Research Article
BibTex RIS Cite

TÜRKÇE YETERLİK SINAVI’NIN (TYS) ULUSLARARASI GEÇERLİĞE SAHİP BAZI DİL YETERLİK SINAVLARIYLA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ AÇISINDAN KARŞILAŞTIRILMASI

Year 2020, , 171 - 186, 22.06.2020
https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.690541

Abstract

Bu araştırmanın amacı, Türkçe Yeterlik Sınavı’nı (TYS) uluslararası alanda uygulanan dil yeterlik sınavlarıyla ölçme ve değerlendirme ölçütleri açısından karşılaştırıp TYS’nin niteliksel görünümünü tespit etmektir. Araştırmada veriler, içerik analizi tekniğiyle incelenmiştir. Araştırmanın veri kaynağını uluslararası alanda yapılan ve sınav sonuçları ÖSYM’nin eşdeğerlik tablosunda yer alan dil yeterlik sınavları ve TYS oluşturmaktadır. Bu sınavlar, Türkçe için TYS, İngilizce için CPE, CAE, TOEFL iBT, PTE Akademik; Almanca için TestDaF, DSD II, telc Deutsch ve Goethe-Zertifikat; Fransızca için DELF & DALF, İspanyolca için DELE, İtalyanca için CELI, Rusça için TORFL’dır.
Sınavların ölçme-değerlendirme ölçütlerindeki farklılıklara ilişkin bulgularda TYS “Sınavların Kaç Puan Üzerinden Değerlendirildiğine ve Becerilere Göre Puan Dağılımları” açısından 100 puan üzerinden değerlendirilen sınavlarla benzerdir. TYS’de ve çoğu sınavda toplam puan becerilere eşit oranda dağıtılmıştır. “Alınan Puanların Denk Geldiği Sertifika Seviyesi” açısından sınavlardaki sertifika seviyesi puan aralıklarının çoğu sınavda birbirinden farklı olduğu saptanmıştır.

References

  • Güneş P, Kılıç D (2016). Dereceli Puanlama Anahtarı ile Öz, Akran ve Öğretmen Değerlendirmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(39), 58-69.
  • Koçak A, Arun Ö (2006). İçerik Analizi Çalışmalarında Örneklem Sorunu. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 4 (3), 21-28.
  • Köse D (2008). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Sınavların Hazırlanması ve Uygulanması. Ankara Üniversitesi Dil Dergisi, (139), 36- 47. Ankara.
  • Şimşek H (2009). Eğitim Tarihi Araştırmalarında Yöntem Sorunu. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42(1), 33-51.
  • Telc (2013). Diller İçin Avrupa Ortak Öneriler Çerçevesi -Öğrenim, Öğretim ve Değerlendirme [Common European Framework of Reference for Languages - Learning, Teaching and Assessment]. Frankfurt, Germany: Telc GmbH.
  • YEE (2018). Türkçe Yeterlik Sınavı (TYS) Uygulama Yönergesi. Ankara: Yunus Emre Enstitüsü.
Year 2020, , 171 - 186, 22.06.2020
https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.690541

Abstract

References

  • Güneş P, Kılıç D (2016). Dereceli Puanlama Anahtarı ile Öz, Akran ve Öğretmen Değerlendirmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(39), 58-69.
  • Koçak A, Arun Ö (2006). İçerik Analizi Çalışmalarında Örneklem Sorunu. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 4 (3), 21-28.
  • Köse D (2008). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Sınavların Hazırlanması ve Uygulanması. Ankara Üniversitesi Dil Dergisi, (139), 36- 47. Ankara.
  • Şimşek H (2009). Eğitim Tarihi Araştırmalarında Yöntem Sorunu. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42(1), 33-51.
  • Telc (2013). Diller İçin Avrupa Ortak Öneriler Çerçevesi -Öğrenim, Öğretim ve Değerlendirme [Common European Framework of Reference for Languages - Learning, Teaching and Assessment]. Frankfurt, Germany: Telc GmbH.
  • YEE (2018). Türkçe Yeterlik Sınavı (TYS) Uygulama Yönergesi. Ankara: Yunus Emre Enstitüsü.
There are 6 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Murat Şengül 0000-0003-2163-9420

Serkan Demirel

Publication Date June 22, 2020
Published in Issue Year 2020

Cite

APA Şengül, M., & Demirel, S. (2020). TÜRKÇE YETERLİK SINAVI’NIN (TYS) ULUSLARARASI GEÇERLİĞE SAHİP BAZI DİL YETERLİK SINAVLARIYLA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ AÇISINDAN KARŞILAŞTIRILMASI. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 10(1), 171-186. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.690541