Review
BibTex RIS Cite

Su Ürünlerinde İzlenebilirliğin Pazarlamadaki Önemi

Year 2017, Volume:6 ICAFOF Special Issue, 233 - 242, 21.12.2017
https://doi.org/10.17100/nevbiltek.334539

Abstract

İzlenebilirlik EC 178/2002'ye göre; "gıda,
yem ve gıda olarak üretilen hayvan veya gıda veya yeme katılmak amacıyla
üretilen veya katılması beklenen maddeleri üretim, işleme ve dağıtımın tüm
aşamalarında izleyebilmek ve takip edebilmek" olarak tanımlanmaktadır. Kolay
bozulabilen, üretildiği ortamdan ve üretilme biçiminden kaynaklanan nedenlerle
insanlar için tehlikeli olabilen su ürünlerinde izlenebilirlik oldukça
önemlidir. İzlenebilirlik, su ürünleri avcığında teknede ve karaya çıkış
noktalarında başlamaktadır. Uygulama ile türlerin boyları, miktarı, zamanı ve
yerinin yasalara ve kotalara uygunluğu denetlenmektedir. Su ürünlerinde
izlenebilirlik, ürünlerin kalitesinin, orijininin,  el değiştirmelerinin kontrolünü sağlaması ile
pazarlamada ve balıkçılık yönetiminde büyük kolaylıklar sağlayan önemli bir
araçtır. Su ürünleri, avcılık ve yetiştiricilik yoluyla iki türlü elde
edilmekte ve sadece Türkiye'de yetiştiricilik ürünlerinin ambalajlarında
izlenebilirlikle ilgili bazı bilgilere rastlanmaktadır. Etiketlerde bulunması
gereken bilgilerde halen eksiklikler mevcuttur. Bu nedenle ürünlerin özellikle
dış pazarlamasında önemli sorunlarla karşılaşılmaktadır. Diğer taraftan avcılıkta
yasak bölgelerden ve sağlığa uygun olmayan yerlerden avlanmış ürünlerin
piyasaya sunulması ile karşılaşılabilmektedir Dolayısıyla iyi izlenememe ve
yetersiz denetim kayıt dışı ticareti desteklemektedir. Bu anlamda
izlenebilirliğin sürdürülebilir balıkçılık yönetimi açısından önemli bir işlevi
bulunmaktadır. Bu çerçevede bu çalışmada su ürünleri izlenebilirliğindeki
sorunlar tartışılarak ve pazarlamada izlenebilirlik sistemlerinin tesisi için
yapılması gereken bazı uygulamalar ve yaklaşımların etkinliği ortaya konulmaya
çalışılmıştır.

