Since customer satisfaction is important in accommodation businesses, these businesses provide labor-intensive services and require dedicated work. In addition, since they offer similar products and services, the most important factor that will make a difference for accommodation businesses in today’s intense competition conditions is the service they offer and the way they present this service. In this regard, one of the most important capitals of accommodation businesses is undoubtedly human resources. Considering the importance and effects of quiet quitting, it seems that it is an issue that should be taken into consideration for accommodation businesses. This study aimed to examine the perceptions of employees in accommodation businesses regarding the concept of quiet quitting through metaphor analysis. As a result of the research in which semi-structured interview technique was used, 34 metaphors were created by the participants. According to the explanations of these metaphors, which are in the categories determined as classical and relational perception, employees’ thoughts about quiet quitting; they explained these as not being rewarded for their efforts and expectations, the pressure and stress they experience at work, failure of management, not giving initiative and responsibility to employees, intensity of work life, burnout, high workload, low salary, unhappiness at work, communication problems between managers and employees.
Konaklama işletmelerinde müşteri memnuniyeti önemli olduğu için bu işletmeler emek yoğun hizmet sunmakta ve özverili çalışma gerektirmektedir. Ayrıca birbirine benzer ürün ve hizmet sunduklarından dolayı günümüzdeki yoğun rekabet koşullarında konaklama işletmelerine fark yaratacak en önemli faktör sundukları hizmet ve bu hizmeti sunuş biçimleridir. Bu doğrultuda konaklama işletmelerinin en önemli sermayelerinden biri de kuşkusuz insan kaynaklarıdır. Sessiz istifanın önemi ve etkileri göz önüne alındığında konaklama işletmeleri açısından dikkate alınması gereken bir konu olduğu görülmektedir. Bu çalışma ile konaklama işletmelerinde çalışanların sessiz istifa kavramına ilişkin algılarının metafor analizi ile incelenmesi amaçlanmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme tekniğinin kullanıldığı araştırmanın sonucunda katılımcılar tarafından 34 tane metafor oluşturulmuştur. Klasik ve ilişkisel algı olarak belirlenen kategorilerde yer alan bu metaforların açıklamalarına göre çalışanlar sessiz istifaya ilişkin düşüncelerini; emeklerinin ve beklentilerinin karşılığını alamama, işyerinde yaşadıkları baskı ve stres, yönetimin başarısızlığı, çalışanlara inisiyatif ve sorumluluk verilmemesi, iş hayatının yoğunluğu, tükenmişlik, iş yükünün fazla olması, düşük maaş, işyerinde mutsuzluk, yöneticiler ve çalışanlar arasındaki iletişim sorunu şeklinde açıklamışlardır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | March 20, 2024 |
Publication Date | March 25, 2024 |
Submission Date | January 16, 2024 |
Acceptance Date | March 6, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 14 Issue: 1 |