Research Article
BibTex RIS Cite

GENÇ SEÇMENLERİN SİYASETE OLAN İLGİLERİ VE SİYASAL KATILIM AÇISINDAN KÜMELENMELERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Year 2020, , 514 - 531, 30.12.2020
https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.746432

Abstract

Bu araştırmanın temel amacı genç seçmenlerin siyasete olan ilgileri ve siyasal katılımları açısından kümelere ayrılıp ayrılmadıklarını tespit etmektir. Ayrıca yine genç seçmenlerin demografik özellikleri bakımından tesit edilen kümeler çerçevesinde farklılıklarının olup olmadığına da bakılacaktır. Bu amaçlar doğrultusunda Süleyman Demirel Üniversitesi merkez yerleşkesinde eğitimine devam eden ve basit tesadüfi örnekleme yöntemiyle seçilen öğrencilere uygulanan 401 kullanılabilir anket araştırmaya dâhil edilmiştir. Araştırma amacı çerçevesinde seçmen bölümlerine ulaşabilmek ve bu bölümler hakkında detaylı bilgileri ortaya çıkarabilmek için Kümeleme Analizi (Cluster Analysis) ve Varyans Analizi (One-Way ANOVA) uygulanmıştır. Bu analizler sonrasında Güvensizler ve Kararsızlar olarak isimlendirilen iki seçmen kümesi tespit edilmiştir. Ayrıca tespit edilen bu kümelerde demografik özelliklerde istatistiksel olarak anlamlı farklılıklara da ulaşılmıştır.

