Bu çalışmada Türkiye’de akıcı okuma ile ilgili ilkokul
düzeyinde yapılmış lisansüstü tezlerin betimsel olarak incelenmesi
amaçlanmıştır. Araştırmada durum çalışması yöntemlerinden belge durum çalışması
deseni kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi 2012-2018 yılları arasında
yayınlanmış, 2 doktora tezi, 9 yüksek lisans tezi olmak üzere toplam 11 adet
lisansüstü tezden oluşmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak doküman
analizi yöntemi kullanılmıştır. Örnekleme alınan lisansüstü tezler yazar, yıl,
kurum, tezin türü, amaç, yöntem, akıcı okuma stratejileri, örneklem
özellikleri, veri toplama araçları, verilerin analiz yöntemleri ve sonuçları
düzenlenip analiz edilmiştir. Türkiye’de akıcı okuma ile ilgili ilkokul
düzeyinde yapılan lisansüstü tezlerde yarı deneysel, deneysel, deneysel
olmayan, eylem araştırması, olgu bilimsel ve karma yöntemler kullanılmıştır.
Akıcı okuma stratejileri kullanılan tezlerde eşli okuma, koro okuma,
yapılandırılmış okuma, tekrarlı okuma, SQ3R, altı dakika yöntemi, yankılayıcı
okuma, okuyucu tiyatroları ve paylaşarak okuma gibi akıcı okuma stratejiler
kullanılmıştır. Örneklem yöntemleri olarak amaçlı örnekleme, kolayda örnekleme,
seçkisiz örnekleme yöntemleri kullanılmıştır. Akıcı okuma stratejileri
kullanılan lisansüstü tezlerin sonuçları akıcı okuma stratejilerinin
öğrencilerin okuma hızlarını, doğru okuma becerilerini, prozodik okuma
becerilerini, okuduğunu anlamalarını, akademik başarılarını ve okuma
motivasyonlarını olumlu yönde geliştirdiğini göstermektedir. Sonuç olarak;
Türkiye’de ilkokul düzeyinde akıcı okuma ile ilgili farklı amaçlar ve farklı
yöntemler kullanılarak çeşitli lisansüstü tezler yayınlanmıştır. Bu
araştırmalarda akıcı okuma stratejilerinin akıcı okuma becerilerini artırdığı
gösterilmiştir. Son yıllarda akıcı okuma üzerine her yıl en az bir lisansüstü
tez yayınlanmasına karşılık bu alanda daha fazla araştırma yapılması gerektiği
saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 22, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 |