Research Article
BibTex RIS Cite

HAÇLI SEFERLERİNDEN GÜNÜMÜZE DÜŞMAN İSLAM VE HZ. MUHAMMED ALGISI

Year 2022, Volume: 12 Issue: 3, 1506 - 1519, 02.10.2022
https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1128535

Abstract

Haçlı seferleri Avrupa dünyasında siyasi, sosyal, ekonomik ve baskın dini gerekçelerle başlatılmıştır. Haçlı seferlerinin gerek Batı dünyasında gerekse de Doğu İslam dünyasında önemli sonuçları olmuştur. Bu makalede ele alınıp irdelenecek konular şunlardır: Haçlı seferleri esnasında bilhassa Avrupa muhayyilesinin İslam’a rağmen ve İslam’a karşı kendisini konumlandırdığı noktada daima düşmana ihtiyaç duyacak bir yerde olmaları nasıl anlaşılmalıdır. Haçlı ordularını harekete geçirici düşman “İslam/Müslüman” söylemi ve İslam peygamberi Hz. Muhammed’in algılanışı meselesi Haçlı seferlerinin neden? ve nasıl? tahrik edici sloganı yapılmıştır. Buradan hareketle, Hz. Muhammed ve İslam üzerinden oluşturulan algının ve bu algının oluşmasında Haçlı seferlerinin rolünün ne derece önemli olduğu makalenin üzerinde duracağı ana konudur.
Sonuç itibariyle ötekisi ve düşman olarak İslam ve Hz. Muhammed’in tasviri/tanımı Avrupa dünyasında sürdürülebilir bir düşman üreticiliğine yaramıştır. Bu algının Haçlı seferlerinin sürdürülmesi konusunda itici güç unsuru olma durumu ise makalede detaylıca işlenmiş, İslamofobia ile bağlantıları tespit edilmeye çalışılmıştır.

