The main purpose of this study is to determine the goals of higher education institutions to train social entrepreneurial leader students. This research, which was designed by the document analysis technique, one of the qualitative research methods, was conducted with the data obtained from two universities, one of which is a state university and the other is a foundation university. These universities, which represent the sample group of the research, were determined by the typical case sampling technique, one of the purposeful sampling techniques. The data of the study were collected from the web pages of the universities. The strategic plans, annual activity reports, internal evaluation reports, quality objectives, and performance reports of the two universities in the sample group were examined and subjected to document analysis. In this study, the descriptive analysis method was preferred to analyse the data. The results of the study revealed that in the social responsibility dimension of social entrepreneurial leadership of both universities, the public university undertakes an active role in the fields of social responsibility and social contribution, encourages student participation, and develops projects that add value to society, while the foundation university focuses more on different issues such as health and emergency aid by its founding purpose, and tries to realise the dimensions of innovation, influence, and sustainability with similar practices. The results of the research are discussed based on the relevant literature and various suggestions for theoreticians and practitioners are presented.
Entrepreneurship Social Entrepreneurship Leadership Social entrepreneurial leadership Higher education
Bu çalışmanın temel amacı; yükseköğretim kurumlarının sosyal girişimsel lider öğrenciler yetiştirme hedeflerini belirlemektir. Nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi tekniğine uygun olarak tasarlanan bu araştırma biri devlet diğeri vakıf üniversitesi olmak üzere iki üniversiteden elde edilen verilerle yürütülmüştür. Araştırmanın örneklem grubunu temsil eden bu üniversiteler amaçlı örnekleme tekniklerinden tipik durum örnekleme tekniği ile belirlenmiştir. Araştırmanın verileri, üniversitelerin web sayfalarından toplanmıştır. Örneklem grubundaki iki üniversitenin stratejik planları, yıllık faaliyet raporları, kurum iç değerlendirme raporları, kalite hedefleri ve performans raporları incelenerek doküman analizine tabi tutulmuştur. Bu çalışmada verilerin analizinde betimsel analiz yöntemi tercih edilmiştir. Araştırmanın sonuçları her iki üniversitenin de sosyal girişimsel liderliğin sosyal sorumluluk boyutunda devlet üniversitesinin sosyal sorumluluk ve toplumsal katkı alanlarında aktif bir rol üstlendiğini, öğrenci katılımını teşvik ettiğini ve topluma değer katan projeler geliştirdiğini, vakıf üniversitesinin ise daha çok kuruluş amacına uygun olarak sağlık ve acil yardım gibi farklı konulara odaklandığı, yenilikçilik, etkileme ve sürdürülebilirlik boyutlarını da benzer uygulamalarla gerçekleştirmeye çalıştıklarını ortaya koymuştur. Araştırma sonuçları, ilgili literatür temelinde tartışılmış, teorisyen ve uygulayıcılara yönelik çeşitli öneriler sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Education Management, Higher Education Studies (Other) |
Journal Section | Educational Sciences |
Authors | |
Early Pub Date | December 27, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | April 19, 2024 |
Acceptance Date | October 4, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 14 Issue: 4 |