Research Article
BibTex RIS Cite

Çocuk eğitimi, uygulama ve araştırma merkezleri etkinliklerinin sosyal bilgiler dersi öğretim programı temel beceriler açısından incelenmesi

Year 2024, Volume: 14 Issue: 4, 2406 - 2420
https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1413586

Abstract

Günümüzde İnsanlığın içinden geçtiği büyük toplumsal değişim ve dönüşüm süreci, bütün dünyada olduğu gibi Türkiye’de de eğitime dair arayışların, sürekli güncellenerek devam etmesine neden olmuştur. Eğitimin küçük yaşta başlaması gerektiği herkesçe kabul gören bir durumdur. Bilimin merkezinde ise Üniversiteler vardır. Hem küçük yaşta eğitim hem de üniversitelerin bilimsel düşüncenin yaygınlaşmasına olan etkisi bir araya getirilerek “Çocuk Eğitimi, Uygulama ve Araştırma Merkezleri” doğmuştur. Diğer adı ile Çocuk Üniversiteleri bünyesinde sanat, kültür ve spor temalı pek çok etkinlik düzenlemektedir. Araştırma da Çocuk Eğitimi, Uygulama ve Araştırma Merkezlerinin yapmış olduğu faaliyetlerin Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı’ndaki hangi becerilerin kazandırılmasına katkı sağladığı incelenmiştir. Bu amaç çerçevesinde 2015 ile 2020 yılları arasındaki aktif olan ve faaliyetleri web sayfasında paylaşılan 23 üniversitenin Çocuk Eğitimi, Uygulama ve Araştırma Merkezi çalışma grubunu oluşturmuştur. Nitel araştırma yöntemlerinden Doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Elde edilen veriler içerik analiziyle ortaya konulmuştur. Sosyal Bilgiler öğretim programı temel becerileri olan yirmi yedi beceri alanı ayrı ayrı listelenmiş yapılan faaliyetler hangi beceri alanına giriyorsa o alanda yer almıştır. Faaliyetler en yakın beceri alanına yazılmış ikinci bir beceri alanına kaydedilmemiştir. Çalışmanın sonuçlarına göre; Çocuk Eğitimi, Uygulama ve Araştırma Merkezlerinin faaliyetleri Sosyal Bilgiler öğretim programı temel becerilerinden en çok araştırma becerisini desteklediği, en az ise politik okuryazarlık, problem çözme ve kalıp yargı ve önyargıyı fark etme becerilerini desteklediği görülmüştür. Değişim ve sürekliliği algılama becerisi ile empaty kurma becerisine yönelik faaliyetlerin sınırlı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Aksaray Üniversitesi. Çocuk Eğitimi Uygulama ve Araştırma Merkezi. (20.05.2024). https://cocukmerkezi.aksaray.edu.tr/
  • Altınbaş Üniversitesi. (10.06.2020). http://www.altinbas.edu.tr/tr/bilgi-merkezi/cocuk-universitesi
  • Anadolu Üniversitesi. Çocuk Eğitimi Uygulama ve Araştırma Merkezi. (20.05.2024). https://www.anadolu.edu.tr/arastirma/merkezler/cocuk-egitimi-uygulama-ve-arastirma-merkezi.
  • Ankara Üniversitesi Çocuk Kültürü Araştırma Uygulama Merkezi (10.06.2020). http://comucem.comu.edu.tr/
  • Aslan D. (2020). Erken Çocuklukta Sosyal Beceri Eğitimi. Cesur, E., Köksal Akyol, A. Erken Çocuklukta Sosyal Becerilerin Gelişimi (1. Baskı). Ankara
