Bu çalışmada, tarihi yığma yapılı
kemer formlu Cendere köprüsünün üç boyutlu sayısal modeli oluşturularak deprem
etkisindeki davranışı incelenmiştir. Sonlu elemanlar modeli katı eleman
kullanılarak, yapının genel davranışını modelleyen homojen tek bir malzeme
kabulü ile oluşturulmuştur. Deprem etkisi, zaman-tanım analizi uygulanarak
lineer elastik davranış modeline göre araştırılmıştır. Analizlerde, bölgesel
sismisiteyi temsil eden değişik senaryo depremlerine ait kuvvetli yer hareketi
kayıtları kullanılmış ve sismik değerlendirmeler için en olumsuz tepkilerin
elde edildiği deprem kaydı dikkate alınmıştır. Araştırmada elde edilen
bulgular, deprem etkisinde yığma yapının çekme dayanımının kemer bölgesinde
aşılabileceğini, rezonans oluşabileceğini ve yüksek spektral büyütmelerin
olabileceğini ortaya koymuştur. Sonuçlar, olası bir deprem durumunda köprünün
hasar açısından risk taşıdığına dikkat çekmektedir.
In this study, a historical
masonry arch bridge called Cendere Bridge was investigated under earthquake
effects by building 3D finite element model of bridge. The finite element model
was constructed using solid element with the assumption of homogeneous material
in the structure. The earthquake response was investigated for linear elastic
behavior applying time-history analysis. Different earthquake scenarios of
strong ground motion records that represent the regional seismicity of bridge
were employed for the earthquake responses. The earthquake record resulting in
the most adverse responses was taken into account for seismic evaluations. The
results indicate to the possibility of the exceedance of tensile strength of
masonry stone at the arch region, resonance occurrence and high spectral
amplifications under earthquake. The results of the study notice a potential of
damage risk for the bridge under a possible earthquake.
Historical masonry arch bridge finite element earthquake time-history analysis linear elastic model
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Civil Engineering |
Journal Section | Civil Engineering |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2018 |
Submission Date | October 4, 2017 |
Acceptance Date | December 14, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 7 Issue: 1 |