Bu çalışma Ulusal Mimarlık Üslubunda inşa edilen yapılardaki kitabelerin bezemeleri hakkında genel bir değerlendirme yapmayı amaçlamaktadır. Ulusal Mimarlık Üslubu hakkında yapılan çalışmalarda genellikle kütle mimarisi, süsleme programı ve dönem mimarları hakkındadır. Yapılardaki kitabe bezemelerinin literatürde yer almaması bu çalışmanın yapılmasına vesile olmuştur. Erken Türk İslam devrinden itibaren yapılarda yer alan kitabelerde çeşitli süslemelerle zenginleştirilmeye çalışılmıştır. Karahanlı, Gazneli ve Büyük Selçuklu devrine ait kitabelerde genellikle çiçek, rumi ve kıvrık dal motifleriyle süslenmiş kûfi yazı ve sülüs yazı görülmektedir. Bu gelenek Anadolu’da Selçuklu ve erken Osmanlı mimarisine ait kitabe bezemelerinde kısmen devam etmiştir. Klasik Osmanlı devri mimarisinde kitabe süslemeleri genellikle levhanın yanlarında ve köşelerinde klasik motiflerden oluşan kompozisyonlarla sağlanmıştır. Batılılaşma dönemine ait kitabeler bulundukları mimari yapının üslubunu yansıtmıştır. 19. yüzyılın sonlarından itibaren etkili olmaya başlayan Ulusal Mimarlık Üslubunda inşa edilen yapılardaki kitabe süslemeleri mimari üslubun getirdiği özelliklere göre şekillenmiştir. Bu durum Ulusal Mimarlık Üslubunun sadece mimari kütle ve tezyinat alanında değil ayrıca yapılarda bir detay olarak kabul edilen kitabe bezemelerinde dahi Selçuklu, erken ve klasik Osmanlı dönemi özelliklerinin etkili olduğuna işarettir.
This study aims to make a general assessment of the decorations of the inscriptions in the buildings constructed or repaired in the National Architectural Style. This study aims to make a general evaluation of the decorations of the inscriptions in the buildings built or repaired in the mentioned style. It is known that from the Early Turkish Islamic Period onwards, attempts were made to enrich the inscriptions in the buildings with various decorations. In the inscriptions belonging to the Karakhanid, Ghaznavid, and Great Seljuk periods, Kufic script and Thuluth script are generally seen, decorated with flower, rumi, and curved branch motifs. This tradition partially continued in the inscription decorations of the Seljuk and Early Ottoman architecture in Anatolia. In the Classical Ottoman architecture, inscription decorations were generally provided with compositions consisting of classical motifs on the sides and corners of the plate. It is noticeable that the inscriptions from the Westernization Period reflect the style of the architectural structure in which they are located. The inscription decorations in the buildings built in the National Architectural Style, which became effective from the end of the 19th century, were shaped according to the characteristics of the architectural style. This situation indicates that the National Architectural Style was influenced not only by the architectural mass and decoration, but also by the Seljuk, Early and Classical Ottoman Period characteristics in the inscription decorations, which were accepted as a detail in the buildings.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Traditional Turkish Arts (Other) |
Journal Section | Fine Arts |
Authors | |
Early Pub Date | December 27, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | July 3, 2024 |
Acceptance Date | December 18, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 14 Issue: 4 |