References

  • Abu’l Farac, B. H. G. (1999). Abû’l-Farac Tarihi: C. II (Ö. R. Doğrul, Çev.). TTK.
  • Alighieri, D. (2011). İlahi Komedya (Rekin, Çev.). Oğlak.
  • Anonim Haçlı Tarihi (E. Ayan, Çev.). (2013). Selenge.
  • Arjana, S. R. (2019). Batı Tahayyülünde Müslümanlar (M. M. Özeren, Çev.). Ketebe Yayınları.
  • Asbridge, T. (2014). Haçlı Seferleri (E. Duru, Çev.). Say.
  • Avrupa, Bush’un teröristlere karşı “haçlı seferine” siniyor. (2001, Eylül 19). Christian Science Monitor. https://www.csmonitor.com/2001/
  • Bewes, T. (2017). Şeyleşme (Geç Kapitalizmde Endişe) (D. Soysal, Çev.). Metis.
  • Bloch, M. (2015). Feodal Toplum (M. A. Kılıçbay, Çev.). Doğu Batı.
  • Bobzin, H. (2021). Hz. Muhammed: Hayatı ve Batı Algısındaki Dönüşümü (C. Altunaydın, Çev.). Runik Kitap.
  • Boccaccio, G. (2016). Decameron (G. Birol, Çev.). Yason.
  • Cardini, F. (2004). Avrupa ve İslam (G. Koca, Çev.). Literatür.
  • Carnotensis, F. C. (2009). Kudüs Seferi “Kutsal Toprakları Kurtarmak” (İ. B. Barlas, Çev.). IQ Kültür Sanat Yayınları.
  • Curtis. (2015). Şarkiyatçılık ve İslam (M. Çakır, Çev.). Matbu.
  • Çalışır, A. O. (Ed.). (2018). Denizaşırı Ülkeden Havadisler: Haçlıların Mektupları (1097-1252). Kutlu.
  • Çekiç, A. (2020). Kudüs’ün Gölgesinde Eyyûbî—Haçlı İlişkileri 1171—1250 (Savaş, Diplomasi ve Barış). Gece Kitaplığı.
  • Deleuze, G. (2006). Bergsonculuk (H. Yücefer, Çev.). Otonom.
  • Demirkent, I. (1997). Haçlı Seferleri. Dünya Yayıncılık.
  • Erasmus, D. (2015). Deliliğe Övgü (H. Can, Çev.). Tutku yayınevi.
  • es-Sibaî, M. (t.y.). Oryantalizm ve Oryantalistler (M. Uğur, Çev.). Beyan yayınları.
  • Galeano, E. (2021). Aynalar (S. Doğru, Çev.). Sel yayınları.
  • Gibbon, E. (2019). Roma İmparatorluğunun Gerileyiş ve Çöküş Tarihi: C. III (A. Baltacıgil, Çev.). İndie.
  • Gibbon, E. (2020). Son Peygamber Muhammed Doğuşu, Karakteri ve Öğretisi (M. Harzem, Çev.). İndie.
  • Gottheil, R. J. H. (2021). Bir Hristiyan Bahira Efsanesi (F. Kamacı, Çev.). Ankara Okulu.
  • Halil Halid Bey, Ç. Ş. (2017). Hilal ve Haç Kavgası (G. Şahin, Çev.). Babıali Kültür yayınları.
  • Hentsch, T. (2016). Hayali Doğu Batı’nın Akdenizli Doğu’ya Politik Bakışı (A. Bora, Çev.). Metis.
  • Huntington, S. P. (2021). Medeniyetler Çatışması ve Dünya Düzeninin Yeniden Kurulması (E. Berktaş, Çev.). Panama yayınları.
  • İbn Şeddad, B. (2015). Selahaddin-i Eyyubi (M. Selim Bilge, Çev.). Lis yayınları.
  • İbnü’l-Esîr, İ. (2016). El- Kâmil Fi’t- Târîh Tercümesi (Heyet, Çev.; C. 9). Ocak.
  • İslam düşmanlığının iki tezahürü: Mescid-i Aksa baskını ve Yeni Zelanda cami saldırısı. (t.y.). Geliş tarihi 31 Mayıs 2022, gönderen https://www.aa.com.tr/tr/analiz/
  • Jaques de Vitry, J. de V. (1896). Palestine Pilgrims Text Society the History of Jerusalem A.D. 1180 (A. Stewart, Çev.).
  • Jaques of Vitry, J. of V. (t.y.). Historia Ierosolimitana.
  • Kemal, N. (1962). Renan Müdâfaanâmesi (İslâmiyet ve Maârif) (M. F. Köprülü, Çev.). Milli Kültür yayınları.
  • Korunur, H. (2019). Itinerarium Peregrinorum Et Gesta Regis Ricardi Işığında III. Haçlı Seferi (1189-1192). Kitabevi yayınları.
  • Lapidus, I. M. (2016). İslam Toplumları Tarihi: C. I (Y. Aktay, Çev.). İletişim.
  • Lean, N. (2019). İslamofobi Endüstrisi (İ. Yılmaz, Çev.). DİB.
  • Lemerle, P. (2016). Bizans Tarihi (G. Üstün, Çev.). İletişim.
  • Lewis, S. (1987). The Art of Matthew Paris in the Chronica Majora.
  • Moore, J. C. (2003). Pope Innocent III (1160/61-1216).
  • Ockley, S. (1890). History Of The Saracens.
  • Palmer, R. E. (2015). Hermenötik (İ. Görener, Çev.). Düşün.
  • Pirenne, H. (2006). Hz. Muhammed ve Charlemagne (M. A. Kılıçbay, Çev.). İmge Yayınları.
  • Polat, İ. E. (2016). Haçlılara Kılıç & Kalem Çekenler. Vadi.
  • Polat, Z. (2019). Kudüs Katliamı Bağlamında Haçlı Seferlerinin Sebepleri. Milel ve Nihal, 16(1), 175-198.
  • Psellos, M. (1992). Mikhail Psellos’un Khronoraphia’sı (I. Demirkent, Çev.). TTK.
  • Raimundus, R. A. (2019). Haçlılar Kudüs’te Bir Papazın Gözünden İlk Haçlı Seferi (S. Genç, Çev.). Yeditepe Yayınları.
  • Roux, J. P. (2012). Dinlerin Çarpışması (L. Arslan Özcan, Çev.). Kabalcı.
  • Runciman, S. (2008a). Haçlı Seferleri Tarihi: C. I (F. Işıltan, Çev.). TTK.
  • Runciman, S. (2008b). Haçlı Seferleri Tarihi: C. III (F. Işıltan, Çev.). TTK.
  • Said, E. W. (2013). Şarkiyatçılık Batı’nın Şark Anlayışları (B. Ülner, Çev.). Metis.
  • Shakespeare, W. (2020). Othello (Ö. Nutku, Çev.). İş Bankası yayınları.
  • Southern, R. W. (2000). Orta Çağ Avrupasında İslam Algısı (A. Aydoğan, Çev.). Yöneliş.
  • Tolan, J. (2019). Faces of Muhammad. Princeton University Press.
  • Tomar, C. (2009). Sarasinler. İçinde DİA (C. 36, ss. 116-117). TDV.
  • Tudebodus, P. T. (2019). Bir Tanığın Kaleminden Birinci Haçlı Seferi Kudüs’e Yolculuk (S. Genç, Çev.). Kronik Yayınları.
  • Urfalı Mateos Vekayinamesi (952-1136) ve Papaz Grigor’un Zeyli (1136-1162) (H. D. Andreasyan, Çev.). (2000). TTK.
  • Willermus Tyrensis. (2016). Willermus Tyrensis’in Haçlı Kroniği-Başlangıçtan Kudüs’ün Zaptına Kadar- (E. Ayan, Çev.). Ötüken.
  • Yeni Zelanda: Cami saldırganı müebbet hapis cezasına itiraz edecek. (2021, Kasım 8). euronews. https://tr.euronews.com/2021/11/08/
Year 2022, Volume: 12 Issue: 3, 1506 - 1519, 02.10.2022
https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1128535