  • Atatürk Üniversitesi. Çocuk Eğitimi Uygulama ve Araştırma Merkezi. (20.05.2024). https://birimler.atauni.edu.tr/cocuk-ve-bilim-egitimi-uygulama-ve-arastirma-merkezi/
  • Bacanlı H. (2021). Sosyal beceri eğitimi (10. Baskı). Pegem Akademi.
  • Bandırma On yedi Eylül Üniversitesi. Çocuk Eğitimi Uygulama ve Araştırma Merkezi. (10.06.2020).https://cocuk.bandirma.edu.tr/
  • Bartın Üniversitesi, Çocuk Eğitimi Uygulama ve Araştırma Merkezi. (13.05.2020). https://bucem.bartin.edu.tr/
  • CU Trust, (2020). https://www.avivacommunityfund.co.uk/childrens-university-online
  • Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Çocuk Eğitimi Uygulama ve Araştırma Merkezi. https://comucem.comu.edu.tr/
  • Dokuz Eylül Üniversitesi. Çocuk Eğitimi Uygulama ve Araştırma Merkezi. (10.06.2020). http://decem.deu.edu.tr/
  • Dworsky, C. (2015). Çocuk üniversitesi nedir? Ayşin Kaplan Sayı, Zuhal Topçu, T.Gizem Medet ve Çiğdem Özdemir (Ed.) Avrupa’da ve Türkiye’de Çocuk Üniversiteleri Raporu içinde (ss. 15-17). İstanbul Aydın Üniversitesi Çocuk Eğitimi Uygulama ve Araştırma Merkezi Yayını.
  • Dworsky, C., Gary, C., İber, K., Vesela, T. ( 2010). “The Consortium”, The EUCU.NET White Book – A Reference Guide on Children’s Universities, Vienna University Children’s Office, Austria
  • Ege Üniversitesi. Çocuk Eğitimi Uygulama ve Araştırma Merkezi. (13.05.2020). https://egecem.ege.edu.tr/
  • Eş, H., & Öztürk Geren, N. (2014). Öğrenci ve Velilerin Çocuk Üniversitesi Algısı. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2014(3), 94-105.
  • Gust S., Hanushek E. A., Woessmann L. (2014). Global universal basic skills: Current deficits and implications for world development. Journal of Development Economics,Volume 166, 2024, 103205, ISSN 0304-3878, https://doi.org/10.1016/j.jdeveco.2023.103205.
  • Günder, E., E. (2022). Yükseköğretim kurumlarının üçüncü misyonu açısından çocuk üniversitelerinin rolü, Toplum Bilimleri Dergisi, 16(33), 237-250. https://toplumbilimleri.com/?mod=tammetin&makaleadi=&key=66397
  • Harran Üniversitesi. Çocuk Eğitimi Uygulama ve Araştırma Merkezi. (13.06.2020). http://cocukuniversitesi.harran.edu.tr/
  • Hinkley, T., Brown, H. Carson, V. Teychenne, M. (2018). Cross sectional associations of screen time and outdoor play with social skills in preschool children. 4;13(4): 0193700. doi: 10.1371/journal.pone.0193700. e-Koleksiyon 2018.PMID: 29617366
  • İnönü Üniversitesi. Çocuk Eğitimi Uygulama ve Araştırma Merkezi. (20.05.2024). https://www.inonu.edu.tr/?search=cocuk-universitesi
  • İstanbul Aydın Üniversitesi. Çocuk Eğitimi Uygulama ve Araştırma Merkezi. (13.06.2020). https://www.aydin.edu.tr/tr-tr/arastirma/arastirmamerkezleri/cocuk
