Nora’nın, hafıza mekânlarının hafızayı saklayan, bir yerde tutan, kaydeden ve kaybolmayı önleyen oluşumlar olduğu görüşünü temel alan bu çalışma, bir hafıza mekânı olarak inşa edilen Hafıza 15 Temmuz Müzesi örnekleminde 15 Temmuz 2016 darbe girişiminden sonra bizzat varlıkları ve gerçeklik etkileriyle belleği canlı tutma işlevini yerine getirmek amacıyla müzede sergilenen nesneler aracılığıyla nelerin görünür kılındığını, nesnelerin hangi anlam yüklerini taşıdığını, ortaya çıkan anlamlar ve söylemler ile 15 Temmuz arasında nasıl bir ilişki kurulduğunu ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. 15 Temmuz’a dair inşa edilmek istenen derin anlamların ortaya konulması için müzede sergilenen nesneler, Roland Barthes’ın birincil ve ikincil düzey anlamlamlandırma kavramları üzerinden, göstergebilimsel analiz tekniği ile çözümlenecektir. Müzede şehit ve gazilere ait kişisel eşyaların sergilendiği, tankın ezdiği araba, selvi ağaçları, güvercin figürleri, kurşun isabet etmiş telefon, anahtar, motosiklet gibi nesnelerin 15 Temmuz’u somutlaştıran nesneler olarak ön plana çıktığı ve bu nesnelere “kaos”, “saldırı”, “bedel”, “unutma”, “kanlı” gibi sözcüklerin eşlik ettiği, müzede sergilenen nesneler ve yer bulan söylemler aracılığıyla şiddetin açık ya da örtük olarak yeniden üretildiği ve 15 Temmuz’un otobiyografik belleğinde şiddetin bir hatırla(t)ma biçimi olarak kullanıldığı bulgulanmıştır. Hafıza 15 Temmuz müzesi ortak anlam özelliklerine sahip unsurların sergilenmesi ile 15 Temmuz’a dair anlamın belli bir doğrultuda inşa edilmesine hizmet eden bir hafıza mekânıdır. Müzede sergilenen nesnelerin analizi sonucunda nesnelere ait anlamlar bütünlüklü bir biçimde ortaya konulmuş, nesnelerin derinliğinde nasıl benzerlikler olduğu ortaya çıkarılmış, hafıza mekânda bellek ile hatırlama arasındaki bağın şiddet teması üzerinden kurulduğu sonucuna varılmıştır. Müzede sergilenen nesnelerin düz ve yan anlamlarının çözümlenmesinin 15 Temmuz’un otobiyografik belleğinin oluş(turul)ma sürecini anlamaya yönelik sunacağı sonuçların alana katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Grounded on Pierre Nora's view that memory spaces are formations that store, hold, record, and prevent the loss of memory, the present study aimed to reveal what was made visible through the objects exhibited in the museum in order to fulfill the function of keeping the memory alive with their very existence and reality effects after the July 15, 2016 coup attempt in the case of the Memory July 15 Museum, which was built as memory space, what semantic loads the objects carry, and what kind of relationship is established between the emerging meanings and discourses and July 15. To reveal the profound intended meanings associated with July 15, the objects exhibited in the museum will be analyzed using the semiotic analysis technique, employing Roland Barthes' concepts of primary and secondary level signification. The museum exhibits the belongings of martyrs and veterans, including items such as a car smashed by a tank, cypress trees, pigeon figures, bullet-ridden phones, keys, and motorcycles. These materials symbolize the events of July 15 and discussions surrounding them explicitly or implicitly reproduced violence, as evidenced by the presence of objects and the use of words such as "chaos," "attack," “price,” “do not forget,” and “bloody." This violence functioned as a means of remembr(ance)ing the events of July 15 in autobiographical memory. The Memory of July 15 Museum is a memory space that aims to shape the interpretation of July 15 by exhibiting elements that share significant symbolic attributes. The analysis of the exhibited objects in the museum unveiled the comprehensive meanings of the objects, highlighting the similarities in their profound nature and it was concluded that the connection between memory and recollection within the memory space was established through the theme of violence. Considering this rationale, which is regarded as a deficiency in the existing literature, the Memory of July 15 Museum was selected as the subject of analysis. Analyzing the literal and implied meanings of the objects exhibited at the museum is thought to enhance our understanding of the formation (and creation) of autobiographical memory related to July 15.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication Sociology |
Journal Section | Public Administration |
Authors | |
Early Pub Date | December 27, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | July 25, 2024 |
Acceptance Date | October 21, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 14 Issue: 4 |