Nil’in doğu kolunda yer alan Dimyat, Suriye limanlarına yakın konumuyla asırlar boyunca Filistin, Suriye ve Anadolu pazarlarıyla ticaret yapan gemilere hizmet vermiştir. 1517’de Mısır’ın fethiyle beraber Osmanlı idaresine geçen Dimyat Limanı, ticari önemi nedeniyle 1572 yılında diğer Mısır liman kentleriyle beraber sancak statüsüne getirilmiş ve merkezden atanan yöneticiler tarafından idare edilmiştir. Osmanlı Devleti’nin burada uyguladığı politikalar nedeniyle Dimyat Limanı’nın ticari açıdan ilişki içerisinde bulunduğu bölgeler daha çok devletin iç ticaret ayağını oluşturan bölgelerdi. Dimyat Limanı’nın Avrupa limanlarıyla olan ticari ilişkisi çok sınırlı düzeylerde kalmıştır. Dimyat, başta pirinç olmak üzere kahve, şeker, hububat, kına, keten vb. ticari emtiayı daha çok Anadolu kıyıları, Suriye limanları ve Osmanlı başkenti İstanbul’a taşıyan konumuyla ön plana çıkmıştır. Önemli Mısır limanlarından olan İskenderiye ile kıyaslandığında daha küçük bir liman konumunda olan Dimyat, özellikle kendisine özgü yetişen pirinci sayesinde yüzyıllar boyunca İstanbul için önemli bir merkez konumunda olmuştur.
Bu çalışmada, 18. yüzyılda Dimyat Limanı’nda gerçekleştirilen ticaretin boyutlarına odaklanılacaktır. Bu bağlamda ticarete konu olan mallar, ticari ilişkide bulunulan coğrafya ve kullanılan güzergâhların yanı sıra Osmanlı Devleti’nin bu limandaki ticareti canlı tutmak için izlediği politikalara Osmanlı arşiv belgeleri ışığında değinilecektir.
Located on the eastern branch of the Nile, close to Syrian ports, Damietta has served marine vessels trading with the Palestinian, Syrian and Anatolian markets for centuries. With the 1517 conquest of Egypt, Port of Damietta came under the rule of the Ottomans, and thus, owing to its commercial importance, the city was given the status of a centrally administered sanjak in 1572 together with other Egyptian port cities. Due to the policies implemented there by the Ottoman State, the regions which Port of Damietta had commercial relations with were mostly regions that formed the domestic trade pillar of the state. The port’s commercial relationship with European ports remained at a very limited level. Damietta came to the forefront with its position as the shipping port of various commercial commodities such as notably rice, coffee, sugar, cereals, henna, linen, etc. transported to Anatolian coasts, Syrian ports and the Ottoman capital, Istanbul. Being a rather small port when compared to Alexandria, one of the important Egyptian ports, Damietta has been an important center for Istanbul for centuries, especially thanks to the rice indigenous to the city.
In this study, we will focus on the dimensions of the trade conducted in Port of Damietta in the 18th century. In this context, the traded commodities, the geography with which the port had commercial relations with and the routes used, as well as the policies followed by the Ottoman state to keep the trade in Damietta alive will be discussed in the light of documents found in Ottoman archives.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | History |
Authors | |
Publication Date | October 2, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |