Consumer rights, already accepted and embraced by most of the international communities and institutions, are among the basic human rights. However, there is no adequately accumulated literature yet in Turkey regarding how consumer rights are used and what sort of consumer problems are experienced in practice, despite the fact that Turkish consumers have been under the umbrealla of Consumer Protection Law for about 20 years. The purpose of this study is to determine and analyze how consumer rights are used, what common consumer problems are met in practice, how they are solved by arbitration committees for consumer problems. In this regard the study includes examinations and the results of those from descriptive analyses of the consumer applications made to the arbitration committee in one of the provinces in Central Anatolia. The findings reveal that consumers experience the most problems with banks; the remaining are comparably lesser than those with banks; (yet, among those) the number of problems experienced with goods are higher than those with services, and most of the decisions made by the arbitration committee are in favor of consumers.
Tüketici hakları bugün uluslararası toplum ve kuruluşlar tarafından tanınmış ve benimsenmiş temel insan haklarından biridir. Ancak Türkiye’de de yaklaşık 20 yıldan bu yana hukuki koruma altında olan tüketici haklarının ne şekilde kullanıldığı, tüketicilerin pratikte ne tür sorunlarla karşılaştıkları ve bunların nasıl çözümlendiğine ilişkin yeterli bir literatür oluşmuş değildir. Bu çalışmanın amacı, literatürde mevcut sözkonusu boşluğun kapatılmasına bir katkı amacıyla tüketici haklarının ne şekilde kullanıldığını, en sık karşılaşılan tüketici sorunlarının neler olduğunu ve bunların tüketici hakem heyetleri tarafından ne şekilde sonuçlandırıldığını tespit ve analiz etmektir. Çalışma, Orta Anadolu’daki illerden birinde Tüketici Sorunları Hakem Heyeti’ne yapılan başvuruların incelenmesini ve buna ilişkin tanımlayıcı analiz sonuçlarını içermektedir. Bulgular, tüketicilerin en sık bankalarla sorun yaşadıklarını; diğer sorunların göreceli olarak daha az olduğunu; (ancak bunlar arasında da) mallar hakkında yaşanan sorunların, hizmetlerle yaşanan sorunlardan daha fazla olduğunu ve tüketici hakem heyetine yapılan başvurulardan büyük çoğunluğunun tüketiciler lehine sonuçlandığını göstermektedir
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 25, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 9 Issue: 1 |