The thoughts about the
discrimination between politics and administration are generally referenced to the
paper of Woodrow Wilson named as “the Study of Administration”. But there are other
works related to the issue before Woodrow Wilson. First is the work of Johann
Caspar Bluntschli named as “The Theory of the State” which was also referenced
by Woodrow Wilson. According to Bluntschli, the concept of administration which
is in the center of the discrimination between politics and administration is
considered as an element of the executive power formed on the principle of
separation of powers. Decision-making, making orders and implementation of
orders are within the scope of executive power. While the issues such as
decision-making, making orders, problem-solving and forbidding are considered within
the scope of “primary functions” of the executive branch, the implementation of
decisions and orders fall within the tasks considered as “secondary functions” which
were carried out by subordinate offices.
The aim of this study is to
examine the positions of the ministries after the adoption of presidential
system and to evaluate the change of their organizational structures. The
changes in the organizational structures of the ministry of health and the
ministry of national education have been examined through the presidential
decrees and other legislations. In the new government system, capital
organization of the central government has been changed by means of the
presidential decrees; policy boards and offices have been created in the
organizational structure of the presidency to determine the main policies of
the executive branch; the ministries have been transformed into the executive elements
considered within the scope of secondary functions, which are responsible of
the implementation of the policies and decisions determined; organizational
structures of the ministries in the capital have been changed and listed under
the category of “service units”; all the issues related the policy-making have
been removed from the tasks of ministries, and some advisory boards and units
in the ministries for the determination of policies have been repealed.
As a conclusion, with the
adoption of new governmental system a functional discrimination has been
applied for the elements responsible for policy-making and decision-making and
the elements responsible for implementation of the decisions. Thus, an
organizational structure which is appropriate in terms of the discrimination
between politics and administration has been tried to achieve for the executive
branch to some extent.
Yönetim
ve siyaset ayrımı konusundaki düşünceler genellikle Woodrow Wilson’un “İdarenin
İncelenmesi” çalışmasına dayandırılmaktadır. Ancak bu konudaki tartışmaların
Wilson’dan önce başladığını ortaya koyan eserler bulunmaktadır. Bunların
başında, Wilson’un da kendisine atıf yaptığı Johann Caspar Bluntschli’nin “Devletin
Teorisi” (The Theory of the State) adlı eseri gelmektedir. Bluntschli’ye göre yönetim
ve siyaset ayrımının odağında yer alan yönetim kavramı, kuvvetler ayrılığı
ilkesine dayanılarak oluşturulan yürütme gücünün bir unsuru olarak kabul
edilmektedir. Yürütme gücü kapsamında ise karar alma, emir verme ve kararları uygulama
yer almaktadır. Hükümet etme işlevi olarak görülen karar alma, emir verme,
çözüm üretme ve yasaklamaya ilişkin konular yürütmenin “birincil işlevi”
kapsamında değerlendirilirken, kararların ve emirlerin yerine getirilmesi ise daha
alt basamaklardaki birimler tarafından yerine getirilen “ikincil işlevler”
kapsamındaki görevlere karşılık gelmektedir.
Bu
çalışmanın amacı, Cumhurbaşkanlığı hükümet sistemine geçildikten sonra bakanlıkların
teşkilat yapılarındaki değişimin yönetim siyaset ayrımı bakımından değerlendirilmesidir.
Çalışma kapsamında yer alan Sağlık Bakanlığı ve Milli Eğitim Bakanlığı’nın teşkilat
yapılarındaki değişim Cumhurbaşkanlığı kararnameleri ve diğer mevzuatlar
üzerinden incelenmiştir. Yeni hükümet sisteminde, Cumhurbaşkanlığı
Kararnameleri ile merkezi yönetimin başkent teşkilatı değiştirilmiş; Cumhurbaşkanlığı
teşkilat yapısı bünyesinde yürütmenin temel politikalarını belirlemek üzere
politika kurulları ve ofisler oluşturulmuş; bakanlıklar, belirlenen
politikaları ve alınan kararları uygulayan, dolayısıyla hükümet etme işlevinin
ikincil konumundaki birimleri haline dönüştürülmüş; bakanlıkların başkent
teşkilat yapıları değiştirilerek tüm birimler “hizmet birimleri” başlığı
altında sıralanmış; politika belirlemeye ilişkin konular bakanlıkların görevi
olmaktan çıkarılmış; bakanlıklar bünyesinde yer alan ve politika belirlemede
yardımcı olan bazı kurullar ve birimler kaldırılmıştır.
Sonuç
olarak yeni hükümet sistemine geçilmekle birlikte politika belirleme ve karar
alma işlevlerini yerine getiren birimler ile alınan kararları uygulayan
birimler fonksiyonel bir ayrışmaya tabi tutulmuştur. Böylece belirli ölçüde de
olsa yönetim siyaset ayrımına uygun bir yürütme organı yapısı oluşturulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | DERGİNİN TAMAMI |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 9 Issue: 2 |