Otomotiv fren sürtünme
malzemeleri, fiberler (takviye elemanları), yapıştırıcı, katı yağlayıcılar,
sürtünme düzenleyiciler, aşındırıcılar ve dolgu malzemelerinden oluşan çok
bileşenli kompozitlerdir. Aşındırıcılar daha yüksek Mohs sertliğine sahip
malzemelerdir ve fren sürtünme malzemelerinin tribolojik özelliklerinde önemli
rol oynarlar. Ticari fren sürtünme malzemelerinde en yaygın kullanılan
aşındırıcılar, alümina (Al2O3), silika (SiO2),
silisyum karbür (SiC), zirkon (ZrSiO4) ve zirkonya (ZrO2)
dır. Bu çalışmada alümina, silika ve zirkon (kütlece %5 ve %10) olmak üzere üç
farklı aşındırıcı kullanılarak altı fren balata numunesi üretilmiş ve sürtünme
özellikleri araştırılmıştır. Numuneler sırayla toz karıştırma, ön şekillendirme
ve sıcak presleme işlemlerini kapsayan geleneksel yöntemle üretilmiştir.
Numunelerin sürtünme ve aşınma karakteristikleri pad-on-disk tipi aşınma test
cihazı kullanılarak belirlenmiştir. Numunelerin sertlik, yoğunluk, porozite,
çekme dayanımı, basma dayanımı gibi fiziksel ve mekanik özellikleri ve Taramalı
Elektron Mikroskobuna (SEM) yardımıyla morfolojik özellikleri incelenmiştir.
Sonuç olarak aşındırıcı miktarındaki artış sürtünme katsayısını arttırmış,
özgül aşınma oranını ise azaltmıştır. Kütlece %10 alümina içeren numune daha
iyi bir sürtünme performansı sergilemiştir.
Automotive brake friction
materials are multi-component composites composed of functional materials such
as fibers (reinforcements), binder, solid lubricants, friction modifiers,
abrasives and space fillers. Abrasives are the ingredients that have higher
Mohs hardness and play important roles on tribological properties of brake
friction materials. Most commonly used abrasives in commercial brake friction
materials are alumina (Al2O3), silica (SiO2),
silicon carbide (SiC), zircon (ZrSiO4) and zirconia (ZrO2).
In this study, six brake lining samples were produced using abrasives of three
types viz. silica, alumina and zircon (5 and 10 wt.%) and investigated its friction
properties. The samples were produced by a conventional procedure for a dry
formulation following dry-mixing, pre-forming and hot pressing. Friction and
wear characteristics of the specimens were examined using a pad-on-disc-type
wear tester. The physical and mechanical properties such as hardness, density,
porosity, tensile strength, compressive strength of samples and morphological
properties via Scanning Electron Microscope (SEM) were investigated. The
results of tests showed that the friction coefficients of the composites
increased with increasing abrasive amount. The results also indicated that
specific wear ratio of the composites decreased with increasing abrasive
amount. The sample containing 10 wt. % alumina exhibited the better friction performance.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Diğer Bölümler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2018 |
Kabul Tarihi | 30 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 1 |