Bu çalışma, özel gereksinimli bireylere hizmet sunacak üniversite öğrencilerinin özel gereksinimli bireylere ilişkin yaşanmışlıklarını ortaya çıkarmayı ve bu yaşanmışlıkların üniversite öğrencilerinin özel gereksinimli bireylere yönelik tutumlarına etkisini belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada karma yöntemin açıklayıcı sıralı tasarımı kullanılmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda sistematik örnekleme ve nitel boyutunda amaçlı örneklemenin aşırı/sapmış durum örneklemesi kullanılmıştır. Türkiye’de bir devlet üniversitesinde özel gereksinimli bireylere sağlık hizmeti sunacak Çocuk Koruma ve Bakım Hizmetleri, Engelli Bakımı ve Rehabilitasyonu, İş ve Uğraşı Terapisi Programlarında özel eğitim dersini almış ve 2. sınıf öğrencisi olan 120 kişi anketi doldururken, 10 öğrenci açık uçlu soruyu yanıtlamıştır. Araştırmanın nicel boyutunda Engelli Kişilere Yönelik Çok Boyutlu Tutum Ölçeği ve nitel boyutunda Yaşanmışlıklar Veri Formu kullanılmıştır. Nicel verilerin analizinde SPSS 23.0, nitel verilerin analizinde ise NVIVO 10 kullanılmıştır. Verilerin analizine göre öğrencilerin yaşanmışlıklarına yönelik tutumlarının olumlu ve olumsuz yönleri bir arada görülmüştür. Duyguları; üzüntü, acıma, sakinlik, korku ve çaresizlik olarak olumsuz yönde görülürken, düşünce ve davranışlarının çoğunlukla olumlu yönde olduğu belirlenmiştir.
This study aims to reveal the experiences of university students who will provide services to individuals with special needs, and to determine the impact of these experiences on the attitudes of university students towards individuals with special needs. The mixed method explanatory sequential design was used in the research. Systematic sampling was used in the quantitative dimension of the research and extreme/deviant case sampling of purposeful sampling was used in the qualitative dimension. While 120 second-year students who took special education courses in Child Protection and Care Services, Disabled Care and Rehabilitation, and Occupational Therapy Programs, which will provide health services to individuals with special needs at a state university in Turkey, completed the survey, 10 students answered the open-ended question. Multidimensional Attitude Scale Towards Disabled Persons was used in the quantitative dimension of the research and the Experiences Data Form was used in the qualitative dimension. SPSS 23.0 was used in the analysis of quantitative data and NVIVO 10 was used in the analysis of qualitative data. According to the analysis of the data, the positive and negative aspects of the students' attitudes towards their experiences were seen together. Emotions; While sadness, pity, calmness, fear and helplessness are seen as negative, it has been determined that their thoughts and behaviours are mostly positive.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | March 20, 2024 |
Publication Date | March 25, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |