ÖZET
Amaç: Bu çalışma, ergenlerin hiperaktivite düzeyleri ile internet bağımlılığı arasındaki ilişkiyi ve bu ilişkide aile ile akran desteğinin aracı rolünü incelemeyi amaçlamaktadır. Gerekçe ve Yöntemler: Araştırma örneklemi 319 kişiden ibarettir. Veriler, Kişisel Bilgi Formu, Ergen Psikolojik Sağlamlık Ölçeği, Güç ve Güçlükler Anketi ve Young İnternet Bağımlılığı Ölçeği Kısa Formu aracılığıyla toplanmıştır. Nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeliyle tasarlanan çalışmada, regresyon tabanlı aracılık analizi kullanılmıştır. Bulgular: Hiperaktivite ve internet bağımlılığı puanlarında pozitif anlamlı bir ilişki olduğu gözlenmiştir. Ergenlerde hiperaktivite düzeyi ile aile desteği ve akran desteği arasında pozitif anlamlı ilişkiler bulunmuştur. İnternet bağımlılığı ve aile desteği arasında görülen pozitif ilişki, akran desteği ve internet bağımlılığı arasında da pozitif anlamlı olduğu saptanmamıştır. Regresyon tabanlı aracılık analizi sunucunda, hiperaktivite düzeyi ile internet bağımlılığı arasındaki ilişkide aile desteğinin kısmi aracı rol oynadığı belirlenmiştir.
Sonuç: Ergenlerin internet bağımlılığının gelişiminde aile desteğinin kritik bir rol oynadığını ve hiperaktivite düzeyinin yalnızca bireysel bir özellik değil, aynı zamanda sosyal çevreyle etkileşim içinde ele alınmasına ihtiyaç duyulmaktadır.
ABSTRACT
Objective: This study aims to investigate the relationship between adolescents' levels of hyperactivity and internet addiction, as well as the mediating roles of family and peer support in this relationship.
Material and Methods: The sample of the study consists of 319 adolescents. Data were collected through the Personal Information Form, the Adolescent Psychological Resilience Scale, the Strengths and Difficulties Questionnaire, and the Young Internet Addiction Test Short Form. The study was designed using a relational screening model and a quantitative research method, with regression-based mediation analysis employed. Results: The results demonstrated a significant positive relationship between hyperactivity levels and internet addiction. Furthermore, significant positive relationships were found between hyperactivity levels and both family support and peer support. A positive relationship between family support and internet addiction was identified, whereas no significant association was found between peer support and internet addiction. The regression-based mediation analysis revealed that family support partially mediated the relationship between hyperactivity levels and internet addiction.
Conclusion: This study emphasizes that family support plays a critical role in the development of adolescents' internet addiction, and that hyperactivity levels should be viewed not only as an individual characteristic but also in the context of interactions with the social environment.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Ruh Sağlığı Hizmetleri |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 24 Kasım 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 26 Kasım 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 11 Şubat 2025 |
| Kabul Tarihi | 10 Haziran 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 4 |