Abstract

References

  • Abu’l Farac, B. H. G. (1999). Abû’l-Farac Tarihi: C. II (Ö. R. Doğrul, Çev.). TTK.
  • Alighieri, D. (2011). İlahi Komedya (Rekin, Çev.). Oğlak.
  • Anonim Haçlı Tarihi (E. Ayan, Çev.). (2013). Selenge.
  • Arjana, S. R. (2019). Batı Tahayyülünde Müslümanlar (M. M. Özeren, Çev.). Ketebe Yayınları.
  • Asbridge, T. (2014). Haçlı Seferleri (E. Duru, Çev.). Say.
  • Avrupa, Bush’un teröristlere karşı “haçlı seferine” siniyor. (2001, Eylül 19). Christian Science Monitor. https://www.csmonitor.com/2001/
  • Bewes, T. (2017). Şeyleşme (Geç Kapitalizmde Endişe) (D. Soysal, Çev.). Metis.
  • Bloch, M. (2015). Feodal Toplum (M. A. Kılıçbay, Çev.). Doğu Batı.
  • Bobzin, H. (2021). Hz. Muhammed: Hayatı ve Batı Algısındaki Dönüşümü (C. Altunaydın, Çev.). Runik Kitap.
  • Boccaccio, G. (2016). Decameron (G. Birol, Çev.). Yason.
  • Cardini, F. (2004). Avrupa ve İslam (G. Koca, Çev.). Literatür.
  • Carnotensis, F. C. (2009). Kudüs Seferi “Kutsal Toprakları Kurtarmak” (İ. B. Barlas, Çev.). IQ Kültür Sanat Yayınları.
  • Curtis. (2015). Şarkiyatçılık ve İslam (M. Çakır, Çev.). Matbu.
  • Çalışır, A. O. (Ed.). (2018). Denizaşırı Ülkeden Havadisler: Haçlıların Mektupları (1097-1252). Kutlu.
  • Çekiç, A. (2020). Kudüs’ün Gölgesinde Eyyûbî—Haçlı İlişkileri 1171—1250 (Savaş, Diplomasi ve Barış). Gece Kitaplığı.
  • Deleuze, G. (2006). Bergsonculuk (H. Yücefer, Çev.). Otonom.
  • Demirkent, I. (1997). Haçlı Seferleri. Dünya Yayıncılık.
  • Erasmus, D. (2015). Deliliğe Övgü (H. Can, Çev.). Tutku yayınevi.
  • es-Sibaî, M. (t.y.). Oryantalizm ve Oryantalistler (M. Uğur, Çev.). Beyan yayınları.
  • Galeano, E. (2021). Aynalar (S. Doğru, Çev.). Sel yayınları.
  • Gibbon, E. (2019). Roma İmparatorluğunun Gerileyiş ve Çöküş Tarihi: C. III (A. Baltacıgil, Çev.). İndie.
  • Gibbon, E. (2020). Son Peygamber Muhammed Doğuşu, Karakteri ve Öğretisi (M. Harzem, Çev.). İndie.
  • Gottheil, R. J. H. (2021). Bir Hristiyan Bahira Efsanesi (F. Kamacı, Çev.). Ankara Okulu.
  • Halil Halid Bey, Ç. Ş. (2017). Hilal ve Haç Kavgası (G. Şahin, Çev.). Babıali Kültür yayınları.
  • Hentsch, T. (2016). Hayali Doğu Batı’nın Akdenizli Doğu’ya Politik Bakışı (A. Bora, Çev.). Metis.
  • Huntington, S. P. (2021). Medeniyetler Çatışması ve Dünya Düzeninin Yeniden Kurulması (E. Berktaş, Çev.). Panama yayınları.
  • İbn Şeddad, B. (2015). Selahaddin-i Eyyubi (M. Selim Bilge, Çev.). Lis yayınları.
  • İbnü’l-Esîr, İ. (2016). El- Kâmil Fi’t- Târîh Tercümesi (Heyet, Çev.; C. 9). Ocak.
  • İslam düşmanlığının iki tezahürü: Mescid-i Aksa baskını ve Yeni Zelanda cami saldırısı. (t.y.). Geliş tarihi 31 Mayıs 2022, gönderen https://www.aa.com.tr/tr/analiz/
  • Jaques de Vitry, J. de V. (1896). Palestine Pilgrims Text Society the History of Jerusalem A.D. 1180 (A. Stewart, Çev.).