  • İstanbul Üniversitesi. Çocuk Eğitimi Uygulama ve Araştırma Merkezi. (13.05.2020). https://cocukuniversitesi.istanbul.edu.tr/tr/
  • Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi. Çocuk Eğitimi Uygulama ve Araştırma Merkezi. (13.05.2020). http://ceuam.ksu.edu.tr/
  • Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi. Çocuk Eğitimi Uygulama ve Araştırma Merkezi. (13.05.2020). https://www.kmu.edu.tr/Cocukuniversitesi
  • Karatay Üniversitesi. Çocuk Eğitimi Uygulama ve Araştırma Merkezi. (13.05.2020). https://karcem.karatay.edu.tr/
  • Kastomonu Üniversitesi. Çocuk Eğitimi Uygulama ve Araştırma Merkezi. (13.05.2020). http://cocuk.kastamonu.edu.tr
  • Kırıkkale Üniversitesi. Çocuk Eğitimi Uygulama ve Araştırma Merkezi. (20.05.2024). https://ceaum.kku.edu.tr/Idari/Sayfa/IdariPersonel
  • Kinderuni (2024). https://kinderuni.at/
  • Maltepe Üniversitesi. Çocuk Eğitimi Uygulama ve Araştırma Merkezi. (13.05.2020). https://www.maltepe.edu.tr/cocukuniversitesi/
  • Mersin Üniversitesi. Çocuk Eğitimi Uygulama ve Araştırma Merkezi. (13.05.2020). http://www.mersin.edu.tr/akademik/cocuk-egitimi-uygulama-ve-arastirma-merkezi
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2019). Sosyal Bilgiler Öğretim Programı. Ankara
  • Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi. Çocuk Eğitimi Uygulama ve Araştırma Merkezi. (13.05.2020). http://mucem.mu.edu.tr/
  • Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi. Çocuk Eğitimi Uygulama ve Araştırma Merkezi. (13.05.2020). https://cocuk.nevsehir.edu.tr/tr
  • Ondokuz Mayıs Üniversitesi. Çocuk Eğitimi Uygulama ve Araştırma Merkezi. (13.05.2020). https://cocukuniversitesi.omu.edu.tr/Tr
  • Sinop Üniversitesi (20.05.2024). https://sucu.sinop.edu.tr/faaliyet-raporlari/
  • Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Çocuk Eğitimi Uygulama ve Araştırma Merkezi (10.06.2020). https://cocuk.gop.edu.tr/Default.aspx?d=tr-TR
  • Tuşar H., Sooraksa N. (2023). Global employability skills in the 21st century workplace: A semi-systematic literature review. Heliyon, Volume 9, Issue 11, November 202.
  • Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi. Çocuk Eğitimi Uygulama ve Araştırma Merkezi. (10.06.2020 ). https://www.yyu.edu.tr/Birimler/963
  • Whitcomb S. A., Parisi Damico D. M. (2013). Merrell’s Strong Start—Pre-K A Social & Emotional Learning Curriculum. Paul H. Brookes Publishing. USA
  • Wikipedia (4.07.2024). https://tr.wikipedia.org/wiki/E%C4%9Fitim
  • Yeniay Üsküplü, Z. D. (2019). Eğitim Sosyolojisi Açısından 21. Yüzyıl Becerileri Türkiye’de Çocuk Üniversiteleri Modeli (İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyoloji Anabilim Dalı Doktora Tezi).
  • Yıldırım, A. Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (7. Baskı). Seçkin Yayıncılık. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9.baskı). Seçkin Yayınevi.

