In this study, the traffic density relations
in the main transportation network of Istanbul occurred from the increasing
number of housing as a result of urban growth are examined. In this respect,
the districts (residential zones) where urban growth is dense and the main
transportation lines serving these districts have been determined. Regression
analysis has been utilized in order to detect the relation between the number
of residential properties used for future forecast models and traffic. Also, correlation coefficients have been calculated.
As a result of the analysis, it is observed that the traffic density has been
affected by the residential development due to urban growth especially in the
districts of Büyükçekmece, Beylikdüzü, Esenyurt and Avcılar in the European
side of Istanbul. In the Asian side, increased residential development in
Sultanbeyli, Pendik and Tuzla districts causes heavy traffic in the main
transportation lines serving these districts. The equations necessary for
determining the future traffic density in these residential areas have been
obtained by regression analysis.
Bu çalışmada 2005-2014 yılları arasında kentsel büyümeye bağlı olarak
artan konut sayısının ana ulaşım ağında yarattığı trafik yoğunluğu ilişkisi
İstanbul özelinde incelenmiştir. Bu amaçla İstanbul’da kentsel büyümenin yoğun
olarak görüldüğü ilçeler (Konut bölgeleri) ile bu ilçeleri etkileyen ana ulaşım
hatları belirlenmiştir. Geleceğe yönelik tahmin modellerinde kullanılabilen
konut sayısı ile trafik yoğunluğu arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla
regresyon analizi yapılmış ve korelasyon katsayıları hesaplanmıştır. Analizler
neticesinde, Avrupa yakasında özellikle Büyükçekmece, Beylikdüzü, Esenyurt ve
Avcılar ilçelerindeki kentsel büyümeye bağlı olarak artan konutlaşmanın
beraberinde trafik yoğunluğunu da getirdiği gözlemlenmektedir. Anadolu
yakasında ise Sultanbeyli, Pendik ve Tuzla ilçelerinde son yıllardaki artan
konutlaşmaya bağlı olarak bu ilçeleri etkileyen ana ulaşım hatlarında trafik
yoğunluğunda artış olduğu gözlemlenmektedir. Konut bölgelerinde gelecekteki
trafik yoğunluğun tahmin edilebilmesi için gereken denklemler regresyon analizi
sonucu elde edilmiştir.
Journal Section | Geomatic Engineering |
---|---|
Authors | |
Publication Date | July 31, 2017 |
Submission Date | December 27, 2016 |
Acceptance Date | May 16, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 6 Issue: 2 |