Siyasal kampanyalarda hedef kitleye ulaşabilmek için çeşitli iletişim araçları bulunmakla birlikte, parti ve adaylar tarafından üzerinde önemle durulan araçlardan bir tanesi seçim müzikleridir. Bu çalışmada da 2017 anayasa değişikliği referandumu için “evet” kampanyası yürüten Ak Parti ve MHP ile “hayır” kampanyası yürüten CHP ve HDP’nin kampanya için oluşturdukları seçim şarkılarının hangi teknik ve söylemlerle seçmene aktarıldığını ortaya koyabilmek amaçlanmıştır. Referandum kampanyası için oluşturulan seçim çalışmaları parti ideolojisini yansıtmadan şeffaf bir şekilde hazırlanmalıdır. Bu bağlamda çalışma, kampanya aracı olan şarkılara parti ideolojisinin yansıtılıp yansıtılmadığının ortaya çıkarılması açısından önem arz etmektedir. Şarkılar, doküman analizi yöntemiyle bir video barındırma web sitesi olan YouTube aracılığıyla izlenerek gerekli veriler toplanmıştır. Çalışmada, şarkıların video kliplerinin hem teknik yönünün hem de içeriğinin analizi için kategorisel analiz yöntemi tercih edilerek tablolar oluşturulmuş daha sonra şarkıların analizi için nitel araştırma yöntemlerinden biri olan Van Dijk’in söylem analizi tekniği kullanılarak yorumlanmıştır. Çalışmanın sonucunda, MHP’nin bir anayasa değişikliği için değil de parti ve aday propagandası yapmak amacıyla şarkı sözü ve klibin içeriğini oluşturduğu, Ak Parti’nin parti lideri ve logosunun klipte yer aldığı, CHP ve HDP’nin de tamamen şeffaf olamadığı klibin görüntülerine ve şarkının sözlerine ideolojilerinin yansıdığı ortaya çıkan önemli bulgulardandır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 11 Issue: 3 |