References

  • AKGÜN, Birol (2002). Türkiye'de Seçmen Davranışı, Partiler Sistemi ve Siyasal Güven(1. Basım). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • AKTAN, Ercan (2017). Sosyal Medya ve Siyasal Katılım, Eğitim Yayınevi, Konya.
  • BELLAMY, Richard (2008). Citizenship: A Very Short İntroduction (Vol.192), Oxford University Press, Oxford.
  • BRAVO, Hamdi (2006). “Yöneten-Yönetilen İlişkisi/Çelişkisi”, FLSF (Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi), (2), 123-143.
  • CAMPBELL, A., GURİN, G. ve MİLLER, W.E. (1954). The Voter Decides. Survey Research Center. Michigan: Row, Peterson Company. Evans, J.A.J. (2004). Voters&Voting An Introduction. London: SagePublictions.
  • ÇİNKO, Levent. (2006). “Seçmen Davranışları İle Ekonomik Performans Arasındaki İlişkilerin Teorik Temelleri Ve Türkiye Üzerine Genel Bir Değerlendirme” Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 61(01), 103-116.
  • DAVER, Bülent. (1993). Siyaset Bilimine Giriş, Siyasal Kitabevi, 5. Baskı, Ankara.
  • DEMİRTAŞ, Mehmet Can (2015). Seçmen Davranışlarına Etki Eden Faktörlerin Siyasal Pazarlama Açısından Analizi: İzmir İlinde Çok Değişkenli Bir İnceleme. İzmir. Dokuz Eylül Üniversitesi, Yayımlanmış Doktora Tezi.
  • DERMODY, Janine, HANMER-LLOYD, Stuart ve SCULLİON, Richard (2010). “Young People and Voting Behaviour: Alienated Youth and (or) an Interested and Critical Citizenry?” European Journal of Marketing 44 (3/4): 421–435. doi:10.1108/03090561011020507.
  • EKE, Erdal (2008). Siyasal Propaganda Araçlarının Seçmen Davranışı Üzerindeki Etkisi: Isparta Örnek Olayı, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Isparta.
  • GREWAL, Dhruv, BAKER, Julie, LEVY, Michael, ve VOSS, Glenn B. (2003). “The Effects of Wait Expectations and Store Atmosphere Evaluations on Patronage İntentions in Service-İntensive Retail Stores” Journal of retailing, 79(4), 259-268.
  • HAGUE, Rod, HARROP, Martin and McCORMİCK, John (2016) . Comparative Government and Politics An Introduction 10th Edition, Palgrave Macmillan, London.
  • HAGUE, Rod ve HARROP, Martin (2016), Siyaset Bilimi Karşılaştırmalı Bir Giriş, Çev. İbrahim Yıldız-Soner Torlak- İdil Çetin, Dipnot Yayınları, Ankara.
  • HEYWOOD, Andrew. (2017). Siyaset (18. Basım). (B. Özipek, B. Şahin, M. Yıldız , Z. Kopuzlu, B. Seçilmişoğlu, & A. Yayla , Çev.), Adres Yayınları. Ankara.
  • KALENDER, Ahmet (1998). Seçmen Tercihini Etkileyen Propaganda ve İletişim Faktörleri: Türk Seçmen Davranışı Üzerine Bir Araştırma (Yayımlanmamış Dnkoktora Tezi). Ankara: Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • KURTULUŞ, Kemal (2004), Pazarlama Araştırmaları, Türkmen Kitabevi, İstanbul.
  • NOMER, Ergin (2018). Türk Vatandaşlık Hukuku (24.Bası) Filiz Kitabevi, İstanbul.
  • POLAT, Cihat ve KÜLTER, Banu (2006). “Genç Ve Potansiyel Seçmenler Gözüyle Siyasi Lider Özelliklerinin Değerlendirilmesi: Siyasal Pazarlama Bakış Açısıyla Lise Ve Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama” İstanbul Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, (35), 191-213.
  • TAN, Ahmet, & BAYDAŞ, Abdulvahap (2017). “Seçmen Özelliklerinin Oy Verme Davranışı Üzerindeki Etkileri” Igdir University Journal of Social Sciences, (13).
  • TOPBAŞ, Hasan (2010). “Davıd Easton’un Siyasal Sistem Kuramı Bağlamında Siyasal Katılma: Erzurum Seçmeni Üzerine Bir Araştırma”, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, Bahar, S.30 ss. 81-112.
  • TOPBAŞ, Hasan (2009). “David Easton’un Siyasal Sistem Teorisi Bağlamında Tür¬kiye’de Siyasal İletişim Ve Siyasal Katılma (Erzurum Seçmeni Üze¬rine Bir Araştırma”, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Dok¬tora Tezi, Ankara.
  • VERBA, Sidney, NIE H. Norman; KIM, Jae-on (1978). Participationand Political Equality: A Seven Nation Comparison, The University of Chicago Press, Chicago.
  • YENİÇERİ, Tülay ve ERTEN, Ela (2008). “Mağaza Sadakat Programlarının Algılanması, Güven, İlişkiyi Sürdürme İsteği ve Mağaza Sadakati Arasındaki İlişkilerin Yapısal Eşitlik Modeli İle İncelenmesi”, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 9(2), 232-247.
Year 2020, , 514 - 531, 30.12.2020
https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.746432