References

  • [1] FAO, Fisheries and Aquaculture Department, The State of World Fisheries and Aquaculture. Roma, 2014
  • [2] Yılmaz S. “Balık Tüketim Alışkanlıkları” II.Marmara Denizi Sempozyumu, 22-23 Aralık 2015, İstanbul, 2015
  • [3] Anonim, T.C. Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı, Su Ürünleri İstatistikleri, Ankara, 2015
  • [4] Yılmaz S., Yılmaz İ., Olguner T., “Assessment of Fishery Products Consumption Behavior: the Case of Turkey” , University of Banjaluka, Faculty of Agriculture, Agro-knowledge Journal. UDC: 639.2/.3(560) DOI: 10.7251/AGREN1601101Y. 2016
  • [5] Can F. M., Günlü A., Can Y.,H., “Fish Consumption Preferences and Factors Influencing It” Food Science and Technology (Campinas) vol.35 no.2 Campinas April/June, http://dx.doi.org/10.1590/1678-457X.6624, 2015
  • [6] [Yılmaz S., Şen E.B., Kara Ö., Üresin A., “Determining Consumer Preferences for Fish Consumption: A Study in Antalya Province of Turkey” Journal of Academic Documents for Fisheries and Aquaculture, JADFA, cilt5, no:2, Antalya, 2014
  • [7] Anonim, Balıkçılık ve Su ürünleri Genel Müdürlüğü, Ankara, 2015
  • [8] TÜİK, Su ürünleri İstatistikleri, Türkiye istatistik Kurumu, Ankara, 2013
  • [9] Anonim, “Balıkçılık Sektör Raporu” Derleyen Sevilay Karataş Ordu Ticaret Borsası Proje Sorumlusu, Eylül, 2016.
  • [10] Anonim, “Balıkçılık Sektör Raporu ve Global Su Ürünleri Fuarı” Ekonomi Bakanlığı, Ankara, 2015
  • [11] DPT, “Su ürünleri Özel İhtisas Komisyonu Raporu” Kalkınma Bakanlığı Onuncu Kalkınma Planı (2014-2018), Ankara, 2014.
  • [12] [TÜİK, Türkiye İstatistik Kurumu Su ürünleri İstatistikleri, Ankara, 2015
  • [13] Tolon, “Sustaining Consumer Confidence ın Middle East Aquaculture Secured by Traceability Systems”Journal of Aquaculture Engineering and Fisheries Research, 3(1): 44-50, doi: 10.3153/Jeafr17006, 2017
  • [14] Anonymous,.regulation No:178/2002 of the Eyropean Parliament and the Council of 28 January 2002 laying down procedures in matter of food safety.Official Journal of the European Communities No: L 31,01.02.2002,1-24. 2002
  • [15] Anonymous, “ISO 22005:2007 Traceability in the feed and food chain-General principles and basic requirements for system design and implementation” https://www.iso.org/obp/ui/#!iso:std:36297:en, 2007
  • [16] Oral E., “Tarım Ürünlerinin Gıda Güvenliği Bilgi Sistemleri ile İzlenebilirliği” Hacettepe Üniversitesi, Gıda Mühendisliği Anabilim Dalı, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 2009
  • [17] Cebeci, “Geleneksel Gıdalar İçin Bilişim Teknolojilerine Dayalı İzlenebilirlik Sistemleri” 4. Geleneksel Gıdalar Sempozyumu, 17-19 Nisan,2014, Adana, 2014
  • [18] Çavdar Y., “Su Ürünü Yetiştiriciliğinde Desteklemeler” Yunus Araştırma Bülteni. 9(1):13, Trabzon, 2009
  • [19] Anonim, http:// perakende-egitim.blogspot.com.tr, 2017
  • [20] TOBB, “Tarım Sektöründe İzlenebilirlik, EAN UCC Sistemi Kullanıcı Kılavuzu, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği Global Standartlar Merkezi, Ankara, 2004
  • [21] Fisher, W. “Benefits of Food Traceability” Food Safety Magazine, http:// www.foodsafetymagazine.com/enewsletter/benefits-of-food-traceability/Erişim tarihi:27.04.2017. 2015
  • [22] HSU Y.,C., Chen A.,P., Wang C. H., “A RFID Enabled Traceability System for the Supply Chain of Live Fish” IEEE International Conference on Automation and Logistics, 1-3 Eylül, 2008
  • [23] Brunso K., Fjord T.,A., Grunert K.,G., “Consumers' Food Choice and Quality Perception” The Aarhus School of Business Publication, Aarhus, Denmark, 2002
  • [24] Verbeke W., Ward R.W., “Consumer İnterest in İnformation Cues Denoting Quality, Traceability and Origin: An Application of Ordered Probit Models to Beef Labels” Food Quality and Preference.17(6), doi: 10.1016/j.foodqual.2005.05.010. 2006
  • [25] Karakulak S., Özgen M., Baki F. M., Uçar M., Ün M., Tosun Y.,Ş.,Yıldız T., Ulusoy Ş., Gürsel T., Uzer U., “Su ürünleri Ticari Sınıflandırma Cetveli ve Standartları” II. Marmara Denizi Sempozyumu, 22-23 Aralık, 2015
  • [26] Akova B. S., “Aquaculture and its Distribution in Turkey” Journal of Aquaculture Engineering and Fisheries Research. 1(4):160-190 doi: 10.3153/JAEFR15018, 2015
  • [27] FAO, “The State of Wold Fisheries and Aquaculture. Opportunities and Challenges” Food and Agriculture Organization of The United Nations, Roma, 2014
  • [28] Gümüş E., Yılmaz S., “Antalya İli’nde Su Ürünleri Yetiştiricilik Sektörü ve Pazarlama Durumu” Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 3: 15-31. 2011
  • [29] Sıkı H. T., Buda k, D. B., Avşar Y. K., “Hatay İli Süt Sektöründe İzlenebilirliğin Mevcut Durumu” Gıda, 37(5):279:285, 2012

The Importance of Traceability of Fisheries for Marketing

Year 2017, Volume:6 ICAFOF Special Issue, 233 - 242, 21.12.2017
https://doi.org/10.17100/nevbiltek.334539

Abstract

According to EC 178/2002 traceability
defined as “traceability and ability to pursue all steps of production,
procession and distribution of food, bait and materials produced to add or
expected to add in food or bait”. Traceability is crucial in fisheries products
that can be easily deteriorated, which can be dangerous to humans due to the
way they are produced.  Traceability
begins on the boat and at landing points. In practice, the size, quantity, time
and place of the species are checked for legality and quota compliance.
Traceability in seafood is an important tool of providing great convenience in
marketing and fisheries management, with the control of the quality of the
products, the origin, and the handshake. Aquatic products are obtained in two
ways by capturing and aquaculture. There is some information about traceability
in the packaging of the products of aquaculture in Turkey. Despite this, there
is still a shortage of information that must be included in the labels. For
this reason, important problems are encountered especially in foreign marketing
of products. On the other hand, it can be encountered that the products which
are captured in prohibited regions and the ones which are not suitable for
health are supplied to the market.Therefore, poor monitoring and insufficient
control support informal trade. In this sense, traceability has an important
function in terms of sustainable fisheries management. In this framework, this
study attempted to discuss the problems of traceability of fishery product and
to demonstrate the effectiveness of some applications and approaches that
should be made to establish traceability systems in marketing.

