Ülkemizde uygulana gelen ve her hükümetin programları dâhilinde ele aldıkları kalkınma planları daha önce Devlet Planlama Teşkilatı ve Kalkınma Bakanlığı tarafından günümüzde ise T.C Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı tarafından beş yıllığına hazırlanmaktadır. Türkiye’de 1963 yılından itibaren günümüze kadar 11 kalkınma planı iktisadi, sosyal, kültürel meselelerin tümünü içine alacak şekilde hazırlanmıştır. Çalışmanın amacı kalkınma planları ekseninde kızların eğitimi konusunda ne tür çalışmaların yapıldığını ortaya koymak, var olan meselelere dikkat çekmek ve nasıl çözümlenmesi gerektiği konusunda değerlendirmeler yapmaktır. Bu doğrultuda öncelikle kalkınma planlarının Türkiye’deki gelişim süreci ve tarihsel perspektif içinde kadınların eğitimini değerlendirildi. Daha sonra 11 kalkınma planı ayrı ayrı incelenerek kadınların eğitimiyle ilgili maddeler analiz edildi. Bu araştırmada nitel veri araştırma tekniklerinden doküman analizi tekniği kullanılmış olup, 11 kalkınma planının kadınların eğitimi ile ilgili bölümleri incelenmiştir. Bu çalışmada 1963-2023 arasında planlanan toplam 11 adet beş yıllık kalkınma planı çerçevesinde kadınların eğitimi ilgili somut, tutarlı, süreklilik arz eden politikaların maalesef günümüze kadar gerçekleştirilmediğini tespit edilmiştir. İncelediğimiz kalkınma planlarında kadınların eğitimi hususu ile ilgili olarak birtakım hedeflerin konulduğunu ancak bu hedeflerin birçoğunun uygulamaya konulmadığını ve günümüze kadar da bu konuda istikrarlı bir politikanın izlenmediği görülmüştür. Oysa Atatürk’ün de ifade ettiği gibi eğitimsiz bir kadın ne iyi bir eş ne de iyi bir anne olamayacaktır. Çağdaş ve gelişmiş bir toplum olabilmek için erkekler kadar kadınların da eğitim seviyesi yükseltilmelidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | History |
Authors | |
Early Pub Date | December 23, 2022 |
Publication Date | December 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 12 Issue: 4 |