Abstract

References

  • AKGÜN, Birol (2002). Türkiye'de Seçmen Davranışı, Partiler Sistemi ve Siyasal Güven(1. Basım). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • AKTAN, Ercan (2017). Sosyal Medya ve Siyasal Katılım, Eğitim Yayınevi, Konya.
  • BELLAMY, Richard (2008). Citizenship: A Very Short İntroduction (Vol.192), Oxford University Press, Oxford.
  • BRAVO, Hamdi (2006). “Yöneten-Yönetilen İlişkisi/Çelişkisi”, FLSF (Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi), (2), 123-143.
  • CAMPBELL, A., GURİN, G. ve MİLLER, W.E. (1954). The Voter Decides. Survey Research Center. Michigan: Row, Peterson Company. Evans, J.A.J. (2004). Voters&Voting An Introduction. London: SagePublictions.
  • ÇİNKO, Levent. (2006). “Seçmen Davranışları İle Ekonomik Performans Arasındaki İlişkilerin Teorik Temelleri Ve Türkiye Üzerine Genel Bir Değerlendirme” Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 61(01), 103-116.
  • DAVER, Bülent. (1993). Siyaset Bilimine Giriş, Siyasal Kitabevi, 5. Baskı, Ankara.
  • DEMİRTAŞ, Mehmet Can (2015). Seçmen Davranışlarına Etki Eden Faktörlerin Siyasal Pazarlama Açısından Analizi: İzmir İlinde Çok Değişkenli Bir İnceleme. İzmir. Dokuz Eylül Üniversitesi, Yayımlanmış Doktora Tezi.
  • DERMODY, Janine, HANMER-LLOYD, Stuart ve SCULLİON, Richard (2010). “Young People and Voting Behaviour: Alienated Youth and (or) an Interested and Critical Citizenry?” European Journal of Marketing 44 (3/4): 421–435. doi:10.1108/03090561011020507.
  • EKE, Erdal (2008). Siyasal Propaganda Araçlarının Seçmen Davranışı Üzerindeki Etkisi: Isparta Örnek Olayı, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Isparta.
  • GREWAL, Dhruv, BAKER, Julie, LEVY, Michael, ve VOSS, Glenn B. (2003). “The Effects of Wait Expectations and Store Atmosphere Evaluations on Patronage İntentions in Service-İntensive Retail Stores” Journal of retailing, 79(4), 259-268.
  • HAGUE, Rod, HARROP, Martin and McCORMİCK, John (2016) . Comparative Government and Politics An Introduction 10th Edition, Palgrave Macmillan, London.
  • HAGUE, Rod ve HARROP, Martin (2016), Siyaset Bilimi Karşılaştırmalı Bir Giriş, Çev. İbrahim Yıldız-Soner Torlak- İdil Çetin, Dipnot Yayınları, Ankara.
  • HEYWOOD, Andrew. (2017). Siyaset (18. Basım). (B. Özipek, B. Şahin, M. Yıldız , Z. Kopuzlu, B. Seçilmişoğlu, & A. Yayla , Çev.), Adres Yayınları. Ankara.
  • KALENDER, Ahmet (1998). Seçmen Tercihini Etkileyen Propaganda ve İletişim Faktörleri: Türk Seçmen Davranışı Üzerine Bir Araştırma (Yayımlanmamış Dnkoktora Tezi). Ankara: Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • KURTULUŞ, Kemal (2004), Pazarlama Araştırmaları, Türkmen Kitabevi, İstanbul.
  • NOMER, Ergin (2018). Türk Vatandaşlık Hukuku (24.Bası) Filiz Kitabevi, İstanbul.
  • POLAT, Cihat ve KÜLTER, Banu (2006). “Genç Ve Potansiyel Seçmenler Gözüyle Siyasi Lider Özelliklerinin Değerlendirilmesi: Siyasal Pazarlama Bakış Açısıyla Lise Ve Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama” İstanbul Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, (35), 191-213.
  • TAN, Ahmet, & BAYDAŞ, Abdulvahap (2017). “Seçmen Özelliklerinin Oy Verme Davranışı Üzerindeki Etkileri” Igdir University Journal of Social Sciences, (13).
  • TOPBAŞ, Hasan (2010). “Davıd Easton’un Siyasal Sistem Kuramı Bağlamında Siyasal Katılma: Erzurum Seçmeni Üzerine Bir Araştırma”, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, Bahar, S.30 ss. 81-112.
  • TOPBAŞ, Hasan (2009). “David Easton’un Siyasal Sistem Teorisi Bağlamında Tür¬kiye’de Siyasal İletişim Ve Siyasal Katılma (Erzurum Seçmeni Üze¬rine Bir Araştırma”, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Dok¬tora Tezi, Ankara.
  • VERBA, Sidney, NIE H. Norman; KIM, Jae-on (1978). Participationand Political Equality: A Seven Nation Comparison, The University of Chicago Press, Chicago.
  • YENİÇERİ, Tülay ve ERTEN, Ela (2008). “Mağaza Sadakat Programlarının Algılanması, Güven, İlişkiyi Sürdürme İsteği ve Mağaza Sadakati Arasındaki İlişkilerin Yapısal Eşitlik Modeli İle İncelenmesi”, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 9(2), 232-247.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Turan Şener 0000-0003-2354-015X

Nedret Çağlar 0000-0001-9769-056X

Publication Date December 30, 2020
Published in Issue Year 2020

Cite

APA Şener, T., & Çağlar, N. (2020). GENÇ SEÇMENLERİN SİYASETE OLAN İLGİLERİ VE SİYASAL KATILIM AÇISINDAN KÜMELENMELERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 10(2), 514-531. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.746432