Haruki Murakami, a contemporary Japanese writer who is internationally known and has a wide readership, attracted the attention of readers and the literary community, with his first novel, Hear the Wind Sing, published in 1979. After this first novel, he increased this interest with each novel he wrote. Murakami is also a writer who has been criticized for his narrative style that goes beyond the Japanese literary tradition. Thus, studies on the author's remarkable novels have increased. Murakami is considered a magical realist writer. Turkish writer Latife Tekin, who is considered a magical realist writer and whose novels are studied, attracted similar attention with her first novel, Dear Shameless Death, published in 1983. However, studies in Turkey on the magical realist narrative style in Tekin's novels have been limited to comparison with the narrative style of Gabriel García Márquez and Angela Carter.
There are almost no studies that examine Murakami's magical realist narrative style in detail in our country as well as in the world. In this study, Murakami's novels titled Kafka on Shore and Tekin's Dear Shameless Death will be discussed and compared within the scope of Wendy B. Faris's theory that explains the qualities of magical realist texts in a comprehensive manner.
Uluslararası çapta tanınmış ve geniş okur kitlesine sahip çağdaş Japon yazarı Haruki Murakami, 1979’da yayımladığı ilk romanı Rüzgârın Şarkısını Dinle ile edebiyat camiası ve okurların ilgisini çekmiştir. Bu ilk romanı ardından yazdığı her bir romanla bu ilgiyi katlamıştır. Murakami aynı zamanda Japon edebiyat geleneğini aşan anlatım tarzıyla da eleştirilmiş bir yazardır. Böylelikle yazarın dikkat çeken romanları üzerine çalışmalar da artış göstermiştir. Murakami büyülü gerçekçi yazar olarak kabul edilmektedir. Büyülü gerçekçi yazar olarak kabul edilen ve romanları üzerine çalışmalar yapılan Türk yazar Latife Tekin ise 1983’te yayımladığı ilk romanı Sevgili Arsız Ölüm ile benzer ilgiyi yakalamıştır. Ancak Tekin’in romanlarında büyülü gerçekçi anlatım tarzı üzerine Türkiye’de yapılan çalışmalar Gabriel García Márquez ve Angela Carter’ın anlatım tarzıyla kıyaslanmasıyla sınırlı kalmıştır.
Murakami’nin büyülü gerçekçi anlatım tarzını detaylıca ele alan çalışmalar yurdumuzda olduğu kadar dünyada da yok denecek kadar azdır. Bu çalışmada Murakami’nin Sahilde Kafka ve Tekin’in Sevgili Arsız Ölüm başlıklı romanları Wendy B. Faris’in büyülü gerçekçi metinlerin niteliklerini kapsayıcı şekilde açıkladığı teorisi kapsamında ele alınarak karşılaştırılacaktır.
Bu çalışma, Etik Kurul onayı gerektirmemektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Japanese Language, Literature and Culture |
Journal Section | DİLBİLİM |
Authors | |
Early Pub Date | December 16, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | July 24, 2024 |
Acceptance Date | September 15, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 14 Issue: Türkiye-Japonya İlişkileri 100. Yıl Özel Sayısı |