References

  • [1] FAO, Fisheries and Aquaculture Department, The State of World Fisheries and Aquaculture. Roma, 2014
  • [2] Yılmaz S. “Balık Tüketim Alışkanlıkları” II.Marmara Denizi Sempozyumu, 22-23 Aralık 2015, İstanbul, 2015
  • [3] Anonim, T.C. Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı, Su Ürünleri İstatistikleri, Ankara, 2015
  • [4] Yılmaz S., Yılmaz İ., Olguner T., “Assessment of Fishery Products Consumption Behavior: the Case of Turkey” , University of Banjaluka, Faculty of Agriculture, Agro-knowledge Journal. UDC: 639.2/.3(560) DOI: 10.7251/AGREN1601101Y. 2016
  • [5] Can F. M., Günlü A., Can Y.,H., “Fish Consumption Preferences and Factors Influencing It” Food Science and Technology (Campinas) vol.35 no.2 Campinas April/June, http://dx.doi.org/10.1590/1678-457X.6624, 2015
  • [6] [Yılmaz S., Şen E.B., Kara Ö., Üresin A., “Determining Consumer Preferences for Fish Consumption: A Study in Antalya Province of Turkey” Journal of Academic Documents for Fisheries and Aquaculture, JADFA, cilt5, no:2, Antalya, 2014
  • [7] Anonim, Balıkçılık ve Su ürünleri Genel Müdürlüğü, Ankara, 2015
  • [8] TÜİK, Su ürünleri İstatistikleri, Türkiye istatistik Kurumu, Ankara, 2013
  • [9] Anonim, “Balıkçılık Sektör Raporu” Derleyen Sevilay Karataş Ordu Ticaret Borsası Proje Sorumlusu, Eylül, 2016.
  • [10] Anonim, “Balıkçılık Sektör Raporu ve Global Su Ürünleri Fuarı” Ekonomi Bakanlığı, Ankara, 2015
  • [11] DPT, “Su ürünleri Özel İhtisas Komisyonu Raporu” Kalkınma Bakanlığı Onuncu Kalkınma Planı (2014-2018), Ankara, 2014.
  • [12] [TÜİK, Türkiye İstatistik Kurumu Su ürünleri İstatistikleri, Ankara, 2015
  • [13] Tolon, “Sustaining Consumer Confidence ın Middle East Aquaculture Secured by Traceability Systems”Journal of Aquaculture Engineering and Fisheries Research, 3(1): 44-50, doi: 10.3153/Jeafr17006, 2017
  • [14] Anonymous,.regulation No:178/2002 of the Eyropean Parliament and the Council of 28 January 2002 laying down procedures in matter of food safety.Official Journal of the European Communities No: L 31,01.02.2002,1-24. 2002
  • [15] Anonymous, “ISO 22005:2007 Traceability in the feed and food chain-General principles and basic requirements for system design and implementation” https://www.iso.org/obp/ui/#!iso:std:36297:en, 2007
  • [16] Oral E., “Tarım Ürünlerinin Gıda Güvenliği Bilgi Sistemleri ile İzlenebilirliği” Hacettepe Üniversitesi, Gıda Mühendisliği Anabilim Dalı, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 2009
  • [17] Cebeci, “Geleneksel Gıdalar İçin Bilişim Teknolojilerine Dayalı İzlenebilirlik Sistemleri” 4. Geleneksel Gıdalar Sempozyumu, 17-19 Nisan,2014, Adana, 2014
  • [18] Çavdar Y., “Su Ürünü Yetiştiriciliğinde Desteklemeler” Yunus Araştırma Bülteni. 9(1):13, Trabzon, 2009
  • [19] Anonim, http:// perakende-egitim.blogspot.com.tr, 2017
  • [20] TOBB, “Tarım Sektöründe İzlenebilirlik, EAN UCC Sistemi Kullanıcı Kılavuzu, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği Global Standartlar Merkezi, Ankara, 2004
  • [21] Fisher, W. “Benefits of Food Traceability” Food Safety Magazine, http:// www.foodsafetymagazine.com/enewsletter/benefits-of-food-traceability/Erişim tarihi:27.04.2017. 2015
  • [22] HSU Y.,C., Chen A.,P., Wang C. H., “A RFID Enabled Traceability System for the Supply Chain of Live Fish” IEEE International Conference on Automation and Logistics, 1-3 Eylül, 2008
  • [23] Brunso K., Fjord T.,A., Grunert K.,G., “Consumers' Food Choice and Quality Perception” The Aarhus School of Business Publication, Aarhus, Denmark, 2002
  • [24] Verbeke W., Ward R.W., “Consumer İnterest in İnformation Cues Denoting Quality, Traceability and Origin: An Application of Ordered Probit Models to Beef Labels” Food Quality and Preference.17(6), doi: 10.1016/j.foodqual.2005.05.010. 2006
  • [25] Karakulak S., Özgen M., Baki F. M., Uçar M., Ün M., Tosun Y.,Ş.,Yıldız T., Ulusoy Ş., Gürsel T., Uzer U., “Su ürünleri Ticari Sınıflandırma Cetveli ve Standartları” II. Marmara Denizi Sempozyumu, 22-23 Aralık, 2015
  • [26] Akova B. S., “Aquaculture and its Distribution in Turkey” Journal of Aquaculture Engineering and Fisheries Research. 1(4):160-190 doi: 10.3153/JAEFR15018, 2015
  • [27] FAO, “The State of Wold Fisheries and Aquaculture. Opportunities and Challenges” Food and Agriculture Organization of The United Nations, Roma, 2014
  • [28] Gümüş E., Yılmaz S., “Antalya İli’nde Su Ürünleri Yetiştiricilik Sektörü ve Pazarlama Durumu” Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 3: 15-31. 2011
  • [29] Sıkı H. T., Buda k, D. B., Avşar Y. K., “Hatay İli Süt Sektöründe İzlenebilirliğin Mevcut Durumu” Gıda, 37(5):279:285, 2012
There are 29 citations in total.

Details

Subjects Engineering
Journal Section ICAFOF 2017 (International Conference on Agriculture, Forest, Food Sciences and Technologies) Özel Sayısı
Authors

Serpil Yılmaz

İbrahim Yılmaz

Publication Date December 21, 2017
Acceptance Date October 24, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume:6 ICAFOF Special Issue

Cite

APA Yılmaz, S., & Yılmaz, İ. (2017). Su Ürünlerinde İzlenebilirliğin Pazarlamadaki Önemi. Nevşehir Bilim Ve Teknoloji Dergisi, 6, 233-242. https://doi.org/10.17100/nevbiltek.334539
AMA Yılmaz S, Yılmaz İ. Su Ürünlerinde İzlenebilirliğin Pazarlamadaki Önemi. Nevşehir Bilim ve Teknoloji Dergisi. December 2017;6:233-242. doi:10.17100/nevbiltek.334539
Chicago Yılmaz, Serpil, and İbrahim Yılmaz. “Su Ürünlerinde İzlenebilirliğin Pazarlamadaki Önemi”. Nevşehir Bilim Ve Teknoloji Dergisi 6, December (December 2017): 233-42. https://doi.org/10.17100/nevbiltek.334539.
EndNote Yılmaz S, Yılmaz İ (December 1, 2017) Su Ürünlerinde İzlenebilirliğin Pazarlamadaki Önemi. Nevşehir Bilim ve Teknoloji Dergisi 6 233–242.
IEEE S. Yılmaz and İ. Yılmaz, “Su Ürünlerinde İzlenebilirliğin Pazarlamadaki Önemi”, Nevşehir Bilim ve Teknoloji Dergisi, vol. 6, pp. 233–242, 2017, doi: 10.17100/nevbiltek.334539.
ISNAD Yılmaz, Serpil - Yılmaz, İbrahim. “Su Ürünlerinde İzlenebilirliğin Pazarlamadaki Önemi”. Nevşehir Bilim ve Teknoloji Dergisi 6 (December 2017), 233-242. https://doi.org/10.17100/nevbiltek.334539.
JAMA Yılmaz S, Yılmaz İ. Su Ürünlerinde İzlenebilirliğin Pazarlamadaki Önemi. Nevşehir Bilim ve Teknoloji Dergisi. 2017;6:233–242.
MLA Yılmaz, Serpil and İbrahim Yılmaz. “Su Ürünlerinde İzlenebilirliğin Pazarlamadaki Önemi”. Nevşehir Bilim Ve Teknoloji Dergisi, vol. 6, 2017, pp. 233-42, doi:10.17100/nevbiltek.334539.
Vancouver Yılmaz S, Yılmaz İ. Su Ürünlerinde İzlenebilirliğin Pazarlamadaki Önemi. Nevşehir Bilim ve Teknoloji Dergisi. 2017;6:233-42.

Dergimizin tarandığı indeksler


12300          20980     2097822081