almaktadır. Çalışma, üç ülkenin politikalarının yanı sıra, bu ülkelerdeki çeşitli insan grupları arasındaki ilişkileri tanımlayan ırksal sorunları olduğunu göstermektedir. Bağımlılık kalkınma teorisi, ülkelerin neden ayrıştırılmış eğitim sistemleri uyguladıklarını açıklamaktadır. Ayrımcı politikaların yol açtığı sorunları ele almak için yarım yamalak girişimlerde bulunulmasına rağmen, tüm ülkelerde politikaları uygulayacak siyasi irade eksikti. İncelenen dönem boyunca Afrika Birliği Örgütü, Güney Afrika ve Güney Rodezya'daki Apartheid sömürge otoritelerine karşı amansız bir savaş yürütürken, saygı duyulan bir üye ülke olarak el üstünde tutulan Liberya'daki aynı ayrımcı (Apartheid benzeri) uygulamaları görmezden gelmekle tanınmıştır. Araştırmanın bulguları, Afrika Birliği Örgütü'nün Afrika'daki sömürge döneminde ayrımcılık sorununu ele alma konusunda ikiyüzlü davrandığını göstermektedir. Sonuç olarak, ayrımcılığın hangi biçimde uygulanırsa uygulansın ya da göz yumulursa yumulsun, yazıda ele alınan üç ülkede Yerli Afrika toplumlarının gelişimini engellediğini göstermektedir.
Nil
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | International Politics |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | October 29, 2023 |
Acceptance Date | May 22, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 6 Issue: 1 |
Journal of Necmettin Erbakan University Faculty of Political Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).