Amaç: Özgül
öğrenme bozukluğu (ÖÖB), akademik başarısızlığa neden olarak bireyin
işlevselliğini önemli ölçüde etkilemektedir. Bu nedenle ÖÖB olan çocuk ve
ergenlere düzeltici eğitimsel
müdahaleler önem arz etmektedir. Bu
çalışmada amacımız, okuma, yazma ve matematik bozukluğunun kombine olduğu ÖÖB tanısı olan çocuk ve ergenlerin 3 yıllık
bireyselleştirilmiş özel eğitim programı sonrasında WISC-R profilinde ve okuma, yazma, aritmetik becerilerinde
değişiklikleri ortaya koymaktır.
Materyal
ve Metot: 2015 yılında kombine tip ÖÖB tanısı alan 26 çocuk ve ergen çalışmaya
alınmıştır. Olgulara başlangıç ve üçüncü yılın sonunda WISC-R testi ve Okuma-Yazma-Matematik Becerileri
Değerlendirme Listesi uygulanarak karşılaştırma yapıldı.
Bulgular: Çalışmaya alınan olguların yaş ortalaması 11.5± 1.9 olup
%61.5’i erkekti. Olguların %84.6’üne dikkat eksikliği ve hiperaktivite
bozukluğu (DEHB) eşlik etmekteydi. Olguların 3 yıllık takipte başlangıca göre WISC-R puanlarından sözel zeka puanında
anlamlı olarak yükselme izlendi, WISC-R kategorilerinden ise takipte kavramsal yetenek skorlarında anlamlı olarak yükselme, sıraya koyma skorlarında azalma izlendi. Hata
analizi değerlendirmesinde olguların okuma ve yazma alanında
takipte aldıkları puanlarda anlamlı yükselme olup, matematik alanındaki puanlarda değişiklik
izlenmedi.
Sonuçlar: ÖÖB’li olgularda okuma
ve yazma alanında anlamlı düzelmeler kaydedilirken, matematik alanında düzelme
sınırlı kalmıştır. Kombine tip ÖÖB’lilerde özellikle matematik bozukluğunun
düzeltilmesine yönelik eğitim programları yapılmalıdır.
Araşırmamız herhangi bir kurum tarafından desteklenmemiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Orginal Article |
Authors | |
Publication Date | December 18, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 3 |