Analysis of child education, application and research centers activities in terms of basic skills in social studies course curriculum

Year 2024, Volume: 14 Issue: 4, 2406 - 2420
https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1413586

Abstract

Nowadays, it is widely accepted that education should start at a young age. By combining both young education and the impact of universities on the spread of scientific thought, “Child Education, Application and Research Centers” was born. The centers organize many events themed around art, culture and sports. In the research, it was examined which skills the activities carried out by Child Education, Application and Research Centers contributed to the acquisition of the Social Studies Course Curriculum. For this purpose, the Child Education, Application and Research Center working group of 27 universities, which were active between 2015 and 2020 and whose activities were shared on the website, was formed. Document review method, one of the qualitative research methods, was used. The data obtained was revealed through content analysis. Twenty-seven skill areas, which are the basic skills of the Social Studies curriculum, are listed separately and the activities are included in whatever skill area they fall into. Activities are not recorded in a second skill area written in the nearest skill area. According to the results of the study; It has been observed that the activities of Child Education, Application and Research Centers support the most research skills among the basic skills of the Social Studies curriculum, and at least support the skills of political literacy, problem solving, stereotyping and recognizing prejudice. It was concluded that activities aimed at the ability to perceive change and continuity and the ability to empathize are limited.

References

  • Aksaray Üniversitesi. Çocuk Eğitimi Uygulama ve Araştırma Merkezi. (20.05.2024). https://cocukmerkezi.aksaray.edu.tr/
  • Altınbaş Üniversitesi. (10.06.2020). http://www.altinbas.edu.tr/tr/bilgi-merkezi/cocuk-universitesi
  • Anadolu Üniversitesi. Çocuk Eğitimi Uygulama ve Araştırma Merkezi. (20.05.2024). https://www.anadolu.edu.tr/arastirma/merkezler/cocuk-egitimi-uygulama-ve-arastirma-merkezi.
  • Ankara Üniversitesi Çocuk Kültürü Araştırma Uygulama Merkezi (10.06.2020). http://comucem.comu.edu.tr/
  • Aslan D. (2020). Erken Çocuklukta Sosyal Beceri Eğitimi. Cesur, E., Köksal Akyol, A. Erken Çocuklukta Sosyal Becerilerin Gelişimi (1. Baskı). Ankara
  • Atatürk Üniversitesi. Çocuk Eğitimi Uygulama ve Araştırma Merkezi. (20.05.2024). https://birimler.atauni.edu.tr/cocuk-ve-bilim-egitimi-uygulama-ve-arastirma-merkezi/
  • Bacanlı H. (2021). Sosyal beceri eğitimi (10. Baskı). Pegem Akademi.
  • Bandırma On yedi Eylül Üniversitesi. Çocuk Eğitimi Uygulama ve Araştırma Merkezi. (10.06.2020).https://cocuk.bandirma.edu.tr/
  • Bartın Üniversitesi, Çocuk Eğitimi Uygulama ve Araştırma Merkezi. (13.05.2020). https://bucem.bartin.edu.tr/
  • CU Trust, (2020). https://www.avivacommunityfund.co.uk/childrens-university-online
  • Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Çocuk Eğitimi Uygulama ve Araştırma Merkezi. https://comucem.comu.edu.tr/
  • Dokuz Eylül Üniversitesi. Çocuk Eğitimi Uygulama ve Araştırma Merkezi. (10.06.2020). http://decem.deu.edu.tr/
  • Dworsky, C. (2015). Çocuk üniversitesi nedir? Ayşin Kaplan Sayı, Zuhal Topçu, T.Gizem Medet ve Çiğdem Özdemir (Ed.) Avrupa’da ve Türkiye’de Çocuk Üniversiteleri Raporu içinde (ss. 15-17). İstanbul Aydın Üniversitesi Çocuk Eğitimi Uygulama ve Araştırma Merkezi Yayını.
  • Dworsky, C., Gary, C., İber, K., Vesela, T. ( 2010). “The Consortium”, The EUCU.NET White Book – A Reference Guide on Children’s Universities, Vienna University Children’s Office, Austria
  • Ege Üniversitesi. Çocuk Eğitimi Uygulama ve Araştırma Merkezi. (13.05.2020). https://egecem.ege.edu.tr/
  • Eş, H., & Öztürk Geren, N. (2014). Öğrenci ve Velilerin Çocuk Üniversitesi Algısı. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2014(3), 94-105.
  • Gust S., Hanushek E. A., Woessmann L. (2014). Global universal basic skills: Current deficits and implications for world development. Journal of Development Economics,Volume 166, 2024, 103205, ISSN 0304-3878, https://doi.org/10.1016/j.jdeveco.2023.103205.
