It is one of the basic understandings of today's grammar teaching that morphology, which is a sub-branch of grammar, is made intuitively based on the words in the texts, not by rote-based methods. In the research, the effect of text-oriented grammar teaching on the morphological awareness knowledge and skills of 6th grade students were examined. In the study, in which one-group pretest-posttest experimental design, one of the quantitative research methods, was used, an achievement test consisting of plural suffix, case suffixes and possessive suffixes and filled in the blanks and multiple-choice questions was developed. The achievement test was applied as a pre-test at the beginning of the research and as a post-test after four weeks of text-oriented grammar activities. In the study, according to the t-test analyses for the related samples showing the difference between the pretest and posttest mean scores, there was a significant difference in favor of the posttest in the morphological awareness knowledge and skills of the students after the text-oriented grammar teaching. Thus, in the study, it was determined that text-oriented grammar teaching had a significant and positive effect on students' morphological awareness knowledge and skills.
Dil bilgisinin bir alt dalı olan morfolojinin, doğrudan ezbere dayalı yöntemlerle değil metinlerde geçen kelimelerden yola çıkarak öğrencilere sezgisel yollarla kavratılması günümüz dil bilgisi öğretiminin temel anlayışlarından biridir. Bu araştırmada metin odaklı dil bilgisi öğretiminin 6. sınıf öğrencilerinin morfolojik farkındalık bilgi ve becerilerine etkisi incelenmiştir. Nicel araştırma yöntemlerinden tek gruplu öntest sontest deneysel desenin kullanıldığı araştırmada, çoğul eki, hâl ekleri ve iyelik eklerinden oluşan boşluk doldurmalı ve çoktan seçmeli soruların olduğu bir başarı testi geliştirilmiştir. Başarı testi araştırmanın başında öntest, dört hafta süren metin odaklı dil bilgisi etkinliklerinin ardından sontest olarak uygulanmıştır. Araştırmada, öntest ve sontest puan ortalamaları arasındaki farkı gösteren ilişkili örneklemler için t- testi analizlerine göre, öğrencilerin metin odaklı dil bilgisi öğretimi sonrası morfolojik farkındalık bilgi ve becerilerinde sontest lehine anlamlı bir farklılık görülmüştür. Böylelikle, araştırmada, metin odaklı dil bilgisi öğretiminin 6. sınıf öğrencilerinin morfolojik farkındalık bilgi ve becerilerine anlamlı ve pozitif yönde etki ettiği tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Educational Sciences |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |