Dünya’da meydana gelen depremlerin yaklaşık % 20-25’inin oluştuğu Alp-Himalaya veya Akdeniz Çevresi Deprem Kuşağı üzerinde bulunan Türkiye’de deprem aktiviteleri geçmişten günümüze incelendiğinde tehlikenin son derecede yüksek olduğu açıkça görülmektedir. Deprem; Ülkemiz topraklarının %96‘sını tehdit eden son derece önemli bir gerçektir. En aktif faylar üzerinde bulunan Türkiye’de doğa olayları içerisinde en etkili ve en tehlikeli olan deprem yaşamımız boyunca sürekli olarak yeniden karşımıza çıkacaktır. Yersarsıntısı tehlikesi ile yüz yüze olan devletimiz bilhassa 1999 yılı Marmara sarsıntısından sonra, Ülkemizde deprem tehlikesi ve tedbirler konusuna daha fazla önem verilmeye başlanmıştır. 1999 yılında meydana gelen Marmara depremi sonrasında, şehirlerde açık ve yeşil alanların yeterli seviyede bulunmadığı tespit edilen Türkiye’de, sarsıntının hemen akabinde buluşma, konaklama ve kurtarma sahası olarak ayrılan, kentsel açık ve yeşil alanlar değer görmeye başlamış ve bu alanların yetersizliği göz önünde bulundurulmaya çalışılmıştır. Çalışma Ege ve Marmara Bölgeleri için önemli olan Balıkesir Kenti için ekololojik önemi yanı sıra doğal afetlerden olan deprem durumunda halkın güvenli bir şekilde sığınabileceği kamusal bir mekan olarak deprem parkı oluşturulması üzerine odaklanmaktadır. Bu kamusal mekan güncel hayatta açık alan olarak kullanılacak, herhangi bir felaket durumunda ise sığınma, barınma vb. ihtiyaçların karşılandığı farklı işlevleri bünyesinde barındıracaktır. Çalışmada öncelikle ise deprem ve kentsel açık yeşil alanlar kavramları birlikte değerlendirilerek, kentsel açık ve yeşil alanların deprem durumunda kullanımları irdelenmiştir. Daha sonra dünya örneklerinden, deprem sonrasında kullanılacak açık ve yeşil alanları belirlenmesi ve analiz edilmesi ile ilgili yapılan çalışmalar değerlendirilmiştir. Çalışmada Burhaniye kent merkezinde bulunan stadyum olarak kullanılan ve parka dönüştürülmesi düşünülen alan deprem parkı olarak önerilmiştir. Deprem parkı için alan kullanımları tespit edilmiş ve peyzaj tasarımları oluşturulmuştur. Projenin çizimi ve görselleştirilmesinde AutoCad2017, SketchUp ve Photoshop yazılımları kullanılmıştır. Çalışmanın benzer kentler için oluşturulacak deprem parklarında örnek olması öngörülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2020 |
Acceptance Date | May 12, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 9 Issue: 1 |