  • Jaques of Vitry, J. of V. (t.y.). Historia Ierosolimitana.
  • Kemal, N. (1962). Renan Müdâfaanâmesi (İslâmiyet ve Maârif) (M. F. Köprülü, Çev.). Milli Kültür yayınları.
  • Korunur, H. (2019). Itinerarium Peregrinorum Et Gesta Regis Ricardi Işığında III. Haçlı Seferi (1189-1192). Kitabevi yayınları.
  • Lapidus, I. M. (2016). İslam Toplumları Tarihi: C. I (Y. Aktay, Çev.). İletişim.
  • Lean, N. (2019). İslamofobi Endüstrisi (İ. Yılmaz, Çev.). DİB.
  • Lemerle, P. (2016). Bizans Tarihi (G. Üstün, Çev.). İletişim.
  • Lewis, S. (1987). The Art of Matthew Paris in the Chronica Majora.
  • Moore, J. C. (2003). Pope Innocent III (1160/61-1216).
  • Ockley, S. (1890). History Of The Saracens.
  • Palmer, R. E. (2015). Hermenötik (İ. Görener, Çev.). Düşün.
  • Pirenne, H. (2006). Hz. Muhammed ve Charlemagne (M. A. Kılıçbay, Çev.). İmge Yayınları.
  • Polat, İ. E. (2016). Haçlılara Kılıç & Kalem Çekenler. Vadi.
  • Polat, Z. (2019). Kudüs Katliamı Bağlamında Haçlı Seferlerinin Sebepleri. Milel ve Nihal, 16(1), 175-198.
  • Psellos, M. (1992). Mikhail Psellos’un Khronoraphia’sı (I. Demirkent, Çev.). TTK.
  • Raimundus, R. A. (2019). Haçlılar Kudüs’te Bir Papazın Gözünden İlk Haçlı Seferi (S. Genç, Çev.). Yeditepe Yayınları.
  • Roux, J. P. (2012). Dinlerin Çarpışması (L. Arslan Özcan, Çev.). Kabalcı.
  • Runciman, S. (2008a). Haçlı Seferleri Tarihi: C. I (F. Işıltan, Çev.). TTK.
  • Runciman, S. (2008b). Haçlı Seferleri Tarihi: C. III (F. Işıltan, Çev.). TTK.
  • Said, E. W. (2013). Şarkiyatçılık Batı’nın Şark Anlayışları (B. Ülner, Çev.). Metis.
  • Shakespeare, W. (2020). Othello (Ö. Nutku, Çev.). İş Bankası yayınları.
  • Southern, R. W. (2000). Orta Çağ Avrupasında İslam Algısı (A. Aydoğan, Çev.). Yöneliş.
  • Tolan, J. (2019). Faces of Muhammad. Princeton University Press.
  • Tomar, C. (2009). Sarasinler. İçinde DİA (C. 36, ss. 116-117). TDV.
  • Tudebodus, P. T. (2019). Bir Tanığın Kaleminden Birinci Haçlı Seferi Kudüs’e Yolculuk (S. Genç, Çev.). Kronik Yayınları.
  • Urfalı Mateos Vekayinamesi (952-1136) ve Papaz Grigor’un Zeyli (1136-1162) (H. D. Andreasyan, Çev.). (2000). TTK.
  • Willermus Tyrensis. (2016). Willermus Tyrensis’in Haçlı Kroniği-Başlangıçtan Kudüs’ün Zaptına Kadar- (E. Ayan, Çev.). Ötüken.
  • Yeni Zelanda: Cami saldırganı müebbet hapis cezasına itiraz edecek. (2021, Kasım 8). euronews. https://tr.euronews.com/2021/11/08/
There are 57 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section History
Authors

Ayşe Çekiç 0000-0003-4214-1584

Publication Date October 2, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 12 Issue: 3

Cite

APA Çekiç, A. (2022). HAÇLI SEFERLERİNDEN GÜNÜMÜZE DÜŞMAN İSLAM VE HZ. MUHAMMED ALGISI. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 12(3), 1506-1519. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1128535