Bu çalışmada, cam elyaf takviyeli epoksi kompozitlerin tribolojik performanslarını iyileştirmek amacıyla farklı miktarlarda (%1-5 ağırlıkça) eklenen Al2O3 partiküllerinin aşınma davranışları üzerindeki etkileri deneysel olarak araştırılmıştır. Elle yatırma yöntemiyle üretilen kompozit laminantlar, ball-on-disc bilye test düzeneği kullanılarak aşınma testlerine tabi tutulmuştur. Test edilen tüm numuneler arasında, %3 ağırlıkça Al2O3 içeren kompozit en yüksek aşınma direncini göstermiştir. Saf kompozitle karşılaştırıldığında, özgül aşınma oranı %70'e kadar azalmıştır. Buna karşılık, %4 ve %5 Al2O3 ilavesi, partikül aglomerasyonu nedeniyle aşınma direncinde bir azalmaya neden olmuştur. En yüksek özgül aşınma oranı 260x10⁻⁶ mm³/Nm iken, %3 eklenen numunede bu değer 80x10⁻⁶ mm³/Nm'ye düşmüştür. Ayrıca, yapay sinir ağı ve farklı makine öğrenimi regresörleri kullanılarak aşınma oranı tahminleri gerçekleştirilmiştir. En düşük MAPE değerlerine Random Forest (%17.62), Ridge regresörü (%18.46) ve ANN (%19.92) ulaşmış olup, bu da Al2O3 takviyeli cam elyaf kompozitler için güçlü tahmin performansına işaret etmektedir. Grid search metodu ile optimize edilen yapay sinir ağı modeli 0.9'lık bir ortalama karesel hata ve 0.92'lik bir belirlilik katsayısı değeri elde ederken, rastgele orman regresörü 0.91'lik bir belirlilik katsayısı değeriyle güçlü bir genelleme göstermiştir. Sonuçlar, aşınma performansı analizinde hem parçacık oranının hem de veri odaklı modellerin kritik rollerini ortaya koymuştur.
This study experimentally investigates the effects of adding different amounts (1-5 wt.%) of Al2O3 particles on the wear behavior of glass fiber-reinforced epoxy composites to improve their tribological performance. Composite laminates produced using the hand-lay up method were subjected to wear tests using a ball-on-disc test setup under dry sliding conditions. Among all tested compositions, the composite containing 3 wt.% Al2O3 exhibited the highest wear resistance. Compared to the neat composite, the specific wear rate was reduced by up to 70%. In contrast, 4% and 5% Al2O3 additions resulted in a decrease in wear resistance due to particle agglomeration. While the highest specific wear rate was 260×10⁻⁶ mm³/Nm, this value decreased to 80×10⁻⁶ mm³/Nm in the 3% added sample. Furthermore, wear rate predictions were performed using models such as artificial neural network and different machine learning regressors. Random Forest (17.62%), Ridge regressor (18.46) and artificial neural network (19.92%) achieved the lowest MAPE values, indicating strong predictive performance for Al2O3-reinforced glass fiber composites. The artificial neural network model optimized with grid search achieved a mean squared error of 0.90 and a coefficient of determination of 0.92, while the random forest regressor demonstrated strong generalization with a coefficient of determination of 0.91. The results demonstrated the critical roles of both particle ratio and data-driven models in wear performance analysis.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Machine Learning (Other), Tribology, Composite and Hybrid Materials |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 8, 2025 |
Publication Date | October 15, 2025 |
Submission Date | July 28, 2025 |
Acceptance Date | September 25, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 14 Issue: 4 |