Consumer desires, needs, and trends have undergone significant changes in recent times. The coronavirus pandemic, which particularly since 2019 has affected the whole world, has altered consumers' purchasing behaviors. During this period, the food sector has gained prominence, and consumers have begun to use mobile applications more extensively. The aim of the study is to prioritize the criteria that play a role in the preference of mobile food delivery applications by users in order of importance. Four main criteria and sixteen sub-criteria have been identified in the research. The Analytic Hierarchy Process (AHP), a multi-criteria decision-making technique, has been employed for data analysis. According to the evaluation conducted by the participants in terms of the level of importance, the ranking emerged as service quality, opportunities, governance, and facilities. As for the sub-criteria, it has been found that service speed, discounts, security, and feedback opportunities are the most important criteria as perceived by the participants.
Tüketici istek, ihtiyaç ve eğilimleri son dönemde oldukça değişim göstermiştir. Özellikle 2019 yılı itibariyle tüm dünyayı etkisi altına alan koronavirüs pandemisi tüketicilerin satın alma davranışlarını değiştirmiştir. Bu dönemde gıda sektörü ön plana çıkmış ve tüketiciler mobil uygulamaları daha fazla kullanmaya başlamıştır. Çalışmada mobil yemek siparişi uygulamalarının kullanıcılar tarafından tercih edilmesine ilişkin aracılık eden kriterlerin analiz edilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada 4 ana kriter ve 16 alt kriter belirlenmiştir. Verilerin analizinde çok kriterli karar verme tekniklerinden Analitik Hiyerarşi Süreci (AHS) kullanılmıştır. Katılımcılar tarafından önem derecesi bakımından ana kriterlere ilişkin yapılan değerlendirme sonucunda hizmet kalitesi, fırsatlar, yönetişim ve olanaklar şeklinde sıralama ortaya çıkmıştır. Alt kriterler olarak ise servis hızı, indirim, güvenlik ve geri bildirim imkanlarının katılımcılar tarafından en çok önemsenen kriterler olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | E-Trade |
Journal Section | Tourism |
Authors | |
Early Pub Date | December 20, 2023 |
Publication Date | December 25, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 13 Issue: 4 |