Research Article
BibTex RIS Cite

BULGAR TURİSTLERİN DESTİNASYON ALIŞVERİŞ TERCİHLERİNİN VE MEMNUNİYET DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA: KIRKLARELİ ÖRNEĞİ

Year 2020, Volume: 10 Issue: 1, 121 - 133, 22.06.2020
https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.676891

Abstract

Çalışmada, Türkiye’nin Avrupa kıtasında bulunan beş ilinden ve Balkanlara açılan sınır kapılarından biri konumundaki Kırklareli ilini ziyaret eden Bulgar turistlerin destinasyon alışveriş tercihlerinin belirlenmesi ve memnuniyet düzeylerinin ölçülmesi amaçlanmaktadır. Araştırma örneklemi olarak Bulgar turistlerin seçilmesinde destinasyona gelen yabancı turistlerin nerdeyse tamamının bu millete ait olması etkili olmuştur. Bu amaçla ilgili destinasyonu ziyaret eden turistlere kendilerinin cevapladıkları toplam 200 anket formu ulaştırılmıştır. Sosyal bilimler çalışmalarında yaygın bir şekilde kullanılan SPSS veri istatistiki programında yapılan analizler neticesinde; turistlerin %80’inin destinasyondan genel olarak memnun ayrıldığı, destinasyona tekrar ziyaret niyetinin bulunduğu ve destinasyonu başkalarına da tavsiye edeceği belirlenmiştir. Turistlerin alışveriş yerlerinin otantikliği/yerelliği, personellerinin tutumu, fiyat açısından uygunlukları, konumları, sorunlara çözüm üretme/şikâyetleri giderme düzeyleri ve personellerin yabancı dil yeterliği konularında düşük memnuniyete sahip oldukları belirlenmiştir. Turistlerin alışveriş yapılan yerin ulaşılabilirliği, alışveriş yerinin ürünlerine ve hizmetlerine garanti vermesi ve alışveriş yerinin ürün ve hizmet açısından güvenilirliği konularında memnuniyetleri ise yüksek düzeyde gerçekleşmiştir.

