Evrimsel Yapı Optimizasyonu (ESO) yönteminde amaç; yapı içerisinde
gerilmelerin düzgün dağılım sağlamasıyla ağırlık ve rijitlik bakımından en
ideal yapıya ulaşmaktır. Yapı tasarımı için yeni olan ESO yönteminde, başlangıç
tasarım alanındaki elemanlar bir döngü içerisinde belirli kıstaslar dahilinde
çıkarılma işlemiyle gerçekleşmektedir. Bu döngü, ideal tasarım elde edilene
kadar tekrarlanmaktadır. Elde edilen ideal model, Çubuk Benzeşim Metodunun
(STM) başlangıcı için optimum model olarak kabul edilebilmektedir. Çubuk
Benzeşim Metodu, kirişleri çubuk sistemine çevirerek elemanların paralel-yatay
çubuk gibi davrandığı kabul eden yöntemdir. Bu çalışmada, farklı yüklemelere
maruz köprü kirişinde, ESO yönteminde elde edilen optimum tasarımın STM modeli
için uygunluğu incelenmiştir. Ayrıca farklı yüklemeler için optimum tasarım
örneklemeleri sunulmuştur. ESO yönteminde eleman çıkartılma döngüsü ANSYS sonlu
elemanlar programı yardımıyla gerçekleştirilmiştir.
The purpose of the Evolutionary Structure Optimization (ESO) method is
to achieve the optimum structure in terms of weight and stiffness with uniform
distribution of stresses in the structure. ESO methods for building design, the
elements in the initial design field are generated by subtraction within
certain criteria in a loop. This loop is repeated until the ideal design is
obtained. The obtained ideal model can be acceptedas the optimum model for the
Strut-and-Tie Method (STM). STM is a method that turns the beams into a rod
system and assumes that the elements behave like a parallel-horizontal rod. In
this study, optimum design samples with obtained by Evolutionary Structure
Optimization method was investigated for suitability of Strut-and-Tie Method on
bridge beam subjected to different loads. In addition, optimum design samples
are presented for different loads. In the ESO method, the element removal loop
is carried out by using ANSYS finite element software.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Civil Engineering |
Journal Section | Civil Engineering |
Authors | |
Publication Date | July 20, 2018 |
Submission Date | September 13, 2017 |
Acceptance Date | February 21, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |