This study evaluated the construct validity, concurrent validity, convergent validity, reliability, and measurement invariance of the Turkish version of the Career Decision-Making Outcome Expectancies Scale (CDMOES) and the Career Decision-Making Exploratory Intentions Scale (CDMEIS) among 297 Turkish undergraduate students (59.9% women and 40.1% men). Confirmatory factor analysis (CFA) demonstrated a single-factor construct for each of the CDMOES and CDMEIS Turkish versions. As expected, the CDMOES and CDMEIS Turkish versions were positively correlated with self-efficacy in career decision-making. Multi-group CFAs demonstrated that the CDMOES and CDMEIS Turkish versions had measurement invariance across gender. Furthermore, the CDMOES and CDMEIS Turkish versions demonstrated high reliability (α = .92 and α = .91). The results provide evidence that the CDMOES and CDMEIS Turkish versions are valid, reliable, and thus potentially useful for practice and research on career decision outcome expectations and intentions of Turkish undergraduate students.
Bu çalışma Kariyer Karar Verme Sonuç Beklentileri ve Kariyer Karar Verme Araştırma Niyetleri Ölçeklerinin yapı geçerliği, eş zamanlı geçerliği, yakınsak geçerliği, güvenirliği ve ölçüm değişmezliğini incelemiştir. Veriler, 297 Türk lisans öğrencisinden (%59,9 kadın ve %40,1 erkek) toplanmıştır. Doğrulayıcı faktör analizi sonuçları her iki ölçeğin de tek faktörlü yapısını doğrulamıştır. Beklenildiği gibi ölçeklerin Türkçe versiyonları kariyer karar verme öz yetkinliği ile pozitif yönde ilişkili bulunmuştur. Çok gruplu doğrulayıcı faktör analizi sonuçları, ölçeklerin Türkçe versiyonlarının cinsiyete göre ölçüm değişmezliğine sahip olduğunu göstermiştir. Ayrıca ölçeklerin Türkçe versiyonları yüksek iç tutarlılığa sahiptir (α = .92 ve α = .91). Sonuçlar, Kariyer Karar Verme Sonuç Beklentileri ve Kariyer Karar Verme Araştırma Niyetleri Ölçeklerinin Türkçe versiyonlarının geçerli, güvenilir ve dolayısıyla Türk lisans öğrencilerinin kariyer karar verme sonuç beklentileri ve niyetleri ile ilgili uygulama ve araştırmalar için kullanışlı olduğuna dair kanıtlar sunmaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 20, 2024 |
Publication Date | June 25, 2024 |
Submission Date | April 17, 2024 |
Acceptance Date | May 23, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |