In order to regulate the
production of sugar, which has a significant share in terms of agricultural
production in the study, The Sugar Law prepared in Turkey and currently
implemented has been taken from the perspective of food regime and examined the
regulatory role of the Sugar Board as a regulatory agency. While the first and
second stages of the food regime are clear in the literature, the existence and
development of the third stage has not yet been reached consensus. Although
there is no clarity about the third stage of the food regime considering the
first and second stages, the Sugar Law was examined in terms of the globalization
phenomenon accelerating from the 1990s. In addition, from the perspective of
the quota which the Sugar Board implements as a regulatory institution Sugar
Law has created the need to be examined. States can regulate markets with
fiscal and institutional measures as well as fiscal policies in this context,
the Sugar Board has been studied as a regulatory institution and the regulatory
role on the sugar market. As a result, in current applications sugar beet per
capita is reduced for sugar production and seed import is made from abroad for
starch-based sugar production. While this makes imports attractive in terms of
price, it reduces exports and makes Turkey an exporting country dependent on
imports in terms of sugar production.
Çalışmada
tarımsal üretim açısından önemli bir paya sahip şeker üretiminin düzenlenmesine
yönelik olarak Türkiye’de hazırlanan ve günümüzde uygulanmakta olan Şeker
Kanunu gıda rejimi perspektifinden ele alınmış ve bir regülasyon kurumu olan
Şeker Kurulu’nun düzenleyici rolü incelenmiştir. Gıda rejiminin birinci ve
ikinci safhaları literatürde netlik kazanmış iken üçüncü safhanın varlığı ve
gelişimi konusunda henüz uzlaşıya varılmış değildir. Her ne kadar gıda
rejiminin üçüncü safhası konusunda netlik bulunmasa da birinci ve ikinci
safhalar göz önünde bulundurularak 1990’lardan itibaren hızlanan küreselleşme
olgusu açısından Şeker Kanunu incelenmiştir. Ayrıca Şeker Kurulu’nun bir
regülasyon kurumu olarak uyguladığı kotalar perspektifinden de Şeker Kanunu’nun
incelenmesi ihtiyacı doğurmuştur. Devletler, maliye politikalarının yanı sıra
kanuni ve kurumsal önlemlerle de piyasaları düzenleyebilir bu bağlamda da Şeker
Kurulu bir regülasyon kurumu olarak çalışmada incelenmiş ve şeker piyasası
üzerindeki düzenleyici rolü tespit edilmeye çalışılmıştır. Sonuç olarak mevcut
uygulamalarda şeker üretimi için şeker pancarının ekilen dekar başı
azaltılmakta ve yurtdışından nişasta esaslı şeker üretimi için gerekli tohum
ithalatı yapılmaktadır. Bu da fiyat açısından ithalatı cazip kılar iken
ihracatı azaltmakta ve Türkiye’yi şeker üretimi açısından ihracatçı ülke
konumundan çıkarıp ithalata bağımlı hale getirmektedir.
Subjects | Engineering |
---|---|
Journal Section | ICAFOF 2017 (International Conference on Agriculture, Forest, Food Sciences and Technologies) Özel Sayısı |
Authors | |
Publication Date | December 21, 2017 |
Acceptance Date | November 8, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume:6 ICAFOF Special Issue |