Doğal ve kültürel mirasın öğretiminde Sosyal Bilgiler dersinin yeri ve önemini incelemeyi amaçlayan bu araştırma nitel bir çalışma olup doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Verilerin toplanmasında günümüzde uygulanmakta olan Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı ve Sosyal Bilgiler ders kitaplarından yararlanılmıştır. Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programından ve ders kitaplarından elde edilen veriler betimsel analiz tekniği ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programında doğal ve kültürel mirasın öğretimine ve korunmasına yönelik öğelere yer verildiği, öğretim programında yer alan 131 kazanımdan 28’inin doğal ve kültürel mirasla ilişkili olduğu görülmüştür. Sosyal Bilgiler ders kitaplarında doğal ve kültürel mirasa yönelik yazılı ve görsel öğelere yer verildiği, ders kitaplarının Türkiye’deki doğal, kültürel, tarihi ve turistik öğeleri tanıtıcı nitelikte olduğu ancak buna karşılık turizm konusuna öğretim programı ve ders kitaplarında yeterince yer verilmediği sonucuna ulaşılmıştır. Ders kitaplarında yer alan doğal ve kültürel mirasla ilgili yazılı ve görsel öğelerin daha çok Türkiye’deki doğal ve kültürel mirasla ilişkili olup dünyanın farklı yerlerindeki doğal ve kültürel miras öğelerine yeterince yer verilmediği görülmüştür. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda öğretim programı ve ders kitaplarında turizm konusu daha fazla ele alınması, ders kitaplarında dünyanın değişik yerlerinde bulunan doğal ve kültürel miras öğelerine daha sık yer verilmesi önerilebilir.
This research, which aims to examine the place and importance of Social Studies course in teaching natural and cultural heritage, is a qualitative study and document analysis method was used. The current Social Studies Curriculum and Social Studies textbooks were used to collect the data. The data obtained from the Social Studies Curriculum and textbooks were analysed using descriptive analysis technique. As a result of the research, it was seen that the Social Studies Curriculum includes elements related to the teaching and protection of natural and cultural heritage, and 28 of the 131 objectives in the curriculum are related to natural and cultural heritage. It was concluded that Social Studies textbooks include written and visual elements related to natural and cultural heritage, textbooks introduce natural, cultural, historical and touristic elements in Turkey, but the subject of tourism is not sufficiently included in the curriculum and textbooks. It has been observed that the written and visual elements related to natural and cultural heritage in the textbooks are mostly related to the natural and cultural heritage in Turkey and the natural and cultural heritage elements in different parts of the world are not sufficiently included. Tourism can be discussed more in the curriculum and textbooks. Natural and cultural heritage items in different parts of the world can be included more frequently in the textbooks.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Educational Sciences |
Authors | |
Early Pub Date | October 6, 2023 |
Publication Date | October 6, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |