Gender equality is one of the most important assessment criteria for regional and global sustainable development. Tourism supports sustainable development as a global economic and social phenomenon. In order to reduce the gap in the literature due to the lack of studies analysing the gender perspective in university education in Turkey, the current study investigates the status of gender equality in tourism education. In addition, within the scope of qualitative research, the distribution of tourism, gender and gender equality themed articles indexed in WoS and Scopus databases according to variables such as year, country, WoS category and SDG is shown. In addition, the gender distribution of academics whose field of science is “tourism” in the database of the Council of Higher Education in Turkey and the gender distribution of students enrolled in Tourism Management departments in various faculties of universities in Turkey in the last four years are presented. The first study on tourism and gender was conducted in 1980. Studies on the themes of “tourism”, “gender” and “gender equality” were mostly conducted in the WoS category of “Hospitality Leisure Sports Tourism” and the 11th Goal Sustainable Cities and Communities SDG target. In general, there are more men than women both in the number of academics whose field of study is tourism and in the number of students enrolled in the Department of Tourism Management. The Gender Gap Index values in the world and Turkey show that achieving and strengthening gender equality in and through education needs more time.
Toplumsal cinsiyet eşitliği, bölgesel ve küresel sürdürülebilir kalkınma için en önemli değerlendirme ölçütlerinden biridir. Turizm, küresel bir ekonomik ve sosyal olgu olarak sürdürülebilir kalkınmayı desteklemektedir. Turizm özelinde, Türkiye’de üniversite eğitiminde toplumsal cinsiyet perspektifinin analizi çalışmalarının az olması nedeniyle literatürde oluşan boşluğu azaltmak amacıyla, mevcut araştırmada turizm eğitiminde toplumsal cinsiyet eşitliğinin durumu araştırılmaktadır. Çalışma nitel bir araştırma olup toplumsal cinsiyet eşitliği ve turizmle ilgili raporlar, planlar ve akademik makaleler gibi ikincil kaynaklardan yararlanılmıştır. Ayrıca nitel araştırma kapsamında WoS ve Scopus veri tabanlarında indekslenen turizm, toplumsal cinsiyet ve toplumsal cinsiyet eşitliği temalı makalelerin yıl, ülke Web of Science (WoS) kategorisi ve sürdürülebilir kalkınma hedefi (SKH) gibi değişkjenlere göre dağılımı gösterilmiştir. Ayrıca Türkiye’de Yükseköğretim Kurulu veri tabanında bilim alanı “turizm” olan akademisyenlerin cinsiyet dağılımı ile Türkiye’deki üniversitelerin çeşitli fakültelerinde yer alan Turizm İşletmeciliği bölümlerine son dört yılda kayıt yaptıran öğrencilerin cinsiyet dağılımı sunulmuştur. Ayrıca dünya ve Türkiye özelinde Cinsiyet Açığı Endeks değerleri paylaşılmıştır. Turizm ve toplumsal cinsiyet üzerine ilk çalışma 1980 yılında yapılmıştır. “Turizm”, “toplumsal cinsiyet” ve “toplumsal cinsiyet eşitliği” temalarında hazırlanan çalışmalar en fazla “Ağırlama Eğlence Spor Turizm” WoS kategorisinde ve 11. Hedef Sürdürülebilir Şehirler ve Topluluklar SKH hedefine yönelik yapılmıştır. Hem bilim alanı turizm olan akademisyen sayısında hem de Turizm İşletmeciliği bölümüne yerleşen öğrencilerde genel olarak erkek sayısı kadınlara göre daha fazladır. Dünya ve Türkiye’deki Cinsiyet Açığı Endeksi değerleri de göstermektedir ki eğitimde ve eğitim yoluyla toplumsal cinsiyet eşitliğinin sağlanması ve güçlendirilmesinin daha fazla zamana ihtiyacı bulunmaktadır.
Çalışma nitel bir araştırmaya dayalı olup, ikinci kaynaklar kullanılmıştır. Bu nedenle Etik Kurul iznine başvurulmamıştır. Etik Beyan Formu eklerde sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Marketing (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | March 7, 2024 |
Acceptance Date | June 23, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 6 Issue: 1 |
Journal of Necmettin Erbakan University Faculty of Political Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).