References

  • Albayrak, T., Gülmez, M. E., Başak, S., Toker, B. ve Aksu, A. (2011). Antalya Yöresi Turist Profili Araştırması Raporu. https://www.researchgate.net/publication/304567300_Antalya_Yoresi_ Turist_Profili_ Arastirmasi_2011 adresinden 27 Eylül 2019 tarihinde edinilmiştir. Altunışık, R., Çoşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2007). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı, 5. Baskı, Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Asanbekova, G. (2007). Tüketici Davranışları Çerçevesinde Türkiye’yi Ziyaret Eden Rus Turistlerin Tüketim Alışkanlıkları, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Avcıkurt, C. (2010). Turizmde Tanıtma ve Satış Geliştirme, 3. Baskı, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Avcıkurt, C. (2015). Turizm Sosyolojisi Genel ve Yapısal Yaklaşım, 4. Baskı, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Bayazıt Hayta, A. (2008). Turizm Pazarlamasında Tüketici Satın Alma Süreci ve Karşılaşılan Sorunlar. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(1), 31-48.
  • Belber, G. B. (2011). Nevşehir’e Gelen “İspanyolca Konuşan” Turistlerin Profilini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(2), 31-60.
  • Beqiri, M., Boriçi, A. and Dergjini, A. (2014). An Empirical Study of Service Quality Factors Impacting Tourist Satisfaction and Loyalty: Velipoja Tourist Destination. TMC Academic Journal, 8(2), 36-48.
  • Boyacı, C., Aktaş, A., Ehtiyar, R., Aksu, A., Kurcan, F., Başer, G. G., Köksal, D. C. (1996). Antalya Yöresine Gelen Turistlerin Profilini Belirleme Araştırması. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 7(1), 36-51.
  • Çoban, G., Avcıkurt, C. ve Özbek, V. (2015). Midilli'den Ayvalık'a Gelen Turistlerin Alışveriş Tercihlerinin ve Alışverişten Memnuniyet Düzeylerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. International Journal of Economic and Administrative Studies, 15, 247-268.
  • Demir Şen, Ş. ve Kozak, M. (2011). Turizmde Tüketici Davranışları Modelini Oluşturan Aşamalar Arasındaki İlişki. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 22(1), 19-34.
  • Demirkol, C., Salha, H. ve Cinnioğlu, H. (2016). Trakya Bağ Rotasına Gelen Turistlerin Profilinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 2(4), 109-120.
  • Doğan, H., Üngüren, E. ve Yelgen, E. (2010). Alanya Turist Profiline Yönelik Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15(3), 79-100.
  • Duman, T. ve Öztürk, B. A. (2005). Yerli Turistlerin Mersin Kızkalesi Destinasyonu ve Tekrar Ziyaret Niyetleri ile İlgili Algılamaları Üzerine Bir Araştırma. Anatolia: Turizm Araştırması Dergisi, 16(1), 9-23.
  • Erkuş, A. (2011). Davranış Bilimleri İçin Bilimsel Araştırma Süreci, Güncellenmiş Üçüncü Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Gürbüz, A. (2005). Kastamonu’ya Gelen Yerli Turist Profilini Belirlemeye Yönelik Bir Uygulama. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 75-92.
  • İçöz, O. (2001). Turizm İşletmelerinde Pazarlama İlkeler ve Uygulamalar, Genişletilmiş 2. Baskı, Ankara: Turhan Kitabevi.
  • Kim, S. S., Timothy, D. J. and Hwang, J. (2011). Understanding Japanese Tourists’ Shopping Preferences Using the Decision Tree Analysis Method. Tourism Management, 32, 544-554.
  • Kırklareli İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü. (2019). Kırklareli Tarihçesi. https://kirklareli.ktb.gov.tr/TR-64282/tarihce.html adresinden 27 Ağustos 2019 tarihinde edinilmiştir.
  • Kozak, N. (2014). Turizm Pazarlaması, 6. Baskı, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Köşker, H. ve Kahyaoğlu, M. (2015). Süphan Dağı’nı Ziyaret Eden Yerli Turist Profili. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(1), 74-92.
  • Kültür ve Turizm Bakanlığı. (2019). Turizm İstatistikleri. https://yigm.ktb.gov.tr/TR-9851/turizm-istatistikleri.html adresinden 27 Ağustos 2019 tarihinde edinilmiştir.
  • Lin, H., Zhang, M., Gürsoy, D. and Fu, X. (2019). Impact of Tourist-to-tourist Interaction on Tourism Experience: The Mediating Role of Cohesion and Intimacy. The Annals of Tourism Research, 76, 153-167.
  • Moutinho, L., Albayrak, T. and Caber, M. (2012). How Far Does Overall Service Quality of A Destination Affect Customers’ Post-Purchase Behaviours?. International Journal of Tourism Research, 14(4), 307-322.
  • Serçek Özaltaş, G. ve Serçek, S. (2016). Otel Misafirperverliği Algısının Müşteri Memnuniyeti Üzerine Etkisi: Yabancı Turistler Üzerine Bir Araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 8(4), 140-161.
  • Qu, H. and Li, I. (1997). The Characteritics and Satisfaction of Mainland Chinese Visitors to Hong Kong. Journal of Travel Research, 35, 37-41.
  • Rızaoğlu, B. (2012). Turizm Davranışı, 3. Baskı, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Seçilmiş, C. (2012). Termal Turizm Destinasyonlarından Duyulan Memnuniyet Düzeyinin Tekrar Ziyaret Niyetine Etkisi: “Sakarıılıca Örneği”. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(39), 231-250.
  • Truong, T. and Foster, D. (2006). Using HOLSAT to Evaluate Tourist Satisfaction at Destinations: The Case of Australian Holidaymakers in Vietnam. Tourism Management, 27, 842-855.
  • Ural, A. ve Kılıç, İ. (2005). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Ünal, A. (2018). Turistik Tüketicilerin Destinasyon Seçimi Öncesi Beklentileri ve Satın Alma Sonrası Değerlendirmeleri: Kapadokya Örneği. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Usta, Ö. (2014). Turizm Genel ve Yapısal Yaklaşım, 4. Baskı, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Ünlüönen, K. ve Tokmak, C. (2009). Topkapı Sarayı’nda Çalışanlar ve Ziyaretçilerin Sosyal Taşıma Kapasitesine Göre Değerlendirilmesi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 1(1), 17-30.
  • Ünlüönen, K., Tayfun, A. ve Kılıçlar, A. (2014). Turizm Ekonomisi, 4. Baskı, Ankara: Nobel Yayınları.
  • Valle, O. P., Silva, J. A., Mendes, J. and Guerreiro, M. (2006). Tourist Satisfation and Destination Loyalty Intention: A Structual and Categorical Analysis. International Journal of Business Science and Applied Management, 1(1), 25-44.
  • Vetitnev, A., Romonova, G., Matushenko, N. and Kvetenadze, E. (2013). Factors Affecting Domestic Tourists’ Destination Satisfaction: The Case of Russia Resorts. World Applied Science Journal, 22(8), 1162-1173.
  • Veysi, G. (2005). Mardin İline Gelen Yerli Turistlerin Profil ve Turistik Davranışlarını Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Coğrafi Bilimler Dergisi, 3(2), 55-67.
  • Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2007). SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Genişletilmiş İkinci Baskı, Ankara, Detay Yayıncılık.
  • Yoon, Y. and Uysal, M. (2005). An Examination of the Effects of Motivation and Satisfaction on Destination Loyalty: An Structural Model. Tourism Management, 26(1), 45-56.
  • Yüksel, A. (2004). Shopping Experience Evaluation: A Case of Domestic and International Visitors. Tourism Management, 25, 751-759.
Year 2020, Volume: 10 Issue: 1, 121 - 133, 22.06.2020
https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.676891