  • Günder, E., E. (2022). Yükseköğretim kurumlarının üçüncü misyonu açısından çocuk üniversitelerinin rolü, Toplum Bilimleri Dergisi, 16(33), 237-250. https://toplumbilimleri.com/?mod=tammetin&makaleadi=&key=66397
  • Harran Üniversitesi. Çocuk Eğitimi Uygulama ve Araştırma Merkezi. (13.06.2020). http://cocukuniversitesi.harran.edu.tr/
  • Hinkley, T., Brown, H. Carson, V. Teychenne, M. (2018). Cross sectional associations of screen time and outdoor play with social skills in preschool children. 4;13(4): 0193700. doi: 10.1371/journal.pone.0193700. e-Koleksiyon 2018.PMID: 29617366
  • İnönü Üniversitesi. Çocuk Eğitimi Uygulama ve Araştırma Merkezi. (20.05.2024). https://www.inonu.edu.tr/?search=cocuk-universitesi
  • İstanbul Aydın Üniversitesi. Çocuk Eğitimi Uygulama ve Araştırma Merkezi. (13.06.2020). https://www.aydin.edu.tr/tr-tr/arastirma/arastirmamerkezleri/cocuk
  • İstanbul Üniversitesi. Çocuk Eğitimi Uygulama ve Araştırma Merkezi. (13.05.2020). https://cocukuniversitesi.istanbul.edu.tr/tr/
  • Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi. Çocuk Eğitimi Uygulama ve Araştırma Merkezi. (13.05.2020). http://ceuam.ksu.edu.tr/
  • Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi. Çocuk Eğitimi Uygulama ve Araştırma Merkezi. (13.05.2020). https://www.kmu.edu.tr/Cocukuniversitesi
  • Karatay Üniversitesi. Çocuk Eğitimi Uygulama ve Araştırma Merkezi. (13.05.2020). https://karcem.karatay.edu.tr/
  • Kastomonu Üniversitesi. Çocuk Eğitimi Uygulama ve Araştırma Merkezi. (13.05.2020). http://cocuk.kastamonu.edu.tr
  • Kırıkkale Üniversitesi. Çocuk Eğitimi Uygulama ve Araştırma Merkezi. (20.05.2024). https://ceaum.kku.edu.tr/Idari/Sayfa/IdariPersonel
  • Kinderuni (2024). https://kinderuni.at/
  • Maltepe Üniversitesi. Çocuk Eğitimi Uygulama ve Araştırma Merkezi. (13.05.2020). https://www.maltepe.edu.tr/cocukuniversitesi/
  • Mersin Üniversitesi. Çocuk Eğitimi Uygulama ve Araştırma Merkezi. (13.05.2020). http://www.mersin.edu.tr/akademik/cocuk-egitimi-uygulama-ve-arastirma-merkezi
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2019). Sosyal Bilgiler Öğretim Programı. Ankara
  • Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi. Çocuk Eğitimi Uygulama ve Araştırma Merkezi. (13.05.2020). http://mucem.mu.edu.tr/
  • Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi. Çocuk Eğitimi Uygulama ve Araştırma Merkezi. (13.05.2020). https://cocuk.nevsehir.edu.tr/tr
  • Ondokuz Mayıs Üniversitesi. Çocuk Eğitimi Uygulama ve Araştırma Merkezi. (13.05.2020). https://cocukuniversitesi.omu.edu.tr/Tr
  • Sinop Üniversitesi (20.05.2024). https://sucu.sinop.edu.tr/faaliyet-raporlari/
  • Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Çocuk Eğitimi Uygulama ve Araştırma Merkezi (10.06.2020). https://cocuk.gop.edu.tr/Default.aspx?d=tr-TR
  • Tuşar H., Sooraksa N. (2023). Global employability skills in the 21st century workplace: A semi-systematic literature review. Heliyon, Volume 9, Issue 11, November 202.
  • Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi. Çocuk Eğitimi Uygulama ve Araştırma Merkezi. (10.06.2020 ). https://www.yyu.edu.tr/Birimler/963
  • Whitcomb S. A., Parisi Damico D. M. (2013). Merrell’s Strong Start—Pre-K A Social & Emotional Learning Curriculum. Paul H. Brookes Publishing. USA
  • Wikipedia (4.07.2024). https://tr.wikipedia.org/wiki/E%C4%9Fitim
  • Yeniay Üsküplü, Z. D. (2019). Eğitim Sosyolojisi Açısından 21. Yüzyıl Becerileri Türkiye’de Çocuk Üniversiteleri Modeli (İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyoloji Anabilim Dalı Doktora Tezi).
  • Yıldırım, A. Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (7. Baskı). Seçkin Yayıncılık. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9.baskı). Seçkin Yayınevi.
There are 43 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Child Development Education
Journal Section Educational Sciences
Authors

Ayşen Tükel 0000-0002-4525-3293

Ali Meydan 0000-0002-1278-096X

Mukaddes Bekdik 0009-0002-3127-8040

Early Pub Date December 27, 2024
Publication Date
Submission Date January 2, 2024
Acceptance Date July 8, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 14 Issue: 4

Cite

APA Tükel, A., Meydan, A., & Bekdik, M. (2024). Çocuk eğitimi, uygulama ve araştırma merkezleri etkinliklerinin sosyal bilgiler dersi öğretim programı temel beceriler açısından incelenmesi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 14(4), 2406-2420. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1413586