The aim of this research is to develop the Early Childhood Visual Perception Test (EC-VPT) to evaluate the visual perception skills of children aged 45-76 months and to conduct validity and reliability studies. The research was designed as a survey study. The study group, determined by simple random sampling, consists of 620 children. As part of the validity studies, the content and construct validity of the test were examined. Based on theoretical knowledge, the EC-VPT was structured to include two dimensions and eleven subtests, and expert opinions obtained. For construct validity, items not meeting the criteria were removed from the final test form through Item Analysis. Subsequently, Parallel Analysis demonstrated that each subtest of the EC-VPT has a single-factor structure. Confirmatory Factor Analysis (CFA) confirmed the model of the EC-VPT, with fit index values indicating a good fit between the model and the data. Within the scope of reliability studies, the Average Item Difficulty, Average Point-Biserial Correlation coefficient, McDonald's (ω) Reliability coefficient, and Test-Retest Reliability were calculated. As a result of the conducted validity and reliability studies, the EC-VPT has been determined to be a valid and reliable assessment tool.
Early childhood Visual perception Visual-motor integration Preschool Test/scale development
Araştırmanın amacı, 45-76 aylık çocukların görsel algı becerilerini değerlendirmeye yönelik Erken Çocukluk Görsel Algı Testi (EÇ-GAT)’ni geliştirmek ve geçerlik-güvenirlik çalışmasını gerçekleştirmektir. Araştırma tarama modelinde yürütülmüştür. Basit tesadüfî örnekleme yoluyla belirlenen çalışma grubunda 620 çocuk yer almaktadır. Geçerlik çalışmaları kapsamında testin kapsam ve yapı geçerliği sınanmıştır. Kuramsal bilgiler ışığında EÇ-GAT iki boyut ve on bir alt testten oluşacak şekilde yapılandırılmış ve uzman görüşleri alınmıştır. Yapı geçerliliği için önce Madde Analizi ile kriterlere uymayan maddeler nihai test formundan çıkarılmıştır. Daha sonra Paralel Analiz ile EÇ-GAT’ın her bir alt testinin tek faktörlü bir yapıya sahip olduğu ortaya konmuştur. Doğrulayıcı Faktör Analizi ile EÇ-GAT’a ait model doğrulanmıştır. Ayrıca hesaplanan uyum indeksi değerleri modelin veriye uyum gösterdiğini göstermektedir. Güvenirlik çalışmaları kapsamında ise; Ortalama Madde Güçlüğü, Ortalama Nokta Çift Serili Korelasyon katsayısı, McDonald’s (ω) Güvenirlik katsayısı ve Test–Tekrar Test Güvenirliği hesaplanmıştır. Yapılan geçerlik-güvenirlik çalışması sonucunda EÇ-GAT’ın geçerli ve güvenilir bir değerlendirme aracı olduğu ortaya konulmuştur.
Yapılan bu araştırmada, yazarlar aralarında herhangi bir çıkar çatışması bulunmadığını, tüm araştırmacıların araştırmaya katkı sağladığını ve tüm etik kurallara uyulduğunu beyan etmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Child Development Education |
Journal Section | PSİKOLOJİ |
Authors | |
Early Pub Date | December 27, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | July 20, 2024 |
Acceptance Date | September 24, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 14 Issue: 4 |