Abstract

References

  • Albayrak, T., Gülmez, M. E., Başak, S., Toker, B. ve Aksu, A. (2011). Antalya Yöresi Turist Profili Araştırması Raporu. https://www.researchgate.net/publication/304567300_Antalya_Yoresi_ Turist_Profili_ Arastirmasi_2011 adresinden 27 Eylül 2019 tarihinde edinilmiştir. Altunışık, R., Çoşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2007). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı, 5. Baskı, Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Asanbekova, G. (2007). Tüketici Davranışları Çerçevesinde Türkiye’yi Ziyaret Eden Rus Turistlerin Tüketim Alışkanlıkları, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Avcıkurt, C. (2010). Turizmde Tanıtma ve Satış Geliştirme, 3. Baskı, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Avcıkurt, C. (2015). Turizm Sosyolojisi Genel ve Yapısal Yaklaşım, 4. Baskı, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Bayazıt Hayta, A. (2008). Turizm Pazarlamasında Tüketici Satın Alma Süreci ve Karşılaşılan Sorunlar. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(1), 31-48.
  • Belber, G. B. (2011). Nevşehir’e Gelen “İspanyolca Konuşan” Turistlerin Profilini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(2), 31-60.
  • Beqiri, M., Boriçi, A. and Dergjini, A. (2014). An Empirical Study of Service Quality Factors Impacting Tourist Satisfaction and Loyalty: Velipoja Tourist Destination. TMC Academic Journal, 8(2), 36-48.
  • Boyacı, C., Aktaş, A., Ehtiyar, R., Aksu, A., Kurcan, F., Başer, G. G., Köksal, D. C. (1996). Antalya Yöresine Gelen Turistlerin Profilini Belirleme Araştırması. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 7(1), 36-51.
  • Çoban, G., Avcıkurt, C. ve Özbek, V. (2015). Midilli'den Ayvalık'a Gelen Turistlerin Alışveriş Tercihlerinin ve Alışverişten Memnuniyet Düzeylerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. International Journal of Economic and Administrative Studies, 15, 247-268.
  • Demir Şen, Ş. ve Kozak, M. (2011). Turizmde Tüketici Davranışları Modelini Oluşturan Aşamalar Arasındaki İlişki. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 22(1), 19-34.
  • Demirkol, C., Salha, H. ve Cinnioğlu, H. (2016). Trakya Bağ Rotasına Gelen Turistlerin Profilinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 2(4), 109-120.
  • Doğan, H., Üngüren, E. ve Yelgen, E. (2010). Alanya Turist Profiline Yönelik Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15(3), 79-100.
  • Duman, T. ve Öztürk, B. A. (2005). Yerli Turistlerin Mersin Kızkalesi Destinasyonu ve Tekrar Ziyaret Niyetleri ile İlgili Algılamaları Üzerine Bir Araştırma. Anatolia: Turizm Araştırması Dergisi, 16(1), 9-23.
  • Erkuş, A. (2011). Davranış Bilimleri İçin Bilimsel Araştırma Süreci, Güncellenmiş Üçüncü Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Gürbüz, A. (2005). Kastamonu’ya Gelen Yerli Turist Profilini Belirlemeye Yönelik Bir Uygulama. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 75-92.
  • İçöz, O. (2001). Turizm İşletmelerinde Pazarlama İlkeler ve Uygulamalar, Genişletilmiş 2. Baskı, Ankara: Turhan Kitabevi.
  • Kim, S. S., Timothy, D. J. and Hwang, J. (2011). Understanding Japanese Tourists’ Shopping Preferences Using the Decision Tree Analysis Method. Tourism Management, 32, 544-554.
  • Kırklareli İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü. (2019). Kırklareli Tarihçesi. https://kirklareli.ktb.gov.tr/TR-64282/tarihce.html adresinden 27 Ağustos 2019 tarihinde edinilmiştir.
  • Kozak, N. (2014). Turizm Pazarlaması, 6. Baskı, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Köşker, H. ve Kahyaoğlu, M. (2015). Süphan Dağı’nı Ziyaret Eden Yerli Turist Profili. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(1), 74-92.
  • Kültür ve Turizm Bakanlığı. (2019). Turizm İstatistikleri. https://yigm.ktb.gov.tr/TR-9851/turizm-istatistikleri.html adresinden 27 Ağustos 2019 tarihinde edinilmiştir.
  • Lin, H., Zhang, M., Gürsoy, D. and Fu, X. (2019). Impact of Tourist-to-tourist Interaction on Tourism Experience: The Mediating Role of Cohesion and Intimacy. The Annals of Tourism Research, 76, 153-167.
  • Moutinho, L., Albayrak, T. and Caber, M. (2012). How Far Does Overall Service Quality of A Destination Affect Customers’ Post-Purchase Behaviours?. International Journal of Tourism Research, 14(4), 307-322.
  • Serçek Özaltaş, G. ve Serçek, S. (2016). Otel Misafirperverliği Algısının Müşteri Memnuniyeti Üzerine Etkisi: Yabancı Turistler Üzerine Bir Araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 8(4), 140-161.
  • Qu, H. and Li, I. (1997). The Characteritics and Satisfaction of Mainland Chinese Visitors to Hong Kong. Journal of Travel Research, 35, 37-41.
  • Rızaoğlu, B. (2012). Turizm Davranışı, 3. Baskı, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Seçilmiş, C. (2012). Termal Turizm Destinasyonlarından Duyulan Memnuniyet Düzeyinin Tekrar Ziyaret Niyetine Etkisi: “Sakarıılıca Örneği”. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(39), 231-250.
  • Truong, T. and Foster, D. (2006). Using HOLSAT to Evaluate Tourist Satisfaction at Destinations: The Case of Australian Holidaymakers in Vietnam. Tourism Management, 27, 842-855.
  • Ural, A. ve Kılıç, İ. (2005). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Ünal, A. (2018). Turistik Tüketicilerin Destinasyon Seçimi Öncesi Beklentileri ve Satın Alma Sonrası Değerlendirmeleri: Kapadokya Örneği. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Usta, Ö. (2014). Turizm Genel ve Yapısal Yaklaşım, 4. Baskı, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Ünlüönen, K. ve Tokmak, C. (2009). Topkapı Sarayı’nda Çalışanlar ve Ziyaretçilerin Sosyal Taşıma Kapasitesine Göre Değerlendirilmesi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 1(1), 17-30.
  • Ünlüönen, K., Tayfun, A. ve Kılıçlar, A. (2014). Turizm Ekonomisi, 4. Baskı, Ankara: Nobel Yayınları.
  • Valle, O. P., Silva, J. A., Mendes, J. and Guerreiro, M. (2006). Tourist Satisfation and Destination Loyalty Intention: A Structual and Categorical Analysis. International Journal of Business Science and Applied Management, 1(1), 25-44.
  • Vetitnev, A., Romonova, G., Matushenko, N. and Kvetenadze, E. (2013). Factors Affecting Domestic Tourists’ Destination Satisfaction: The Case of Russia Resorts. World Applied Science Journal, 22(8), 1162-1173.
  • Veysi, G. (2005). Mardin İline Gelen Yerli Turistlerin Profil ve Turistik Davranışlarını Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Coğrafi Bilimler Dergisi, 3(2), 55-67.
  • Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2007). SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Genişletilmiş İkinci Baskı, Ankara, Detay Yayıncılık.
  • Yoon, Y. and Uysal, M. (2005). An Examination of the Effects of Motivation and Satisfaction on Destination Loyalty: An Structural Model. Tourism Management, 26(1), 45-56.
  • Yüksel, A. (2004). Shopping Experience Evaluation: A Case of Domestic and International Visitors. Tourism Management, 25, 751-759.
There are 39 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Aydın Ünal 0000-0002-6377-8587

Onur Çelen 0000-0003-4601-2173

Publication Date June 22, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 10 Issue: 1

Cite

APA Ünal, A., & Çelen, O. (2020). BULGAR TURİSTLERİN DESTİNASYON ALIŞVERİŞ TERCİHLERİNİN VE MEMNUNİYET DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA: KIRKLARELİ ÖRNEĞİ. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 10(1), 121-133. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.676891